گهر نگینی در دل اشترانکوه

شهرستان دورود یکی از مراکز گردشگری لرستان است که با دارا بودن طبیعت بکر و زیبا به پایتخت طبیعت ایران نام گذاری شده و با داشتن ۴۵۰ اثر فرهنگی و گردشگری به قطب گردشگری لرستان تبدیل شده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان دورود  دریاچه گهر است که در میان رشته کوه اشترانکوه لرستان و در ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است.
 
این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بین بخش «زز» و «ماهروی» الیگودرز و دورود قرار دارد. این دریاچه که به نگین اشترانکوه معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده است.
 
انواع بوته ها، درختان تنومند بید، گیاهان و گل های زیبای اطراف، دریاچه گهر را به صورت یک پارک طبیعی شگفت انگیز در آورده است.
 
دریاچه گهر در واقع مانند آبگیری است که از چشمه ها، آبشارها و سراب های اشترانکوه پر شده و آب آن در تابستان و زمستان ثابت است.
 
زیبایی خیره کننده و چشم اندازهای بدیع دریاچه سبب شده سالانه در حدود ۷۰ هزار گردشگر از سراسر کشور به این منطقه زیبا بیایند.
 
تاریخچه:
اغلب اروپاییان و جهان گردان این دریاچه را به نام دریاچه ایران می شناسند که این شناخت حاصل معرفی یک زن انگلیسی بنام ایزابلالوسی بیشوپ است که در سال ۱۸۹۰ میلادی توانست مدت ۳ماه در این منطقه تحقیق کرده و هزار کیلومتر راهپیمایی کند ولی باتوجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد یک زمین شناس اتریشی به نام (آ-رودلر) بود که در سال ۱۸۸۸ میلادی موفق شد نام خود را به عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند.
 
وی در هنگام کشف این دریاچه از سمت الیگودرز حرکت کرده بود. اولین و قدیمی ترین تصویر مستند تهیه شده از این دریاچه نیز در سال ۱۸۹۱ میلادی گرفته شده است که به یک سیاح فرانسوی بنام ژان ژاک دومرگان تعلق دارد.
 
نحوه شکل گیری:

گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه ای بزرگ به وجود آمده است. این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد بنابراین احتمالاً در اثر جنبش گسل و رویداد یک زمین لغزش سنگ ریزش تشکیل شده است.
 
موقعیت جغرافیایی:

گهر شامل ۲ بخش به نام های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) است. دریاچه گهر بزرگ حدود ۱۷۰۰ متر طول و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر عرض و ۴ تا ۲۸ متر عمق دارد. اگر از الیگودرز به سمت گهر بروید ابتدا گهر کوچک را با طولی در حدود ۵۰۰ متر و عرضی در حدود ۱۵۰ متر می بینید سپس به گهر بزرگ در مرز شهرستان دورود می رسید ولی اگر از دورود حرکت کنید پس از کمی پیاده روی به سمت کیگوران به دریاچه گهر بزرگ در الیگودرز می رسید.

انتهای پیام/
برچسب ها: گهر ، نگین ، لرستان ، شهرستان ، دریا ، حفاظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار