مناره بازار گسکر از شهرهای بجامانده از دوره قاجاریه در استان گیلان است شهری در دل طبیعت سرسبز گیلان که بعنوان بزرگترین شهر ، شهرستان صومعه سرا شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت :این دیار کهن که در گذشته به روستای مناره بازار شهرت داشته است از توابع بخش گسکرات در قسمت غرب استان گیلان ، در ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان رشت و 9کیلومتری غرب صومعه سرا قرار دارد. 

مناره آجری این شهر یکی از زییاترین آثار تاریخی استان گیلان است . مناره گسکر شکلی مخروط دارد و قطر دایره‌ای شکل مقطع آن به سمت بالا کاسته می‌شود.

ارتفاع مناره از سطح زمین ۲۹ متر، و قطر آن در قسمت پائین ۷ متر و در قسمت فوقانی به 2/35 سانتیمتر است.

ارتفاع اولیه مناره ۲۹ متر بود ، اما بر اثر گذر زمان و تاثیر شرایط جوی و زلزله سال ۱۳۶۹ بخشی از آن فرو ریخت و طول ان به حدود ۲۰ متر میرسد.   

مناره گسکر از آجر و ملات ساروج ساخته شده و تنها تزیین این مناره دو ردیف آجرکاری تزئینی با نقوش هندسی است.   تنها درب ورودی مناره در قسمت جنوب غربی آن قرار دارد و راه‌پله‌های مارپیچی آن با یک ستون در وسط تنها راه رسیدن با بالای مناره است.

  ارتفاع پله‌های مارپیچ مناره ۲۵ سانتی متر است و عرض پله ها در قسمت دیواره مناره به ۴۰ سانتیمتر و در قسمت ستون نگه دارنده پله‌ها به ۱۵ سانتی متر می‌رسد.  

دو نورگیر به ابعاد یک متر، عمق ۳۰/۱ سانتیمتر و پهنای ۱۰ سانتی متر ، نور محیط اندرونی مناره را در  ارتفاع ۶ متری از سطح زمین تامین می کند.

مناره گسکر در سال  ۷۸ با شماره ۲۶۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد./س

 
برچسب ها: مناره ، گسکر ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.