به رغم ثبات نسبی صادرات نفت از بنادر جنوبی عراق، صادرات نفت خام از میدان نفتی کرکوک در شمال این کشور به علت خرابکاری، کاهش یافت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، گزارش های بارگیری نشان می دهد صادرات نفت عراق از بنادر جنوبی این کشور از ابتدای ماه مارس تاکنون نزدیک به بالاترین رکورد آن در 35 سال اخیر ثابت مانده است.

این مسئله، تلاش های دولت عراق را برای افزایش ظرفیت تولید خود در سال 2014 تقویت می کند. با این حال، منابع وابسته به بخش نفت می گویند درباره ادامه یافتن رونق صادرات نفت عراق تردید وجود دارد، زیرا صادرات نفت خام کرکوک در شمال این کشور در ماه کنونی به علت خرابکاری کاهش یافته است و احتمالا صادرات کل نفت عراق رکوردی را که در ماه گذشته ثبت کرد تکرار نخواهد کرد.

میانگین صادرات نفت از بنادر جنوبی عراق در 25 روز نخست ماه مارس به دو میلیون و470  هزار بشکه در روز رسید و میزان تاخیر در بارگیری نفتکش ها کاهش یافته است.

میانگین صادرات نفت از بنادر جنوبی عراق در ماه فوریه به دو میلیون و500  هزار بشکه در روز رسید که بالاترین رقم از سال 1979 تاکنون محسوب می شود.

عراق ظرفیت صدور نفت از بنادر جنوبی را که بخش اعظم صادرات نفت عراق از طریق آن صورت می گیرد افزایش داده است؛ نفت کرکوک نیز از طریق خط لوله به بندر جیهان ترکیه در ساحل دریای مدیترانه منتقل و از آنجا صادر می شود.

خط لوله انتقال نفت در شمال عراق سال گذشته 54 بار هدف حمله قرار گرفت که موجب کاهش صادرات نفت کرکوک شد.

منابع وابسته به شرکت نفت شمال عراق هفته گذشته اعلام کردند خرابکاری موجب توقف صدور نفت از این خط لوله در اوایل ماه مارس شد و تکنیسین ها به علت تشدید خشونت ها نتوانستند آسیب وارد شده به این خط لوله را ترمیم کنند.

به این ترتیب در ماه مارس فقط یک محموله نفت خام کرکوک صادر شد و میانگین روزانه صدور نفت از این میدان که در ماه فوریه 300 هزار بشکه بود در ماه مارس به 30 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

به این ترتیب عراق در ماه مارس اندکی بیش از دو میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز صادر کرده است که از دو میلیون و 800 هزار بشکه نفت صادر شده در ماه فوریه کمتر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، نفت ، عراق ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار