مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور از فرصت طلایی برای جبران کاهش میزان باروری تا سال 1359 خبر داد.

علی اکبر محزون در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: طبق پیش‌بینی‌های سازمان ملل در گزارش چشم انداز جمعیت جهان تا 30سال آینده رشد جمعیتی ایران با 5/84 میلیون نفر متوقف خواهد شد.

وی افزود: بعد از متوقف شدن رشد جمعیتی کشور شاهد رشد منفی و ساختار سالخورده‌ای در جامعه خواهیم بود.

محزون ادامه داد: در این بهترین فرصت کاهش میزان باروری و با اعمال سیاست‌های حمایتی، تشویقی است که تا سال 95 می‌تواند به بهترین ادامه داد: بعد از آنکه ایران در مسیر توسعه یعنی بین سال‌های 1330 تا 1340 قرار گرفت سطح مرگ و میر به علت افزایش سطح بهداشت و سلامت جامعه، کاهش یافت و میزان باروری به همان روال قبل بالا بود که نتیجه آن افزایش میزان رشد طبیعی جمعیت بود.

وی با اشاره به اولین سیاست کنترل جمعیتی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اعمال شد افزود: افزایش میزان رشد جمعیت که بین دهه‌های 1330 تا 1340 رخ داد و در نتایج سرشماری سال 1345 محسوس بود موجب نگرانی مسئولین آن زمان شده بود که با اتخاذ نخستین سیاست‌های کنترلی جمعیت در ایران شاهد کاهش تقریباً محسوسی از رشد جمعیت کشور تا اوایل دهه 1350 بودیم.

علی‌اکبر محزون با تأکید بر افزایش رشد موالید در دهه 60-50 گفت: ایران در سال‌های 65-64 بیشترین میزان موالید را در تاریخ 100ساله ایران را داشته و در این زمان برای بار دوم سیاست‌های کنترلی جمعیت اعمالش شد.

ولی متأسفانه استمرار آن در سال‌های بعد بدون رصد دقیق نتایج این سیاست‌ها انجام شد به طوریکه در برنامه کنترل جمعیت به جای اینکه در سال 90 میزان باروری از 5/6 فرزند به 4فرزند برسد، در سال 72-71 به نتایج رسیدیم.

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در این 20سال از سیاست‌های جمعیتی کشور غفلت شد ادامه داد: همانطور که در دهه 60 اعمال سیاست‌های کنترل جمعیتی مناسب بود، ادامه این سیاست‌ها کاری با توجه به تغییر شرایط جمعیتی کشور نادرست بود بطوریکه این غفلت باعث کاهش میزان باروری از سطح جانشینی(2فرزند) بود کمتر بشود.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: فرصت ، طلایی ، ثبت ، احوال ، کاهش ، جبران ، باروری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار