در این گزارش برخی از جاذبه‌های طبیعی استان همدان معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ استان همدان که به گهواره تمدن شهرت دارد سرزمین مردمان نجیب و با صفا است، سرزمینی با جاذبه‌های طبیعی و زیست محیطی منحصر به فرد که این بار قصد داریم با برخی از آنها بیشتر آشنا شویم. 

*غار علیصدر

در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودر آهنگ و 75 کیلومتری شمال غربی شهر همدان، یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونه نادر از غارهای آبی قابل قایقرانی، به نام "غار علیصدر" واقع شده است. غار علیصدر از بسیاری جهات بخصوص به علت وجود گذرگاه‌های ممتد آبی و دریاچه‌های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتاسر گسترده شده‌اند، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی ایران و جهان و پدیده‌ای منحصر به فرد در نوع خود می‌باشد.

منظره داخل غار بسیار بدیع و هوای آن بسیار پاک و لطیف بوده و عاری از هر گونه گرد و غبار و آلودگی میکروبی است و در تابستان‌ها خنک و در زمستان گرم و مطبوع است. در مجموع بازدید از محوطه وسیع قندیل‌ها، جزایر سوم و چهارم، قایقرانی، غار نوردی و گذر از پیچ و خم گذرگاه‌های آبی و دالانهایی با سقف بلورین به بیننده می‌باوراند که این اثر طبیعی حقیقتا یکی از شاهکارهای جهان آفرینش است و هیچ وصفی توان توصیف این همه شکوه و زیبایی را ندارد.  

امکان دسترسی به غار علیصدر از سه مسیر فراهم است:  
1 همدان، لالجین به بیجار که جدیدالاحداث و مناسب‌تر است.  
2 از تقاطع سه راهی پایگاه هوایی نوژه ( همدان به رزن)  
3 از طریق همدان به صالح آباد 

* پارک سیفیه ملایر

قدیمی‌ترین بوستان طبیعی غرب کشور، بوستان سفیه ملایر است که در شمال شرقی این شهر در دامنه کوه گرمه قرار گرفته است این بوستان دارای درختان چنار کهنسال برای ایجاد سایه، حوضچه‌ها و آبنما و جنگل مصنوعی بر روی تپه‌ها است. این جاذبه طبیعی دارای یک دریاچه مصنوعی بسیار زیبا است که یکی از دلپذیرترین اوقات را برای هر مسافری رقم می‌زند.  

*دره مراد بیگ

این دره بزرگترین دره‌های کوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار دارد. روستای دره مراد بیگ یکی از زیباترین روستاهای همدان است. از آب شدن برف‌ها و آب چشمه‌ سارهای فراوان در این دره، رود الوسجرد تشکیل شده است که به زیبایی آن افزوده است. دره مرد بیگ در جنوب شهر همدان و مسیر صعود به بلندترین قله استان همدان یعنی قله یخچال قرار دارد.  

* سراب کاماسیاب نهاوند

در 20 کیلومتری جنوب نهاوند و از دره‌های شمالی رشته کوه گروین سرچشمه می‌گیرد. منشا آب آن یخچال طبیعی است و سرچشمه رود گاماسیاب است که مناظری جذاب را در مقابل دیدگان بوجود آورده است. در گاماسیاب آب به اندازه کافی وجود دارد و از اتصال چشمه‌ها، استخرهایی در محل‌های مختلف این منطقه بوجود می‌آورد که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.  


*آبشار گنجنامه

این آبشار در کنار کتیبه‌های گنجنامه است باعث ایجاد فضایی با طراوت و مفرحی را برای گردشگران طبیعت بوجود آورده است که در 5 کیلومتری جنوب غربی همدان در انتهای دره سرسبز و مصفای عباس آباد قرار دارد. آبشار گنجنامه دارای آب دایمی است و از ارتفاع حدود 12 متری سرازیر می‌شود و آب عباس آباد را بوجود می‌آورد که از دره زیبای عباس آباد می‌گذرد و نیز امکانات قابل توجه برای بهره‌برداری تفریحی و دسترسی آسان از امتیازات دیگر آبشار زیبای گنجنامه به شمار می‌آید که در فصول مختلف سال خصوصا در فصل بهار هموطنان را به سوی خود می‌کشاند.  
انتهای پیام/
برچسب ها: پرواز ، الوند ، جاذبه ، طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار