جوپار شهری زیبا و خوش آب و هوا در دل کویر است که به دلیل دارا بودن۲۲ رشته قنات به عنوان "شهر آبی ایران"لقب گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، شهر جوپار یکی از جاذبه های مهم گردشگری استان کرمان به شمار می رود.

در منطقه جوپار ۲۲ رشته قنات قدیمی مانند گوهرریز وجود دارد که آب جوپار و مناطق اطراف آن را برای آشامیدن و کشاورزی تأمین می‌کند.

رییس شورای اسلامی شهر جوپار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت : شهر جوپار در حدود 25کیلومتری شهر کرمان قرار دارد که در دامنه رشته کوههای مرکزی (کوه جوپار )واقع شده است.

حسنی جمعیت این شهر را حدود 6 هزار نفر عنوان کرد و افزود: در ایام تعطیل و مناسبتهای ویژه ، جمعیت این شهر به 30 تا 40هزار نفر نیز می رسد.

کوه جوپار ، آلپ ایران

وی با اشاره به اینکه کوه جوپار ، از زیبا ترین و مشهورترین کوههای ایران محسوب می شود ، خاطرنشان کرد: این کوه به دلیل وجود قله های متعدد و زیبا ، مقصد کوهنوردان کشورست که به "آلپ ایران " نیز معروف است.

حسنی خاطرنشان کرد: ارتفاع این کوه به بیش از 4 هزار و 135 متر می رسد و هرساله کوهنوردان زیادی از سراسر کشور برای صعود به این کوه و قله هایش به کرمان سفر می کنند.

زیره ی معروف کرمان از دامنه ی کوه جوپار جمع آوری می شود.

وی تصریح کرد: انواع گیاهان دارویی چون: آلاله ،آویشن و از همه مهمتر ، زیره سیاه که زیره معروف کرمان است ، از دامنه ی همین کوه جمع آوری می شود.

گوهریز ، فعال ترین قنات جوپار

حسنی قنات گوهرریز جوپار را یکی دیگر از جاذبه های طبیعی این شهر عنوان کرد و یادآور شد: آب این قنات بعد از طی مسافتی حدود 100متری به محلی به نام 6 مقسم می رسد که آب قنات در این محل به 6 قسمت تقسیم می شود.

رییس شورای اسلامی شهر جوپار گفت: این قنات آب کشاورزی شهر جوپار را تأمین می کند که به ثبت جهانی نیز رسیده است.

امامزاده حسین جوپار ، همانند نگینی در کرمان می درخشد.

رییس هیئت امنای آستانه ی امامزاده حسین جوپار هم ، امامزاده حسین جوپار را یکی از اماکن مقدس استان و میعادگاه عاشقان اهل بیت(ع) دانست و افزود: بنای این امامزاده که همچون نگینی در کرمان می درخشد ، مربوط به دوران صفویه است.

عباس امامی خاطرنشان کرد: ساختمان این زیارتگاه معماری و بنای جالب توجهی دارد و دارای حرم ، رواق ، صحن ، زائرسرا و بازارچه است.

مرقد مطهر "امامزاده حسین (ع)"،پیشینه جوپار را تأیید می کند.

امامی تصریح کرد: داخل ضریح ، مقبره سه امامزاده از جمله: "امامزاده حسین(ع)" ، "امامزاده قاسم(ع)"و "امامزاده عبدالله(ع)"که از فرزندان "امام موسی بن جعفر(ع)"می باشند، وجود دارد.

وی یادآور شد: بدون شک مرقد مطهر "امامزاده حسین (ع)"در شهر جوپار ،پیشینه جوپار را تأیید می کند.

جوپار، نشانی از معجزه طبیعت در دل کویر

سیّد محمد علی گلاب زاده ، پژوهشگر و کرمان شناس هم جوپار را نشانی از معجزه طبیعت در دل کویر عنوان کرد و درباره علت نامگذاری این شهر با عنوان جوپار گفت: وجه تسمیه های زیادی در مورد نامگذاری این شهر وجود دارد ، ولی به دلیل اینکه از کوههای این شهر ، جویبارهایی سرازیر می شده ، به آن جویبار می گفتند که در طول زمان به جوپار تغییر کرده است./س

گزارش از : میترا میرزادی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.