در قبال کمک به بهبود شرايط کارگران مهاجري که در کار ساخت و ساز ورزشگاه هاي ميزبان جام جهاني 2022 قطر مشارکت دارند ، مسئوليت دارد اما اذعان کرد قدرت دخالت در اين موضوع را ندارد.

به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران، فدراسيون بين المللي فوتبال - فيفا - اعلام کرد در قبال کمک به بهبود شرايط کارگران مهاجري که در کار ساخت و ساز ورزشگاه هاي ميزبان جام جهاني 2022 قطر مشارکت دارند ، مسئوليت دارد اما اذعان کرد قدرت دخالت در اين موضوع را ندارد.

سپ بلاتر رئيس فيفا در کنفرانسي خبري در زوريخ سوئيس اعلام کرد: « ما مسئوليت‌هايي در اين زمينه داريم اما نمي توانيم درباره حقوق کارگران دخالت کنيم.»

قطر به منظور بهبود شرايط کاري و زندگي کارگران مهاجري که در ساخت و ساز زيرساخت هاي چندين ميليارد دلاري جام جهاني 2022 مشارکت دارند، تحت فشارهاي فزاينده قرار دارد.

بلاتر پس از برگزاري نشست کميته اجرايي فيفا اعلام کرد: « ما تأکيد مي کنيم مسئوليت اين افراد نخست بر عهده دولت قطر است و در مرحله دوم بر عهده شرکت هايي است که کارگران براي آنها کار مي کنند.»

وي در ادامه افزود: « فيفا مي تواند به حل و فصل اين مشکل از طريق فوتبال کمک کند.»

تئو زوآنزينگر يکي از اعضاي کميته اجرايي فيفا طي چند ماه گذشته مذاکراتي با کميته سازماندهي جام جهاني 2022 و همچنين سازمان هاي حقوق بشري، اتحاديه ها و پارلمان اروپا با هدف تلاش و يافتن راه هايي به منظور بهبود شرايط کارگران در قطر برگزار کرد.

زوآنزينگر در اينباره تصريح کرد: « همه اين گروه ها بايد براي بهبود اوضاع با يکديگر همکاري کنند.»

از ماه سپتامبر، اتحاديه هاو گروه هاي حقوق بشري شرايط کارگران مهاجر را در قطر محکوم کرده اند.

بيشتر اين کارگراني که  در کار ساخت و ساز ورزشگاه هاي جديد و زيرساخت هاي گسترده در استانه برگزاري  بزرگترين رويداد فوتبالي در قطر مشارکت دارند اهل جنوب آسيا هستند. ماخ گذشته يک نهاد حقوق بشري در قطر اعلام کرد مرگ بيش از 450 کارگر هندي  طي تقريبا دو سال در قطر با توجه به جمعيت 500 هزار نفري آنها در اين کشور عربي امري « عادي » ‌است. يک مقام سفارت خانه نپال نيز در ماه ژانويه اعلام کرد 191 کارگر نپالي در سال 2013 در قطر جان خود را از دست داده اند که بيشتر اين افراد بر اثر مشکلات قلبي « غير عادي » جان باختند . در سال 2012 نيز 169 کارگر نپالي در قطر جان باختند.

در پايان خاطرنشان مي‌شود: قطر در ماه فوريه با هدف حفاظت از حقوق هزاران کارگر مهاجري که در بخش ساخت و ساز فعاليت مي کنند، دستورالعمل هايي وضع و منتشر کرد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار