شهرستان ورزقان به دلیل قرار گرفتن در منطقه زیبای قره‌داغ، دارای مناظر بدیع و بکر طبیعی و آثار تاریخی است که ویژگی‌های خاصی به طبیعت ورزقان بخشیده و این شهرستان را به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، شهرستان ورزقان با داشتن آب و هوای دلنشین و وجود جنگل‌های سرسبز ارسباران و آثار تاریخی و بناهای کهن، وجود چندین معدن طلای سرخ، روستاهای هدف گردشگری نمونه در استان، کسب مقام اول استانی در تولید عدس منتظر بازدید میهمانان و گردشگران نوروزی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ورزقان هدف از اجرای این برنامه را شناساندن استعدادهای بالقوه منطقه با برپایی نمایشگاه صنایع دستی، جاذبه‌ای گردشگری و تاریخی در روند پیشرفت مس سونگون و آلاچیق و پخت آش مخصوص عدس همچنین نان تازه و منحصربه‌فرد منطقه به نام یوخا عنوان کرد.

دشتبان ادامه داد: بیشترین غارهای دست‌ساز استان در این شهرستان قرار دارد و سهم جنگل‌های سرسبز ارسباران و مراتع دیدنی از سایر شهرستان‌ها بیشتر است.

وی افزود: ستاد تسهیلات نوروزی ورزقان تمهیدات لازم را جهت اسکان میهمانان تا پایان تعطیلات نوروزی فراهم کرده است.

شهرستان ورزقان در گذشته از بخش‌های شهرستان اهر بود که در دهه 60 و در تقسیمات جدید کشوری تجزیه و بخشی از منطقه دیزمار (دیزمار غربی) به مرکزیت سیه‌رود از آن جدا و به جلفا ملحق شد. دهستان خواجه به بخش ارتقا یافته و به همراه دهستان مواضع‌خان به هریس پیوست.

آب و هوای ورزقان در تابستان معتدل تا گرم و در زمستان سرد و یخبندان و پربرف است. به طور کلی ورزقان منطقه‌ای کوهستانی است و اطراف آن را کوه‌های آق‌داغ، مشکعنبر، کامتال، جوشون، جله‌داغ، ایری‌داغ، کیامکی، خاروانا و پیرسقا فرا گرفته‌اند. همین امر سبب شده تا کشاورزی و دامداری در این شهرستان رونق بیشتری داشته باشد، به گونه‌ای که همه ساله ورزقان در فصل تابستان شاهد حضور دام‌های عشایر قره‌داغ است.

منطقه گردشگری چیچکلی (در 35 کیلومتری شمال غرب ورزقان)، مسجد جامع خاروانا (مربوط به به سده‌های 6 و 7 هجری قمری)، خانه امیر ارشد یا داش‌ساختمان(در 12 کیلومتری غرب ورزقان)، کتیبه میخی سقندل (در 5 کیلومتری ورزقان )، آبشار گل‌آخور (با ارتفاع 12 متر)، قلعه تاریخی جوشین (در 26 کیلومتری غرب ورزقان (به احتمال زیاد مربوط به زمان مادها)، امامزاده سیدخلیل جوشین، گنبد الله‌الله (مربوط به اواخر دوره ایلخانان مغول تا صفویه)، روستای آستمال (با قدمت چند هزار ساله)، روستای کرینگان (که اهالی آن به زبان تاتی صحبت می‌کنند)، تپه داش‌باشی یا ارمنی گوللویی، قلعه کندی‌بولاغ، قلعه داشی، قلعه اژدها داشی، گورستان سقای، قلعه سرخه دیزج و تپه الله‌لو (همگی با قدمت هزاره اول قبل از میلاد) از دیدنی‌های این شهرستان است./س
 
 
 

 

برچسب ها: شهرستان ، ورزقان ، مناظر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.