شیوع و تکثیر میلیونی موش‌ها در کلان‌شهر عامل انتقال بیماری‌های عفونی به بشر است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مدتی است به زندگی با آدم‌ها عادت کرده‌اند، هر روز می‌بینیمشان،‌ به دیدنشان عادت کرده‌ایم، اگر نباشند ما تعجب می‌کنیم، در همه جای شهر هستند، تمام شهر را مال خود کرده‌اند و به طرز عجیبی تولید مثل می‌کنند، آنها جونده و موذی هستند و به آنها موش می‌گویند، این جانوران سعی می‌کنند غذای بیشتری بخورند تا چاقتر شوند و بدنشان در مقابل بیماری‌ها قوی باشد، دیگر به کوچکی سابق نیستند تا جاییکه در رفت و آمد در شهر، گربه‌ها نیز از جثمه‌های بزرگ این جوندگان موذی می‌ترسند.

رضا شیرزادی کارشناس بهداشت گفت: مخزن بسیاری از بیماری‌های مسری در موش‌ها خلاصه می‌شود که این جوندگان موذی با رفت و آمد در انبارهای موادغذایی و خانه‌های مسکونی، بیماری‌های عفونی را منتشر می‌کنند و با ورود به فاضلاب‌ها، تمام عفونت‌ها را به انبار غذا و خانه‌های مسکونی منتقل می‌کنند.

وی زاد و ولد موش‌ها طی سال‌های اخیر را به دلیل تغییر ذائقه و فراوانی موادغذایی نظیر فست‌فودها، رعایت نکردن بهداشت محیط زندگی زیاد دانست تا جاییکه در سال تولید مثل آن‌ها به چند برابر می‌رسد.

شیرزادی در ادامه گفت: شهروندان کلان‌شهر سهم بسزایی در آلوده‌کردن محیط زیست خود دارند و بی‌توجهی شهروندان باعث شده که زندگی در کلان‌شهر به همزیستی مسالمت‌آمیز با موش‌های موذی منجر شده است مردم و کسبه بازار باید کمتر زباله را در شهر و مناطق آلوده بریزند و تولید زباله را کاهش دهند تا شاهد رشد کمتر این جانوران جونده باشیم.

این کارشناس بهداشت گفت: موش‌ها در شهر به طریق فیزیکی، شیمیایی نابود می‌شوند که سم‌های کشنده که شهرداری بین مردم برای نابود کردن موش‌ها پخش می‌کند دیگر تاثیر چندانی ندارد و آنها را ریشه‌کن نمی‌کند، فقط می‌توانیم با این شیوه‌های سنتی جمعیت‌شان را کنترل کنیم.

وی طرح جامع شبکه فاضلاب شهری به شیوه کارآمد و مدرن را راهکار کنترل جمعیت این جانوران موذی و ناقل باکتری‌های کشنده برشمرد که نظارت بر فضاهای ساختمانی و عمرانی که محل زیست و زاد و ولد این جوندگان موذی محسوب می‌شود، تاثیر عمده‌ای بر کاهش زاد و ولد و تولید مثل موش‌ها دارد.

گفتنی است، تا زمانیکه موادغذایی و فست‌فودها از سوی شهروندان در معابر رها شود و اصلاحات عمرانی برای از بین بردن شرایط زیستی این جانوران جونده فراهم نشود، موش‌ها همچنان بر تولید مثل خود ادامه می‌دهند و بی تردید جمع‌آوری و ریشه‌کنی این جانوران موذی با مشارکت مردم و تعامل بیشتر سازمان‌های مربوطه بویژه شهرداری، سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت میسر خواهد شد.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: جونده ، کالبد ، موش ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار