گنجینه تاریخ حرم رضوی برای پذیرایی از زائران و گردشگران داخلی و خارجی گشوده است .

 

مسئول گنجینه تاریخ حرم رضوی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،گفت: گنجینه تاریخ حرم رضوی موزه آستان قدس رضوی با آثار و اشیای فرهنگی، هنری و تاریخی به روی زائران و گردشگران داخلی و خارجی گشوده است.

مجید مهردوست افزود : اشیای نذری یا اهدا یی علاقه‌مندان و زائران حضرت رضا (ع) به آستان مقدس رضوی پس از استفاده در حرم مطهر ،اشیای کاربردی در حرم مطهر رضوی نظیر وسایل روشنایی،‌ زیارت‌نامه‌های فولادی، اشیای مربوط به شست و شوی حرم مطهر، لوح‌های طلا،‌ کلید. قفل‌های قدیمی و اشیای معماری اماکن متبرکه رضوی که در قسمت‌های مختلف حرم مطهر نصب بوده‌ مانند سنگ مقام مطهر امام رضا (ع)،‌ سنگاب خوارزمشاهی، محراب‌ها، درهای چوبی و ضریح‌های مطهر از آثار گنجینه حرم مطهر رضوی است.

او درباره سنگ مقام مطهر امام رضا (ع)، به نمایش گذاشته شده در این گنجینه گفت : این سنگ مقام ،در سال 516هجری قمری به سفارش احمدبن‌علی بن احمد علوی حسینی به وسیله عبدالله بن احمد قره با نهایت ظرافت حجاری شده و شامل یک متن محرابی شکل در وسط و دو کتیبه دیگر در حاشیه به خط کوفی برجسته است,کتیبه‌ای باریک نیز به خط نسخ، قسمت محرابی را در برگرفته و لچکی‌های بین دو قسمت فوقانی محرابی و کتیبه‌های حاشیه به شاخ و برگ‌های اسلیمی مزین شده است.

مسئول گنجینه تاریخ حرم رضوی گفت: نمایش نقشه مسیر هجرت حضرت رضا (ع) و همچنین عکس‌های تاریخی اماکن متبرکه ار دیگر بخشهای این گنجینه است .گنجینه تاریخ حرم رضوی در اواخر سال 1372به دستور تولیت آستان قدس رضوی بنا شده است .

موزه های آستان قدس رضوی در ساعات 8 تا 18 به روی علاقمندان گشوده است ./س

 

برچسب ها: تاریخ ، حرم ، زائران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.