در سال 1392 پاپ کنار می‌رود، فرزند خاندانی سلطنت‌طلب متولد می‌شود، سرویس‌های اطلاعاتی توسط یک افشاگر رسوا می‌شوند،...

همراه با 4 بخش از سری گزارش‌های سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران مهم‌ترین حوادث سالی که گذشت را ورق بزنید؛ در این گزارش به مهم‌ترین رخدادهای بین‌المللی سال 1392 در کشورهای قاره آفریقا می‌پردازیم:



*** سودان و سودان جنوبی

دی: بحران دارفور با گذشت بیش از یک دهه از آغاز جنگی فاجعه‌آمیز در سال 92 نیز ادامه یافت. اما این بحران دیگر یک جنگ ساده میان دولت و شورشیان نبود، بلکه بزرگترین عامل تلفات جانی در دارفور درگیری میان گروه‌های مختلف عرب بود.

سودان جنوبی، تازه‌ترین کشوری است که به سازمان ملل اضافه شده و تا سال 2011 بخشی از سودان بود.

درگیری‌های قومی قبیله‌ای از یک سو و شورش‌های ملی علیه دولت از سوی دیگر در سودان جنوبی ادامه یافت. سازمان ملل متحد اعلام کرد در جریان جنگ داخلی سودان جنوبی در عرض تنها چند روز هزاران نفر کشته و بیش از 200 هزار نفر آواره شدند.


گفتگوهای صلح میان دولت سودان جنوبی و شورشیان، در اتیوپی، کشوری محصور در خشکی شاخ آفریقا آغاز شد. میانجیگران اتیوپیایی که برای برقراری صلح در سودان جنوبی تلاش می‌کردند، هشدار دادند که ادامه جنگ داخلی ممکن است نتیجه این گفتگوها را به خطر بیندازد. 
طرفین درگیر در مذاکرات شرکت کردند اما عملاً آتش‌بسی برقرار نشد.

اسفند: خشونت در منطقه دارفور گسترش چشمگیری یافته و کشته‌های بسیاری برجای گذاشت. در سطح بین‌المللی، همسایگان سودان و قدرت‌های بزرگ جهانی کمافی‌السابق از دریچه منافع ملی خود به دارفور نگریستند.

*** آفریقای جنوبی و آفریقای مرکزی

فروردین: در جمهوری آفریقای مرکزی، بسیاری از مردم شورش کرده و با وضعیت هرج و مرج، آشوب و خشونت‌های قومی و مذهبی مواجه بودند؛ خشونت‌هایی که مسلمانان و مسیحیان را رو در روی یکدیگر قرار داده بود.

این شورش‌ها سرانجام به سرنگونی "فرانسوا بوزیزه" (François Bozizé) رئیس جمهور پیشین آفریقای مرکزی منجر شد. پس از سرنگونی وی به تدریج کنترل شورشیان سلکا که تحت فرمان "میشل جوتودیا" بودند از دست وی خارج شد.

اقدامات خشونت‌بار شورشیان سلکا سبب شد گروه‌های مسلح و تندرو مسیحی موسوم به "شبه‌نظامیان آنتی بالاکا" قدرت بگیرند. درگیری‌هایی میان این دو گروه درگرفت که نهایتاً سبب مداخله نظامی فرانسه در این کشور شد. سپس فرانسه به بهانه بی‌ثباتی و بحران در این کشور با حکم سازمان ملل متحد عملیات نظامی را برای برقراری امنیت در آفریقای مرکزی آغاز کرد.

آذر: "نلسون ماندلا" رهبر فقید آفریقای جنوبی در سن 95 سالگی درگذشت.


ماندلا به دلیل مبارزات ضدنژادپرستانه‌اش در آفریقای جنوبی 27 سال از عمر خویش را در زندان سپری کرد و دشواری‌هایی که در زندگی‌اش تحمل کرد سبب شد تا به عنوان سمبل انسانیت در جهان شناخته شود.

دی: شبه‌نظامیان آنتی بالاکا دست به نسل‌کشی‌های وحشیانه علیه مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی زدند که در رسانه‌ها مسکوت ماند. در پی افزایش خشونت‌های قومی "میشل جوتودیا" رییس جمهور موقت آفریقای مرکزی که عملاً قادر به کنترل آن‌ها نبود، تحت فشار دولت‌های منطقه‌ای از مقام خود استعفا داد. سازمان بین‌المللی مهاجرت، خارجیانی را که تحت تاثیر این بحران قرار گرفته بودند را از بنگویی، پایتخت آفریقای جنوبی خارج کرد.

*** مصر

برای مصر گویا سال 92 یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین سال‌های تاریخ این کشور بود. صعود و سقوط ناگهانی اخوان‌المسلمین و کودتای ارتش این کشور در کنار خیل عظیمی از مخالفان و موافقان برکناری محمد مرسی رئیس جمهور اخوانی مصر که به درگیری‌های سخت مردم و پلیس انجامید، یکی از پرحادثه‌ترین سال‌ها را برای مصری‌ها رقم زد.

خرداد: دادگاه جنایی قاهره پس از تکرار و تعویق چندباره دادگاه‌ها، دستور آزادی "حسنی مبارک" رئیس جمهور مخلوع مصر را صادر كرد.

تیر: "محمد مرسی" رئیس جمهور قانونی مصر از طریق کودتای نظامی ارتش عزل شد.


ناآرامی‌های مدنی در قاهره کلید خورد و بیش از 600 کشته و زخمی در عرض یک ماه بر جای گذاشت. "عبدالفتاح السیسی" رئیس ارتش مصر، "عدلی المنصور" رئیس دادگاه قانون اساسی این کشور را به عنوان رئیس جمهوری موقت تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی جدید در مصر منصوب کرد.

محمد مرسی بازداشت و اتهامات بسیاری به وی وارد آمد. درگیری‌هاي خونين بین موافقان و معارضان اخوان‌المسلمین ادامه یافت. لذا دادستانی مصر دستور بازداشت رهبر جماعت اخوان‌المسلمین و 8 نفر از رهبران این جماعت را صادر کرد.

مرداد: در شدیدترین درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی مصر و اسلامگرایان از زمان سقوط مرسی، نزدیک به 80 نفر جان خود را از دست دادند.

دی: پیش‌‌نویس قانون اساسی مصر که به دست کمیته تدوین قانون اساسی تعدیل و تدوین و برای اخذ رأی از اعضای این کمیته به رئیس جمهور موقت تقدیم شده بود، به همه‌پرسی گذارده شد. طبق اعلام کارگروه عالی انتخابات مصر، ۲۰ میلیون نفر از ۵۳ میلیون با میزان مشارکت ۳۸٫۶٪ واجدان در همه‌پرسی شرکت کرده و ۹۸٫۱٪ مشارکت‌کنندگان به قانون اساسی رأی موافق دادند.

*** کنیا

فروردین: "اوهرو کنیاتا" (Uhuru Kenyatta) در انتخابات این کشور به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب گردید.

مهر: شبه‌نظامیان وابسته به گروه افراطی "الشباب" سومالی به مرکز تجاری وست‌گیت نایروبی، پایتخت کنیا حمله کرده و بعد از هشتاد ساعت گروگانگیری و مقابله با نیروهای پلیس از پا در آمدند. این گروهک تروریستی وابسته به القاعده باعث کشته شدن 67 نفر شدند.

*** مالی

حضور گردان مشترک نظامیان فرانسوی و آلمانی در کشور آفریقایی مالی ادامه یافت.


به علت تجاوز نظامی آشکار فرانسه به مالی که با چراغ سبز آمریکا و با مجوز شورای امنیت و همچنین پشتیبانی برخی کشورهای منطقه ای خاورمیانه از جمله امارات متحده عربی به نام مبارزه با تروریسم و گروه‌های افراطی و در واقع در راستای قدرت‌طلبی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی این کشور و احیای سوابق استعماری گذشته صورت گرفت، این کشور را مجدداً در معرض توجه جامعه جهانی قرار داد.

مرداد: "ابراهیم بوباکار کیتا" (Ibrahim Boubacar Keïta) در انتخابات ریاست جمهوری مالی به پیروزی رسید. 

*** تونس

بهمن: مجلس تونس اولین قانون اساسی این کشور را با اکثریت قاطع ۲۰۰ رأی از ۲۱۶ رأی تصویب کرد. متن قانون اساسی حق آزادی عبادت را به رسمیت می‌شناسد و اسلام را دین رسمی کشور معرفی می‌کند.

*** سومالی

آذر: فهرست سالانه سازمان "شفافیت بین‌الملل" در مورد وجود فساد در کشورهای مختلف از میان 177 کشور جهان، سومالی را به عنوان فاسدترین کشور جهان طبقه‌بندی کرد.

دی: ارتش آمریکا مشاوران نظامی خود را به اصطلاح برای کمک به نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا در سومالی، به این کشور فرستاد. دخالت‌های آمریکا در این کشور شامل گسیل هواپیماهای بدون سرنشین و کنترل گروه‌های مسلح از راه دور نیز بود.

بهمن: قحطی و خشکسالی در سومالی به اوج خود رسید. سازمان ملل اعلام کرد بیش از 850 هزار تن در سومالی در بحران و شرایط اضطراری به سر برده و نیاز مبرمی به غذا دارند.


براساس گزارش واحد تحلیل تغذیه‌ای و امنیت غذایی متعلق به سازمان برنامه جهانی غذا 857 هزار سومالیایی بهمن ماه در شرایط بحرانی حاد قرار گرفته و نیازمند دریافت کمک انسانی فوری بودند.
 
 
 
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار