شرکت رنو در سال ۱۸۹۸ توسط لوئی رنو و برادرانش (مارسل و فرناند) با نام شرکت برادران رنو با یک سرمایه کوچک تاسیس شد، این شرکت هم‌اکنون در رتبه نهم از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رنو شرکت خودروسازی فرانسوی است، که به تولید اتومبیل‌های سواری، ون، کامیونت، کامیون، تریلر، تراکتور، اتوریل، اتوبوس و خودروهای برقی مشغول است. دفتر مرکزی رنو در بولونی بیانکور، فرانسه قرار دارد.

شرکت رنو در سال ۲۰۱۱ پس از گروه فولکس‌واگن و پژو سیتروئن به‌عنوان سومین خودروساز اروپا شناخته‌شد. این شرکت هم‌اکنون در رتبه نهم از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان قرار دارد.

رنو فعالیت گسترده‌ای نیز در مسابقات اتومبیل‌رانی و موتوراسپرت داشته و تیم فرمول یک رنو در طول سال‌های گذشته، یکی از موفق‌ترین تیم‌های فرمول یک بوده‌است.

تاريخچه رنو

شرکت رنو در سال ۱۸۹۸ توسط لوئی رنو و برادرانش (مارسل و فرناند) با نام شرکت برادران رنو با یک سرمایه کوچک تاسیس شد.

 با گسترش سریع شرکت، فروش سالانه آنها بالا گرفت و با توسعه نیروی کار در سال ۱۹۰۲ توانستند وسعت کارخانه را به ۷٫۵۰۰ متر مربع گسترش دهند.

 در همان سال، لوئی اقدام به ساخت اولین موتور رنو با چهار سیلندر و ۲۴ اسب بخار نمود و خیلی زود بعد از آن امتیاز موتور توربو را برای او در بر داشت.
 
در سال 1903 فرناند رنو، شروع به دایر کردن فروش محصولات برادران رنو و شبکه فروش و تاسیس کمپانی در خارج از فرانسه، در کشورهای انگلستان، بلژیک، ایتالیا، آلمان و اسپانیا نمود.
 
 در سال ۱۹۱۹ لوئی رنو در صنایع اتومبیل اروپا بطور جداگانه در مقابل رقیبان آمریکایی رخنه کرد و با آنها رقابت نمود.

در اول ژانویه ۱۹۴۵ در پی حکم ژنرال دوگل، بر اساس اتهامی اثبات نشده، کمپانی از لوئی رنو سلب امتیاز شده و کارخانه رنو، ملی اعلام شد.

این شرکت در سال ۱۹۹۰ کارخانجات ماک را خریداری کرد و در حال حاضر نیز مالک آن است. 

رنو در سال ۱۹۹۹ معادل، ۴۵٪ درصد از سهام نیسان را خرید و ۱۵٪ درصد سهام خود را به نیسان داد. در همین سال سامسونگ نیز به رنو پیوست و با مشارکت دو شرکت رنو سامسونگ موتورز راه‌اندازی شد.
 
در سال ۲۰۰۰ قراردادی بین ولوو و رنو امضا شد که با واگذاری ۲۰٪ درصد سهام ولوو به این شرکت، رنو حضور فعالی در ساخت کامیون پیدا کرد. در سال ۲۰۰۱ ساخت دوچرخه‌های کوهستانی و خیابانی را آغاز کرد و مشارکت رنو و نیسان سبب شد که نیسان به سود دهی بیشتری برسد.

رنو با مشارکت فرانس تلکوم اولین تولیدکننده اتومبیل «ادیس لاین» با سیستم ماهواره‌ای بوده و مدل «ول ساتیس» رنو به عنوان بی صداترین اتومبیل جهان شناخته شده است.  
دفتر مرکزی رنو در بیلانکورت واقع شده و بیش از ۱۲۴ هزار نفر در ۱۱۸ کشور دنیا برای رنو کار می‌کنند.
 
رنو در ايران

اسناد تأسیس رنو پارس به تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۰۴ توسط رییس هیئت مدیره و مدیرعامل رنو، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مدیرعامل‌های وقت شرکت‌های پارس خودرو، ایران خودرو و سایپا به امضاء رسید.

 از این تاریخ، فعالیت رنو پارس بعنوان یک شرکت جوینت ونچر که مسئولیت هماهنگی و همکاری میان رنو و صنعت خودروسازی ایران را به عهده دارد، آغاز گردید.

 مدل‌هاي رنو ۴، رنو ۵، رنو 21، رنو تندر 90، رنو مگان، رنو لتيتود، رنو کوليوس، رنولاگونه کوپه، رنو اسکالا، رنو فلوئنس، رنو اسپرت، رنو ترافيک در ايران وجود داشته وهم‌چنين خودروهای سنگین رنو و اتوبوس رنو که توسط شرکت رنوتراکس ایران و شهاب خودرو در ایران مونتاژ می‌شوند.

حضور دوباره رنو در ايران پس از لغو تحريم

پس از لغو تحريم خودرو ايران در تاريخ 30 ديماه 92شرکت خودروسازی رنوی فرانسه در بهمن ماه 92اعلام کرد ارسال محموله‌های قطعات خودرو به ایران را از سر گرفته است که انتظار می‌رود تولید خودروهای این شرکت در ایران در نیمه نخست 2014 افزایش یابد.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: رنو ، خودرو سازی ، سرمایه ، شرکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار