آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه تهران:

باید پاسدار فرهنگی باشیم که برای ما عزت به ارمغان آورد/ دولت پاکستان پاسخگوی وضعیت مرزبانان ایرانی باشد

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: دولت پاکستان در مقابل شهادت مرزبانان ایرانی باید پاسخگو باشد و امیدواریم مقامات امنیتی با همان عملیات قهرمانانه‌ای که برای دستگیری ریگی انجام دادند این گروهک تروریستی را نیز متلاشی کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب نماز جمعه این هفته تهران در جمع نمازگزاران به بیان انواع رابطه مردم با حکومت اشاره کرد و گفت: 3 نوع رابطه بین مردم و حکومت وجود دارد که از انواع آن می‌توان به رابطه اعتقادی، رابطه حقوقی و قانونی و رابطه عاطفی اشاره کرد.
 
وی در تعریف رابطه اعتقادی به آیه 59 سوره نساء اشاره و اظهار داشت: در حکومت دینی همه امور به خدا برمی‌گردد که در قرآن کریم نیز به اطاعت از حرف خدا در کنار اولی‌الامر اشاره شده است.
 
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: 3 نظریه در رابطه با اطاعت از اولی‌الامر وجود دارد که ابتدا گفته می‌شود که اطاعت از هر حاکمی در راستای اطاعت از اولی‌الامر است حتی اگر آن حاکم جاعل و ظالم باشد که این نظریه با روح دین نمی‌خواند و در اسلام گفته شده است که از ظالم نباید اطاعت کرد. نظریه دوم در اطاعت از حاکم عادل اشاره دارد و نظریه سوم اطاعت از امامان معصوم اطاعت از اولی‌الامر خوانده می‌شود که در احادیث معصومین بر این امر تاکید شده است. بنابر این ولی فقیه نیز که مشروعیت خود را از امامان معصوم گرفته است اولی‌الامر خوانده می‌شود و اطاعت از او واجب است.
 
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه در جامعه اسلامی اطاعت از قوانین اطاعت از خدا محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: در اصل 7 قانون اساسی بر این امر تاکید شده است که 3 قوه زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کنند و از یکدیگر استقلال دارند بنابر این اطاعت از قوانین حکومت اطاعت از شرع محسوب شده و حتی موجب قرب به خدا می‌شود.
 
وی به تعریف رابطه حقوقی و قانونی میان مردم و حکومت پرداخت و خاطر نشان کرد: در این جا 2 نکته وجود دارد آن هم اینکه اطاعت از حکومت به معنای اطاعت از حاکم اعلا نیست و این که کسی بگوید شخص رهبر باید به من دستوری دهد تا آن را انجام دهد درست نیست چرا که رهبر در جامعه اسلامی به تنفیذ مسئولین می‌پردازد و اطاعت از مسئولین واجب می‌شود.
 
آیت‌الله خاتمی با اشاره به نامه امیرالمومنین به مالک اشتر در نهج‌البلاغه خاطر نشان کرد: نکته دوم آن است که همه اطاعت‌ها در محدوده اطاعت از خداست و بنا به این حرف اطاعت از قوانین حکومت واجب می‌شود.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه در خطبه دوم در دو بخش مطالبی را فراهم کردم، گفت: بخش اول تفکرات و مناسبت‌ها بوده و 8 تذکر و مناسبت دارم و بخش دوم تحلیل نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: تذکر اول یادآوری آن است که سال نو را محضر عموم ملت ایران و شما نمازگزاران عزیز تبریک و تهنیت عرض کنم و امیدوارم سالی سرشار از موفقیت داشته باشید.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: این نوروز بین دو فاطمیه قرار گرفته و عطر فاطمی را با خود دارد و مردم ما شادی و غم خود را با شادی و غم اهل بیت (ع) تنظیم می کنند، ضمن آنکه نوروز را با سنت‌های خوب نوروزی، دید و بازدیدها، صله رحم‌ها، نظافت می‌گذرانند و در روز طبیعت هیچ کس با استفاده از طبیعت مخالف نیست، اما خرافات در شان ملت بزرگ ایران نیست که یا سبزه گره زنند یا عدد 13 را نحس بدانند، به خصوص امسال که بعد از 13 فروردین روز شهادت حضرت فاطمه (س) است.

وی بیان داشت: از تمام کسانی که تلاش کردند تا مردم ما نوروز خوبی داشته باشند تشکر می کنم، بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها، مسئولان حمل و نقل، پلیس و نیروی انتظامی، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، البته ممکن است کسان دیگر هم باشند و همچنین از افرادی که در کاروان‌های راهیان نور هستند هم تشکر می‌کنم.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: تذکر دوم بنده طبق نقل 95 روز از روز پنجشنبه شهادت حضرت فاطمه (س) است که کشور هم تعطیل است و باید به ایشان عرض ادب کنیم، چرا که هرچه داریم از این خاندان نور است.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: مناسبت سوم 12 فروردین روز جمهوری اسلامی است و این روز را باید گرامی بداریم و بهترین سخن از حضرت امام است که می فرمایند؛ صبحگاه 12 فروردین که روز نخستین حکومت الله است، از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ما است، ملت ما امروز را عید بگیرند و زنده نگهدارند، روزی که پایه های 2500 ساله حکومت طاغوتی در ایران فرو ریخت، سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت دینی مبتنی بر خواست و اراده مردم جانشین آن گردید، ان شاءالله این روز را همه گرامی بداریم که نعمت بزرگ خداوند بر امت ما بود.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر نباید شخصی شود اظهار داشت: در روایات داریم منکری  در جامعه اسلامی صورت گرفت  و کسی جلوی‌ آن را نگیرد خداوند همه مردم را عذاب خواهد کرد بنابر این باید به این امر توجه ویژه‌ای کرد.

عضو مجلس خبرگان اظهار داشت: تذکر چهارم در رابطه با شهادت طلبه آمر به معروف و نهی از منکر است، طلبه 19 ساله که من در روز اول مجروح شدنش به عیادتش رفتم و دنیای ماتم و حزن را خودم دیدم که در جمهوری اسلامی در بهار حاکمیت دین چرا اراذل و اوباش اینچنین میدان پیدا کنند که طلبه 19 ساله را با چاقو بزنند و بدتر از آن چند تا بیمارستان ببرند و نپذیرند، سرانجام یک بیمارستان خصوصی با 6 میلیون تومان پول وی را بپذیرند.

وی ادامه داد: این طلبه پس از 2 سال و اندی رنج فراوان به شهیدان پیوست اما دو نکته در این رابطه گفتنی است؛ نکته اول این است که مسئله امر به معروف و نهی از منکر یک اصل قانونی است و اصل هشتم قانون اساسی تاکید دارد بر مسئله امر به معروف و نهی از منکر و این اصل نباید زمین بماند، چون می دانم بی اثر است رویش تاکید نمی کنم.

خاتمی افزود: امام فرمود ما وزارت امر به معروف و نهی از منکر تشکیل می‌دهیم. ما می‌گوییم این پیشکش اما سه قوه دنبال یک راهکاری باشند که ما دیگر شاهد اینگونه فجایع نباشیم.

عضو مجلس خبرگان بیان داشت: نکته دوم این است که جدا از قوه محترم قضائیه، رئیس محترم قوه ، دادستان محترم تشکر می کنم، موضع بسیار خوبی در این رابطه گرفتند و برای تکمیل مواضع من پیشنهاد می کنم که دادگاه ویژه‌ای در رابطه با این مسائل تشکیل شود و قاضی این دادگاه کسی باشد که انگیزه‌های غیرتی داشته باشد و تسامح بیجا نداشته باشد و حکم عادلانه هم در رابطه با مباشرین و هم در رابطه با آنهایی که کوتاهی کردند، صادر کند.

خاتمی تصریح کرد: من یک کلمه دارم و آن این است که روسای محترم قوه قضائیه طوری عمل کنید که مرتکبان منکر احساس کنند فضا برایشان امن نیست که هر غلطی خواستند بکنند و آمران و ناهیان در امان باشند.

وی ادامه داد: نکته بعدی شهادت یکی از مرزبانان ایرانی و تهدید چهارنفر دیگر برای ما بسیار گزنده است و سه مطلب در این رابطه من دارم، اول آنکه دولت پاکستان قطعا باید پاسخگوی این جنایات باشند و اینکه سفیرشان بگوید که ما اصلا اینها را در پاکستان نداریم، پاک کردن صورت مسئله است، چون در خاک شما این جنایت رخ داده است و شما باید پاسخگو باشید و کوتاهی تان را با حفظ جان این چهار تا عزیز باقیمانده حفظ کنید.

خاتمی اضافه کرد: نباید دولت پاکستان ملجا و ماوای تروریست‌ها باشد و نکته دوم آن است که یکی از مقامات آمریکایی گفته است که ما وضعیت را به دقت دنبال می کنیم و تاسفشان حداکثر این است و من به اینها می گویم دقت لازم ندارد، چون سطحی هم نگاه کنیم در ورای این جنایات دست یکی از دولت‌های عربی منطقه را می‌بینید که تا مرفغ به خون مظلومان عراق، پاکستان، افغانستان و ایران آغشته است.

عضو مجلس خبرگان بیان داشت: دولتی که عمر ننگینشان را در این جنایات می‌دانند و اینها هم پیمانان شما هستند و شما شریک جرم آنها هستید، چه جنایاتی که در ایران ، سوریه و جاهای دیگر صورت می گیرد.

آیت الله خاتمی اظهار داشت: از مقامات امنیتی‌مان تقاضا می‌کنیم همان عملیات قهرمانانه ای که با آن عبدالمالک ریگی رهبر این تروریست‌ها را دستگیر کردند که انصافا افتخار جمهوری اسلامی بود، با همین عملیات این جیش العدل که دروغ است جیش الظلم، جیش الارعاب، جیش العدوان را برخورد قاطع کند و سازمان‌شان را متلاشی کنند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردند که راهبرد سال است، یعنی مسئولان باید امسال برنامه هایشان را در این چارچوب تنظیم کنند.

وی اضافه کرد: مقدمه حرف این است که ملتی می‌ماند که مقتدر باشد و اگر قدرت نداشته باشد، گرگ‌های بی‌رحم مثل یک طعمه آنها را می‌بلعند و این اقتدار با سه چیز شکل می گیرد: 1-اقتصاد مستقل و پویا 2- فرهنگ مستقل 3- علم و فناوری، البته در مسئله سوم وضع ما خوب است، اما در عرصه اول و دوم باید تلاش کنیم و وضعیت را بهتر از آن چیزی که هست صورت دهیم.

خاتمی اظهار داشت: در امر اقتصاد مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که بحمدالله همه مسئولان هم لبیک گفتند، در اقتصاد مقاومتی هدف این است که اقتصاد ما مقاوم شود و درونگرا و برون نگر باشد و روی پای خود بایستد و از امکانات دیگر هم استفاده کند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردم محور است و ریاضتی نیست ، چون اقتصادی است که برای زندگی مردم سامان خواهد داد.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: در عرصه فرهنگ آنچه که گفتنی است، این است که مسئله فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری از اقتصاد هم مهمتر است، چون اقتصاد را فرهنگ جهت می دهد و باید پاسدار فرهنگی باشیم که عزت برای ما به ارمغان آورد و آن فرهنگ دین و ارزش های دینی است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد دولتی نیست، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی مردم محور است و باید توجه کنیم که مسئله فرهنگ از اقتصاد نیز مهمتر است.

وی افزود: نباید بگذاریم دشمنان به صورت خزنده ارزش‌های فرهنگ ما را زیرسوال ببرند، مخاطب این فرمایش آقا هم نهادهای فرهنگی دولتی هستند، وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم نهادهای فرهنگی غیر دولتی، مثل حوزه علمیه ، دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات همه باید مراقب باشند که تساهل و تسامح فرهنگی و لیبرالیسم فرهنگی اصطلاحا رخنه به فرهنگ است. ما از شبهه بیمی نداریم، کسی که شبهه دارد به سراغ آن می‌رود و شبهه اش را برطرف می کند، گذرگاه خوبی برای ارتقاء علم است، اما شبهه افکنی خیانت و جنایت است، این دقیقا مثل این است که یک نفر بیاید میکروب را در سطح جامعه پخش کند و بعد هم بگوید پزشکان بیایند جلوی آن را بگیرند، هیچ منطقی اجازه چنین چیزی را نمی دهد، منطق دین هم اجازه نمی دهد.

آیت الله خاتمی ادامه داد: امیرالمومنین که مخالفان سیاسی خود را آزاد گذاشت و خوارج نهروان را آزاد گذاشت، اما یک مورد بیاورید که یک منحرف اعتقادی مشغول پخش انحراف باشد و امیرالمومنین او را آزاد گذاشته باشد، ما نداریم و برعکس آن را داریم.

خطیبنماز جمعه تهران تصریح کرد: مسئله رخنه فرهنگی چیزی نیست که انسان آن را شوخی بگیرد، باید همه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این عرصه مراقبت ویژه داشته باشیم و وزارت ارشاد مراقبت ویژه داشته باشد. حق ندارند از بیت المال اجازه بدهند به روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، کتابی که مقدسات این مردم را زیر سوال ببرد، این مردم اجازه نمی دهند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری ادامه داد: اقتصاد ، فرهنگ ابزارش عزم ملی است، مردم تصمیم بگیرند می‌توانند هدف والای خودشان را محقق کنند و مدیریت جهادی از همان نوع مدیریتی که بحمدالله در 8 سال دفاع مقدس فرزندان شما ملت صورت دادند.

وی افزود: مدیریت جهادی چند ویژگی دارد: 1-انگیزه الهی و معنوی و اخلاص 2- قانونمداری و برنامه ریزی دقیق 3- باور داشتن این اصل که ما می توانیم، کسانی که این اصل را باور ندارند، نمی توانند در این عرصه موفق باشند 4- خود و ملت را باور داشته باشند، به تعبیر مقام معظم رهبری درونگرا باشند و مرعوب دشمن نباشند، امیدواریم که این نامگذاری مبارک باشد و در پایان سال شاهد دستاوردهای ارزشمند این نامگذاری باشیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار