کانادا دوشنبه هفت مقام ارشد روسی و سه مقام ارشد کریمه که مسئولیت سیاسی بحران اخیر در اوکراین را بر گردن آنها انداخته است، هدف تحریم قرار داد. در همین حال ژاپن اعلام کرد تحریم هایی را علیه روسیه به اجرا خواهد گذاشت. وزیر خارجه آلمان نیز از تنظیم فهرست تحریم چند مقام شبه جزیره کریمه و روسیه خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، «استفان هارپر» نخست وزیر کانادا اعلام کرد یک مشاور و یک دستیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و همچنین «دمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر از جمله افرادی هستند که در فهرست تحریم قرار گرفته اند.
«سرهی اکسیانف» Serhiy Aksyonovنخست وزیر و «ویکتور مدودچوک» رئیس پارلمان کریمه هم از جمله تحریم شدگان هستند.
این تحریم ها در واکنش به همه پرسی کریمه است که یکشنبه برگزار شد و در نتیجه آن این سرزمین 
از اوکراین جدا و به روسیه به عنوان ارباب سیاسی پیشین خود پیوست. غرب این همه پرسی را محکوم و آن را غیرقانونی اعلام کرد.
هارپر قصد دارد شنبه با سفر به اوکراین با «آرسنی یاتسنیوک» نخست وزیر موقت اوکراین ملاقات کند.
هارپر از نخستین سران گروه 7 خواهد بود که از زمان بروز تنش بین اوکراین و روسیه بر سر شبه جزیره کریمه، از اوکراین دیدار می کند. کانادا 1/2 میلیون شهروند دارد که رد پای نیاکان خود را در اوکراین دنبال می کنند.

در همین حال وزارت امور خارجه ژاپن سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: « جای تأسف است که روسیه استقلال جمهوری خودمختار کریمه را به رسمیت می شناسد، اقدامی که حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض می کند.»

در این بیانیه بدون اشاره به جزئیات آمده است: «ژاپن مذاکرات با روسیه را درباره تسهیل مراحل درخواست روادید به حال تعلیق در خواهد آورد و علاوه بر این مذاکرات با مسکو را درباره معاهده سرمایه گذاری جدید، معاهده فضای خارجی و معاهده ای که هدف آن جلوگیری از فعالیت های نظامی خطرناک است، آغاز نخواهد کرد.

امریکا و اروپا دوشنبه تحریم هایی را علیه روسیه اعلام کردند. کاخ سفید اعلام کرده است این تحریم ها که از دوره جنگ سرد تاکنون بی سابقه بوده است، در صورتی که کرملین روش خود را تغییر ندهد، ظرفیت و توان اقتصادی روسیه را هدف قرار خواهد داد.

هنوز هیچ نشانه ای از عقب نشینی پوتین از این موضع روسیه دیده نشده است و مقامات طرفدار مسکو در کریمه طرح هایی را برای گرامیداشت نتیجه 96 درصدی همه پرسی الحاق به روسیه تهیه کرده اند.

یک مقام ارشد دولت ژاپن گفت توکیو از روسیه می خواهد جایگاه گروه 7 از جمله ژاپن را در این گروه درک کند.

وی افزود البته ژاپن هنوز درحال بررسی اتخاذ اقدامات بیشتر علیه روسیه است. وی به جزئیات اشاره ای نکرد.

این در حالیست که فرانک والتر اشتاین مایر در دومین بخش از نطق خبری خود در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: پیام ما (به روسیه)، پیامی صریح است و ما با بحثهای مفصل در تلاشیم تکلیف این مساله را روشن کنیم. ما در بیان نظرات و مواضع و همچنین استناتاجات خود، صراحت داریم. وی با اشاره به اینکه این اقدام روسیه، به هیچوجه شرایط عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را فراهم نمی آورد، افزود: درست است که برگزاری این همه پرسی، دگرگونی ایجاد کرد اما همانطور که قبلا نیز به شما گفتم این، پایان ماجرا و خاتمه تنشهای موجود نیست. 

ما هنوز نمی توانیم از یک خاتمه الزام آور خشونت که ظرف روزها و هفته های اخیر در اوکراین شاهدش بودیم، صحبت کنیم. به همین خاطر باید مقدمات و شرایط را آماده و تحریمها را اعمال کنیم تا مسیر بازگشت به فرآیند سیاسی و نقش آینده روسیه ترسیم شود. 
اشتاین مایر ادامه داد: صرفنظر از پیام روشنی که امروز به روسیه دادیم، نباید مسیر آینده را به روی خود ببندیم. این موضع، موضع بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا است. 

وزیر خارجه آلمان سپس در مورد آغاز تحریمها علیه روسیه نیز گفت: ما فهرستی از افرادی را که به اشکال مختلف در وخامت بحران شبه جزیره کریمه اوکراین مسئول بوده اند از جمله اسامی هشت تن از سیاستمداران کریمه و ده تن از سیاستمداران روسیه که متعلق به دوما و نیز شورای فدراسیون روسیه هستند به اضافه سه نظامی که دو تن از آنها در انجام عملیاتهای نظامی در جنوب و غرب این منطقه مسئول بوده اند، تهیه کردیم. اشتاین مایر سپس ابراز امیدواری کرد این مناقشه در نهایت با اقدامات دیگری که منجر به کاهش وخامت اوضاع شود، مهار شود. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار