خانه تکانی یکی از آیین‌های زیبای ما ایرانیان است که قدمتی کهن داشته و به عنوان میراثی از پیشینیان باقی مانده است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، نوروز و آیین‌های مربوط به آن به قرن 12 پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. زمانی که جمشید پادشاه اسطوره‌ای ایران جشن آغاز بهار را نوروز نامید، از آن زمان حدود 25 قرن می‌گذرد و هنوز هم ما ایرانیان آغاز سال نو را جشن گرفته و برای هم آرزو‌های خوبی داریم.

زرتشتیان عقیده داشتند که در هنگام نوروز فرشتگان حامی هر خانواده، به خانه‌ی آن‌ها می‌آیند، بنابراین سعی می‌کردند منزل‌های خود را برای حضور این میهمانان ویژه پاک و مطهر کرده تا به این وسیله بتوانند آداب احترام و ادب را به جای آورند.

در گذشته‌ای نه چندان دور یکی از بهانه‌های خانم‌ها برای خانه تکانی این بود که چون نوروز یک روز نو است، بنابراین همه چیز میبایست نو و جدید شود اما این به معنای اسراف و دور ریختن وسایل کهنه نبود، بلکه امری بود برای پاکیزگی و از بین بردن ناپاکی‌ها و دور انداختن اثاثیه‌ی کهنه تا به این وسیله بتوانند خود را برای سال نو آماده سازند.

اما آنچه که بیشتر از هرچیزی در زندگی مدرن امروزی به چشم‌ خود کمرنگ شدن و تغییر در برخی از سنت‌ها می‌باشد به طوری‌که آیین ما با تجمل گرایی و اسراف در آمیخته شده، به عنوان مثال با فرا رسیدن سال نو دغدغه‌ی بسیاری از ما تعویض وسایل منزل، تنوع بخشی به فضای زندگی و تغییر دکوراسیون می‌باشد که اگر این مسئله با اسراف تجمل گرایی همراه شود با آیین ما تفاوتی بسیار دارد.

به همین بهانه گشتی در میان مردم میزنیم. حال و هوای خاصی در شهرها حاکم است، همه خود را برای نوروز آماده می‌کنند. فرش‌های رنگارنگ آویزان از روی بام‌ها جلای خاصی به درو دیوار شهر بخشیده، عده‌ای از پنجره‌ خود را بیرون آورده و مشغول نظافت شیشه‌ها هستند.

خانم و آقایی نظرم را به طرف خود جلب می‌کنند، آن‌ها موکت و پتویی را در کوچه پهن کرده و در حال شستن آن بودند. با خود فکر کردم آیا هنوزم هم این وسایل در خانه‌ها نشسته می‌شود یا همه‌ی ما این امور را بر گردن قالی شویی و یا خشک شویی‌ها انداخته‌ایم؟

به هرحال این روزها بازار کالاهای بهداشتی و شوینده‌ها بسیار داغ بوده و سر قالی شویی‌ها، خشک شویی‌ها و نیروهای خدماتی منازل هم حسابی شلوغ است که البته وجود این افراد برای خانم‌ها خصوصا شاغلین ؟؟ است.

خانه تکانی هنوز هم به عنوان میراثی از پیشینیان ما باقی مانده و غبار گذر زمان آن را دستخوش فراموشی نساخته است و می‌تواند با وجود تمام سادگی‌هایش پیام‌ها زیبا و دلنشینی وابسته باشد و بهانه‌ای باشد برای از میان بردن غم، اندوه، کینه، نفرت و خانه تکانی دلها تا به این وسیله زندگی را در سال جدید از نو بازنگری و سالی پر از نور و امید را آغاز نماییم./سل

انتهای پیام/

برچسب ها: ایین ، ایرانی ، قدیمی ، کهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار