انتشار گزارشی درباره مقاومت کاخ سفید در برابر ارائه اسناد و گزارش ها از برنامه‌های شکنجه سیا، با انتقادی فزاینده مواجه شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی ریل نیوز، بر اساس گزارشی که "جاناتان لندی" در نشریه مک کلچی منتشر کرده است، نه تنها گزارش شش هزار و سیصد صفحه ای سنا درباره «برنامه شکنجه» سیا منتشر نشده است، بلکه کاخ سفید نه هزار صفحه دیگر را نیز که به این موضوع مرتبط است، به مدت پنج سال نگه داشته و به درخواست های کمیته اطلاعاتی سنا در این خصوص پاسخ مثبت نداده است. 

جاناتان لندی خبرنگار امنیتی و بین المللی روزنامه مک کلچی در گفت وگو با شبکه ریل نیوز درباره گزارش خود و آنچه در این نه هزار صفحه گزارش بایکوت شده در کاخ سفید می گوید:«کاخ سفید مدعی است سیاست هایی منطقی برای انتشار اسناد و مدارک و خارج کردن آنها از حالت طبقه بندی دارد  و این اسناد و مدارک را در زمان مناسب منتشر می کند؛ اما اکنون مشاهده می کنیم که این امر درباره این اسناد اجرا نشده و کاخ سفید به درخواست کمیته اطلاعاتی سنا از سال دو هزار و نه پاسخ مثبت نداده است. ما به طور قطعی نمی دانیم که این مدارک حاوی چه اطلاعاتی است اما من اطمینان دارم که این کمیته از محتوای آنها آگاه است. پاسخ کاخ سفید به درخواست کمیته اطلاعاتی سنا این بوده که این مدارک حاوی مطالب محرمانه ای است که به بخش اجرایی سیا مربوط است. این توضیحی غیرموجه است که تاکنون به آن استناد نشده است.

وی تاکید کرد آنچه ما درباره این اسناد می دانیم، این است که این اسناد، مربوط به رخدادهایی است که با دخالت سیا در دوره ریاست جمهوری بوش صورت گرفته است.

شبکه ریل نیوز به این نکته اشاره کرد که بسیاری اوباما را به نداشتن صداقت در حمایت خود از شفاف سازی و روشنگری سیاسی متهم می کنند.

جاناتان لندی گفت:«این اظهارات مشابه همان اظهاراتی است که اوباما درباره بستن گوانتانامو مطرح کرد و ما دیدیم که این ادعا عملا تحقق نیافت. ما در دولت اوباما به موارد متعددی برخورد می کنیم که در آنها رئیس جمهور یک چیز گفته است و دولت او به شکل دیگری عمل کرده است. 
در عین حال اگر بخواهیم صادقانه عملکرد اوباما را در این عرصه ارزیابی کنیم، باید بگوییم که او همواره خواهان توازن بین بحث امنیت ملی و تدابیر مربوط به آن با بحث حریم خصوصی و حق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات بوده است.

وی افزود ما اکنون می دانیم که شش هزار و سیصد صفحه گزارش فوق محرمانه درباره اسنادی بسیار محرمانه از یک برنامه کاملا محرمانه وجود دارد. در این گزارش سی هزار پانوشت نیز وجود دارد که گفته می شود از خود گزارش جالب تر است.

مجری ریل نیوز در ادامه این گفت و گو به انتقادهای دیگری اشاره کرده که از اوباما در خصوص این مدارک وجود دارد. وی گفت اوباما اقدام کافی برای روشن شدن نقش جان برنن مدیر سیا و تحت پیگرد قرار دادن او در صورت دخالت داشتن احتمالی در این برنامه شکنجه نداشته است و بسیاری می گویند او از نتیجه این کار بیم دارد. زیرا این روند ممکن است او را در مقابل جامعه اطلاعاتی آمریکا قرار دهد.

جاناتان لندی گفت می توان این تفسیرها را درست دانست یا همه آنها را رد کرد. شاید احتمالات دیگری نیز وجود داشته باشد و آن اینکه اوباما سیاستی محافظه کارانه را در این میدان ترجیح می دهد. 

وی افزود ما می دانیم که در یک مقطع زمانی مامور ویژه ای برای بررسی اقدام سیا در از بین بردن دو نوار ویدیوئی بازجویی از افراد بازداشت شده منصوب شد. این بررسی پس از آن صورت گرفت که گفته شد دو بازداشت شده طی این بازجویی ها جان خود را از دست دادند. بعدا اعلام شد این مامور مدارک کافی برای ادامه دادن بررسی خود در اختیار نداشته است و روند این بررسی متوقف شد.

جاناتان لندی گفت اما اینها تنها بخش کوچکی از اقدامات سوال برانگیزی هستند که به نام مبارزه با تروریسم توجیه و دنبال شده اند. برای مثال هنوز برای ما روشن نیست که رئیس جمهور بر اساس چه حق قانونی می تواند از هواپیماهای بدون خلبان برای کشتن مردم در دیگر کشورها استفاده کند. به هر حال عملکرد دولت ها باید از طریق اسنادی که به جا مانده است طبق سنتی که در آمریکا حاکم بوده است، به قضاوت گذاشته شود تا بتوان از تکرار خطاها و سیاست های نادرست جلوگیری کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار