"لائودیسه" یکی از آثار به جا مانده از اسکندر مقدونی در ایران در زمان ساسانیان به "نهاوند" تغییر نام یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ پس از شکست ایرانیان باستان از اسکندر مقدونی و تسلط وی بر سرزمین ایران، خود اسکندر و جانشینانش به منظور احاطه بیشتر و نفوذ خود بر ایرانیان، اسکان یونانیان مهاجر را در این کشور در دستور کار خود قرار داد و برخی شهرهای ایران را به منظور امتزاج 2 تمدن ایران و یونان توسعه داده و یونانیان را در آنها ساکن کردند.

حتی خود اسکندر همسر ایرانی برگزیده و به سرداران خود نیز توصیه کرد با دختران ایرانی ازدواج کنند.

بر طبق این گزارش اسکندر 12 سال بر ایران حکومت کرد اما هرگز نتوانست بر ایران و ایرانیان مسلط شود اما نشانه‌هایی که امروزه در برخی از شهرهای باستانی ایران به چشم می‌خورد تنها یادگاری از حضور وی در ایران را نشان می‌دهد.

"لائودیسه" یکی از آثار به جا مانده از اسکندر مقدونی در ایران بود که در زمان ساسانیان به "نهاوند" تغییر نام یافت.

این شهر در جنوب شرقی استان همدان قرار گرفته و 500 کیلومتر با تهران و 140 کیلومتر با همدان فاصله دارد.

نهاوند علاوه بر داشتن نشانه‌های فراوانی از تاریخ و تمدن ایران باستان هرسال میزبان گردشگرانی است که برای شرکت در همایش‌ها و جشنواره‌های برخی این شهر به آنجا می‌روند.

چندی پیش همایش کاوش های شهر باستانی "لائودیسه" یا همان نهاوند برگزار شد در آن نکات جانبی از حضور یونانیان و فعالیت‌های معماری و هنری آنان در ایران مطرح شد.

کشفیات جدید در این شهر نشان می‌دهد که سکه‌هایی که در اوایل دوره اشکانی در ایران ضرب شد به خط و زبان یونانی بوده است.

همچنین برخی سرستون‌ها و پایه ستون‌ها و نقوش به دست آمده در کاوش های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که یونانیان باستان تلاش زیادی برای تثبیت فرهنگ و تمدن یونان در ایران کرده بودند، ولی به نتیجه‌ای نرسید‌ه‌اند چرا که سلسله ساسانیان که خود را وارثان سلسله هخامنشیان می‌دانستند، بسیاری از آثار یونانی را از شهر پاک کرده و حتی نام شهر را از یونانی به فارسی اصلی یعنی"نهاوند" تغییر دادند.

گردشگرانی که وارد نهاوند می‌شوند با اطلاع از گذشته این شهر تاریخی بهتر و راحت‌تر می‌توانند نشانه‌هایی از تمدن یونانیان را در آن مشاهده کنند از جمله معبد "لائودیسه" در مرکز شهر نهاوند که کتیبه و مجسمه‌های برنزی خدایان یونانی از آن کشف شده است.

"تپه باستانی گیان" یکی دیگر از آثار تاریخی نهاوند است که در مسیر جنگلی بسیار خوش آب‌وهوا قرار گرفته است و متعلق به 37 قرن قبل از میلاد است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سلسله ، ساسانیان ، فرهنگ ، ستون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.