رئیس جمهور آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی دولت روسیه و اقدامات و سیاستهای آن در قبال اوکراین را موجب تضعیف روندهای دموکراتیک و نهادهای اوکراین، تهدیدکننده صلح، امنیت و استقلال این کشور و موجب سوء استفاده از دارایی های آن توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، در این فرمان اجرایی باراک اوباما که روز دوشنبه منتشر شد، اقدامات و سیاستهای دولت روسیه در قبال اوکراین، از جمله اعزام نیروهای نظامی به منطقه کریمه، تضعیف کننده ی روندهای دموکراتیک و نهادهای اوکراین، تهدیدکننده ی صلح، امنیت، ثبات، خودمختاری و تمامیت ارضی و موجب سوء استفاده از دارایی های آن برشمرده شد.

این دستور جدید بر مبنای فرمان اجرایی 13660 که کمتر از دو هفته پیش توسط باراک اوباما به امضا رسید، صادر شده است و طبق آن به وزیر خزانه داری با مشورت وزیر امور خارجه اجازه داده شده است تا تحریمهایی را علیه برخی مقامات دولت روسیه که نام آنها در فهرست آمده است، اعمال نموده و همچنین هر شخص یا نهاد فعال در صنعت اسلحه سازی روسیه و یا هر شخص یا نهاد مشخصی را که به نمایندگی از سوی مقامات دولت روسیه عمل کند، یا هرگونه حمایت و یا موادی را در اختیار آنها قرار دهد، تحریم نماید.

طبق فرمان اجرایی جدید، در پاسخ به عملکرد دولت روسیه در جهت ایجاد بحران در اوکراین، نام هفت نفر از مقامات دولت روسیه به عنوان دریافت کننده ی تحریمها اعلام شده است. این هفت نفر عبارتند از ولادیسلاو سورکوف، سرگئی گلازیوف، لئونید اسلاتسکی، آندرئی کلیشاس، والنتینا ماتویِنکو، دیمیتری روگوزین و یِلِنا میزولینا.

مقامات آمریکا همچنین به دنبال اشخاص و یا نهادهایی هستند که خود در مسندهای رسمی مشغول نیستند، اما از منابع و یا نفوذ خود به منظور حمایت و یا فعالیت به نمایندگی از طرف مقامات ارشد دولت روسیه استفاده می کنند. تشخیص اینگونه افراد و نهادها و هدف قرار دادن اموال شخصی آنها از مقاصد دولت آمریکا است، اما شرکتهایی که آنها ممکن است به نمایندگی از طرف دولت روسیه، تحت هدایت خود قرار داده باشند، هدف قرار نخواهند گرفت.

وزرات خزانه داری آمریکا در روز دوشنبه، علاوه بر موارد ذکر شده در فرمان اجرایی جدید اوباما، چهار نفر دیگر را نیز که در فرمان اجرایی 13660 وی در تاریخ ششم مارس تعیین شده بودند، مورد تحریم قرار داد. این چهار نفر عبارتند از سرگئی آکسیونوف، ولادیمیر کُنستانتینوف، ویکتور مدوِدچوک و ویکتور یانوکوویچ.

تصمیمات روز دوشنبه ی مقامات آمریکا به دولتمردان روس این پیام آشکار را می دهد که اقدامات ناقض استقلال و تمامیت ارضی اوکراین از جمله اقداماتی که در حمایت از همه پرسی غیرقانونی برگزار شده در کریمه صورت گرفت، عواقب و تبعاتی را برای آنها در پی خواهد داشت. آمریکا به همراه شرکای بین المللی اش همچنان در کنار دولت اوکراین خواهند ایستاد تا این اطمینان را ایجاد نمایند که جدایی طلبان کریمه و حامیان آنها در دولت روسیه، هزینه هایی را متحمل خواهند شد.
اقدامات روز دوشنبه همچنین این پیام را به همراه دارد که اگر روسیه به تعهدات بین المللی خود عمل ننموده، نیروهای نظامی خود را به پایگاههای اصلی شان بازنگردانده و خودمختاری و تمامیت ارضی اوکراین را محترم نشمارد، آمریکا این آمادگی را دارد تا گامهای دیگری را نیز در جهت تحمیل هزینه های سیاسی و اقتصادی بیشتر بر روسیه بردارد.

در این گزارش همچنین به اتهامات مطرح شده برای افرادی که نامشان در فهرست تحریم شدگان ذکر شده است، اشاره شد.
اتهامات این افراد عبارتند از: 
ولادیسلاو سورکوف، کمک و دستیاری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه.
سرگئی گلازیوف، مشاور ولادیمیر پوتین.
لئونید اسلاتسکی، معاونت در مجلس دوما و ریاست کمیته رسیدگی به امور کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS)، الحاق کشورهای آسیایی اروپایی و روابط با هم میهنان.
آندرئی کلیشاس، عضویت در شورای فدراسیون مجمع فدرال فدراسیون روسیه، ریاست کمیته شورای فدراسیون قانون اساسی و امور قضایی و حقوقی و همچنین توسعه جامعه مدنی.
والنتینا ماتویِنکو، ریاست شورای فدراسیون.
دیمیتری روگوزین، معاونت نخست وزیر فدراسیون روسیه.
یِلِنا میزولینا، معاونت مجلس دوما.
سرگئی آکسیونوف، تهدید صلح، امنیت، ثبات، خودمختاری و تمامیت ارضی اوکراین و تضعیف نهادهای دموکراتیک. وی مدعی است که نخست وزیر کریمه به حساب می آید و قدرت دولت مشروع را در کی یف نپذیرفته است. 
ولادیمیر کُنستانتینوف، تهدید صلح، امنیت، ثبات، خودمختاری و تمامیت ارضی اوکراین و تضعیف نهادهای دموکراتیک. ریاست پارلمان کریمه که در تاریخ یازدهم ماه مارس میلادی اعلام استقلال از اوکراین نمود.
ویکتور مدوِدچوک، رهبری حزب اختیار اوکراین، تهدید صلح، امنیت، ثبات، خودمختاری و تمامیت ارضی اوکراین و تضعیف نهادهای دموکراتیک، کمک رسانی مادی، سرمایه گذاری، تأمین حمایتهای مالی، مادی و فنی برای یانوکوویچ، و یا ریاست نهادی که خود یا اعضای آن، در تحریمها یا سیاستهایی دخالت داشته اند که نهادهای دموکراتیک را تضعیف نموده است، و یا در اقدامات و سیاستهایی دخالت داشته اند که صلح، امنیت، ثبات، خودمختاری یا تمامیت ارضی اوکراین را تهدید می کند.
ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق اوکراین نیز به تهدید صلح، امنیت، ثبات، خودمختاری و تمامیت ارضی اوکراین و تضعیف نهادهای دموکراتیک متهم شده است. وی همچنین پس از خروج از کی یف و در نهایت، فرار به روسیه، از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور خواست تا نیروهای نظامی خود را به داخل اوکراین اعزام کند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار