وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به تلاش برای "بازنویسی مرزهای اروپا " پس از جنگ جهانی دوم متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا این سخنان را در شرایطی مطرح کرد که پوتین پیمان الحاق منطقه کریمه به خاک روسیه را امضا کرد و اوکراین پس از کشته شدن سربازان دو طرف هشدار داد که این رویارویی وارد یک فاز نظامی شده است.

امضای این پیمان به سرعت در کاخ کرملین و بدون توجه به مرزهای روسیه در دوران پس از شوروی سابق صورت گرفت که به سقوط روابط روسیه و غرب به پایین ترین سطح پس از جنگ سرد منجر شد.

کلینتون که یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات سال 2016 است گفت: ما باید در حمایت از دولت کی یف تلاش بیشتری انجام دهیم، باید برای کمک به اروپا در زمینه انرژی تلاش بیشتری انجام دهیم تا وابسته نباشند.

کلینتون در کنفرانسی تجاری در مونترال گفت: پوتین در تلاش برای بازنویسی مرزهای اروپا پس از جنگ جهانی دوم است.

وی افزود: امیدوارم جنگ سرد دیگری رخ ندهد و واضح است که هیچ کس خواستار آن نیست و این تصمیم با پوتین است.

کلینتون که در سال 2008 در رقابت نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری با اختلاف کمی رقابت را به اوباما واگذار کرد افزود: منطقی که پوتین در کریمه از آن استفاده می‌کند، اینکه مردم کریمه اصالتا روس هستند و همیشه بخشی از روسیه بوده اند را می‌توان نه تنها به دیگر بخشهای اوکراین بلکه به دیگر بخشهای استونی، لیتوانی، لتونی و ترانسنیستریا نیز تعمیم داد.
وی خاطرنشان کرد: نقاط زیادی وجود دارند که مردم آن اصالتا روس و روس زبان هستند. 

کلینتون در پاسخ به این سوال که آیا برای ریاست جمهوری نامزد خواهد شد پاسخ داد: هنوز به نتیجه نرسیده ام. بعلاوه احساس میکنم حس تعهد عمیقی به کشور و آینده آن دارم. احساس میکنم وظیفه دارم هرکاری که میتوانم برای فرزندان کشورم انجام دهم.


انتهای پیام  /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار