قصد داریم با توجه به نزدیکی رقابت های جام جهانی عملکرد تیم های اسیایی را در ادوار مختلف این جام مورد بررسی قرار بدهیم .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، در ادوار مختلف جام های جهانی این کره شمالی وکره جنوبی بودند که با بردهای مانند پیروزی ها در سال 1966 و2002 برابر ایتالیا وبه دردسر انداختن پرتغال اوزه بیوه واسپانیا شگفتی سازان اسیایی بودند وایران هم با وجود 3 امتیاز کسب شده برابر امریکا تنها 5 امتیاز کسب کرده است.

1- در جام جهانی 1938 فرانسه، اندونزی طی نبردی دیدنی در زمین فوتبال با كشور برمه، كه درآن زمان یكی از قدرتهای مهم فوتبال آسیا محسوب می شد به مرحله نهایی این رقابت ها دست یافت و اولین نماینده تاریخ قاره كهن در این تورنمنت مهم شد. تیم ملی فوتبال اندونزی در تنها بازی خود در تاریخ این رقابت ها در ورزشگاه ریم با نتیجه 6 برصفر برابر مجارستان قدرتمند شكست خورد و از دور این رقابتها كنار رفت.

2- تیم ملی فوتبال هند توانست با پیروزی بر برمه، اندونزی و فیلیپین به دور نهایی جام جهانی 1950برزیل برسد. اما دولت این كشور كه موافق سفر هندی ها به جام جهانی نبود اعلام كرد كه هزینه سفر به كشور برزیل را ندارد.

3- كره جنوبی نماینده آسیا در جام جهانی 1954 سوئیس بود كه در دیدار ابتدایی در ورزشگاه زوریخ 9 برصفر برابر مجارستان، نایب قهرمان این دوره از رقابت ها شكست سنگینی را دریافت كرد. همچنین چشم بادامی های كره جنوبی از تركیه نیز شكست سنگین 7 بر صفر را متحمل شدند.

4- كره شمالی طی یك بازی پلی آف با نماینده آفریقا به دیدارهای نهایی جام جهانی 1966 انگلیس راه یافت تا اولین حماسه ساز امتیاز گیر و صعود كننده به مرحله یك چهارم نهایی جام های جهانی باشد. طوفان زرد كره شمالی در گروه چهارم رقابت ها در دیدار ابتدایی برابر شوروی سابق كه لو یاشین را در اختیار داشت بی اثر بود. اما كره ای ها پس از تساوی 1-1 برابر شیلی با گل پاك شو یونگ، یك شگفتنی را در برابر ایتالیا رقم زدند، آن ها در تاریخ 19 جولای 1966 با نتیجه یك برصفر از سد آتزوریها گذشتند و باعث حذف این تیم شدند. طوفان زرد كره شمالی در تاریخ 23 جولای 1966 هم غیر قابل مهار بود و بازیكنان كره شمالی طی 27 دقیقه ابتدایی در مرحله یك چهارم نهایی در ورزشگاه گودیسون پارك با 3 گل از پرتغال قدرتمند پیش افتادند. اما داور دیدار به پرتغالی ها كمك فراوانی كرد و 4 پنالتی را برای این تیم در جریان بازی گرفت كه خود یك ركورد محسوب می شود و تمامی این پنالتی ها توسط اوزه بیو تبدیل به گل شد و همچنین پرتغال  با به ثمر رساندن گل دیگری با نتیجه 5 بر 3 از سد طوفان زرد گذشت.

5- درجام جهانی 1978 آرژانتین، ایران با غلبه بر نماینده اقیانوسیه یعنی استرالیا، تنها نماینده آسیا لقب گرفت. تیم ملی فوتبال كشورمان با 2 پنالتی هلندی ها در دیدار ابتدایی با نتیجه 3 بر صفر شكست را دریافت كرد اما در دیدار بعدی برابر اسكاتلند قدرتمند كه در ادامه جام با نتیجه 3 بر 2 بر هلند غلبه كرد، با وجود گل به خودی آندرانیك اسكندریان با گل ایرج دانایی فرد در دقیقه 60 اولین امتیاز را از جام جهانی كسب كرد. همچنین در دیدار سوم و آخر خود با نتیجه 4 بر یك از پرو شكست خوردیم تا با یك امتیاز در رده آخر این گروه قرار بگیریم.

6- در جام جهانی 1982 اسپانیا، در دیدار پلی آف كویت بر نماینده آفریقا غلبه كرد و در گروه D این رقابت ها ابتدا برابر فرانسه با نتیجه 4 بر یك با تك گل البلوچی بازی را باخت. اما كویتی ها در دیدار دوم مقابل چكسلواكی قدرتمند شگفتی ساز شدند و با وجود پنالتی كه به ضرر كویتی ها اعلام شد، این تیم آسیایی توانست با گل الدخیل به تساوی 1-1 در ورزشگاه شهر وایادولید اسپانیا دست یابد. كویتی ها در دیدار سوم خود نیز به سختی و با یك گل برابر انگلیس شكست خوردند.

7- كره جنوبی نماینده آسیا در جام جهانی 1986 مكزیك بود كه در دیدار ابتدایی با نتیجه 3 بر یك برابر آرژانتین قهرمان این دوره رقابت ها شكست خورد. اما در دیدار بعدی برابر بلغارستان به تساوی 1-1 رسید و در بازی سوم برابر اسپانیا با نتیجه 3 بر 2، آن هم با گل به خودی چو كوانگ رائه دروازه بان مطرح كره ای ها، شکست خورد و در گروه A با یك امتیاز به كار خود پایان داد.

8- در جام جهانی 1990 ایتالیا، این امكان به قاره های آفریقا و آسیا داده شد كه 2 نماینده را برای رقابت‌های نهایی داشته باشند. امارات یكی از نمایندههای آسیا در دیدار ابتدایی از كلمبیا با 2 گل شكست خورد. در بازی بعدی با نتیجه 4 بر یك برابر یوگسلاوی شكست سنگینی را دریافت كرد و در دیدار سوم با شكست 5 بر یك برابر آلمان غربی ثابت كرد كه ضعیف ترین نماینده آسیا در این دیدارها است. همچنین كره جنوبی نیز با 3 شكست 2 بر صفر، 3 بر یك و یك بر صفر از بلژیك، اسپانیا و اروگوئه از دور رقابت ها كنار رفت.

9- در جام جهانی 1994 آمریكا، كره جنوبی و عربستان نماینده های آسیا بودند. در گروه E رقابت ها كره جنوبی 2 تساوی ارزشمند برابر بولیوی و اسپانیا را به دست آورد و این در حالی بود كه تا دقیقه 85 بازی برابر ماتادورها 2 گل عقب بود و در نهایت به تساوی 2-2 رسید. همچنین كره ای ها در برابر آلمان مدافع عنوان قهرمانی به سختی با نتیجه 3 بر 2 شكست خوردند تا با 2 امتیاز در گروه خود سوم شوند. اما در گروه F رقابت های جام جهانی 1994، عربستان شگفتی ساز شد و برای اولین بار به مرحله یك هشتم نهایی جام جهانی صعود كرد. عربستانی ها در دیدار ابتدایی با نتیجه 2 بر یك از هلند شكست خوردند اما در مسابقه بعدی موفق به پیروزی 2 بر یك برابر مراكش شدند و با گل سعید العویران در دیدار سوم بر بلژیك غلبه كردند تا پس از مدتها یك نماینده آسیا به دور بعدی رقابت ها صعود كند. نكته ی جالب اینكه بلژیك با وجود پیروزی برابر هلند نتوانست به دور بعد صعود كند. عربستانی ها در مرحله یك هشتم نهایی ازسوئد با نتیجه 3 بر یك شكست خوردند.

10- در جام جهانی 1998 فرانسه، برای اولین بار 4 تیم آسیایی به این رقابت ها راه یافتند و تیم ملی فوتبال ایران، بهترین و شایسته ترین نماینده قاره كهن در این رقابت ها بود كه بهترین نتایج تاریخ كشورمان در رقابت های جام جهانی ثبت شد. در گروه F رقابت های جام جهانی 1998 تیم ملی ایران در اولین بازی در كمال شایستگی با ضربه آزاد سینیشا میهایلویچ از یوگسلاوی سابق شكست خورد اما در دیدار دوم در برابر آمریكا، به یادماندنی ترین بازی تیم ملی ایران در تاریخ فوتبال ثبت شد و در تاریخ 21 ژوئن با نتیجه 2 بر یك توانستیم آمریكا را با تمام لژیونرهایش شكست دهیم. در دیدار سوم هم نمایش مناسبی داشتیم و با نتیجه 2 بر صفر از آلمان شكست خوردیم. هرچند باید گفت كوپكه دروازه بان سابق ژرمن ها چندین بار مانع باز شدن دروازه شد. در گروه E رقابت ها كره جنوبی بر خلاف جام جهانی گذشته به ترتیب با نتایج 3 بر یك و 5 بر صفر از مكزیك و هلند شكست خورد و تنها به تساوی یک بر یک برابر بلژیك قناعت كرد. در گروه C، عربستان سعودی نیز در 2 دیدار ابتدایی به ترتیب با نتایج 1 بر صفر و 4 بر صفر از دانمارك و فرانسه شكست خورد و در دیدار سوم خود به تساوی دو بر دو برابر آفریقای جنوبی رضایت داد. در گروه H رقابت ها ژاپن 3 شكست یک بر صفر، یک بر صفر و دو بر یك به ترتیب برابر آرژانتین، كرواسی و جامائیكا ثبت كرد.

11- دررقابت های جام جهانی 2002 كره جنوبی  وژاپن درخشانترین روزهای تاریخ آسیا را در این رقابتها به ثبت رساند و برای اولین بار یك تیم آسیایی به جمع چهار تیم نهایی راه یافت. در گروه E رقابت های جام جهانی 2002، چین با 3 شكست دو بر صفر، چهار بر صفر و سه بر صفر به ترتیب برابر كاستاریكا، برزیل و تركیه از دور رقابتها كنار رفت و عملكرد ضعیفی را برجا گذاشت. در گروه D كره جنوبی ابتدا با 7 امتیاز صدرنشین شد كه حاصل پیروزیهای 2 بر صفر و یك بر صفر برابر لهستان و پرتغال  و تساوی یک بر یک برابر آمریكا بود، سپس طی حماسه ای دیگر كره ای ها ایتالیا را با تمامی ستاره هایش با نتیجه 2 بر یك در وقت اضافه در مرحله یك هشتم نهایی شكست دادند و در مرحله یك چهارم نهایی طی ضربات پنالتی اسپانیا را از پیش رو برداشتند و به جمع 4 تیم نهایی راه یافتند. اما شگفتی سازی كره ای ها با شكست برابر آلمان در مرحله نیمه  نهایی به اتمام رسید و با شكست 3 بر 2 برابر تركیه در دیدار رده بندی به مقام چهارمی رضایت دادند. همچنین ژاپن میزبان هم با 7 امتیاز در گروه H رقابت ها صدرنشین شد كه پس از پیروزیهای یک بر صفر برابر روسیه، و دو برصفر برابر تونس و تساوی دو بر دو برابر بلژیك، در مرحله یك هشتم نهایی برابر تركیه شگفتی ساز با گل حسن ساس حذف شد. در گروه E رقابت های جام جهانی عربستان ضعیفترین نماینده آسیا بود و به ترتیب با شكست 8 بر صفر برابر آلمان، 1 بر صفر برابر كامرون و 3 بر صفر برابر ایرلند جنوبی از رقابت ها كنار رفت.

12- در جام جهانی 2006 آلمان، ایران برای سومین بار به این رقابت ها صعود كرد و در گروه D یاران ایوانكوویچ به ترتیب با 2 شكست سه بر یك برابر مكزیك و دو بر صفر برابر پرتغال و تساوی یک بر یک برابر آنگولا آن هم در دقایق پایانی، نتایج نا امید كننده ای گرفتند و در گروه خود نیز پایین تر از آنگولا در رده چهارم قرار گرفتیم. در گروه E ژاپن دو شكست سه بر یك برابر استرالیا و برزیل و تساوی بدون گل برابر كرواسی را ثبت كرد. همچنین در گروه G رقابت ها، كره جنوبی با وجود پیروزی یک بر صفر برابر توگو و تساوی یک بر یک با فرانسه نایب قهرمان رقابت ها، به دلیل باخت دو بر صفر برابر سوئیس نتوانست از گروه خود صعود كند. در گروه F عربستان نیز تنها به تساوی دو بر دو برابر تونس دست یافت و در دیدار های بعدی با نتیجه 4 برصفر و یك بر صفر به ترتیب از اوكراین و اسپانیا شكست خورد.

13- در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، در گروه B رقابت ها، كره جنوبی با 4 امتیاز بالاتر از یونان و نیجریه از گروه خود صعود كرد و به نتیجه های 2 برصفر برابر یونان، تساوی دو بر دو برابر نیجریه و شكست چهار بر یک برابر آرژانتین دست یافت و در مرحله یك هشتم نهایی با نتیجه دو بر یك از اروگوئه شكست خورد تا سوآرز خاطره تلخ این كشور باشد. در گروه D رقابت های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، استرالیا كه به فوتبال آسیا پیوسته بود پس از شكست سنگین 4 بر صفر برابر آلمان، به تساوی یک بر یک برابر غنا و پیروزی ارزشمند دو بر یك برابر صربستان با ستارگانی چون كورالف واستانكویچ دست یافت اما با چهار امتیاز از گروه خود حذف شد. در گروه E ژاپن با نتیجه 1 بر صفر از سد كامرون گذشت و پس از شكست 1 بر صفر برابر هلند و پیروزی 3 بر یك برابر دانمارك با 6 امتیاز به مرحله یك هشتم نهایی صعود كرد تا در برابر پاراگوئه در ضربات پنالتی حذف شود. همچنین كره شمالی نماینده دیگر آسیا در جام جهانی با برزیل، پرتغال و ساحل عاج هم گروه بود كه در برابر برزیلی ها در دیدار ابتدایی به واقع طوفان زرد بودند و به سختی با نتیجه 2 بر یك شكست خوردند اما در بازی بعدی مقابل پرتغال با حساب هفت بر صفر بازی را واگذار کردند و در دیدار سوم نیز در برابر ساحل عاج با 3 گل شكست خوردند.

گفتنی است، در جام جهانی 1930 اروگوئه هیچ نماینده ای از آسیا و آفریقا حضور نداشت و در جام جهانی 1934 ایتالیا، مصر توانست در بازی پلی آف بر نماینده آسیا غلبه كند. همچنین در برخی دوره های جام جهانی، برندگان نماینده های آسیا و آفریقا باید به مصاف تیم های مشخص شده اروپایی می رفتند.
گزارش از علی جواهرچی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
حسین
۰۷:۴۹ ۰۷ فروردين ۱۳۹۳
عالیه خیلی جالبه قابل توجه پر . مدعی های تیم ملی
آخرین اخبار