تصمیم عربستان علیه گروه اخوان المسلمین تمام کشورهای عربی خلیج فارس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه العرب، این روزنامه نوشت تصمیم عربستان علیه گروه اخوان المسلمین تمام کشورهای عربی خلیج فارس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به نوشته امروز روزنامه العرب ،‌ دادگاه اداری کویت در تاریخ یازدهم مارس ، صدور حکم درباره انحلال "جمعیت اصلاحات اجتماعی " وابسته به گروه اخوان المسلمین را به روز بیست و پنجم همین ماه (مارس ) موکول کرد.

 العرب با اشاره به اینکه این قضیه( مسائل دادگاه) کاملا در خفا صورت گرفت نوشت هدف از اقامه دعوی علیه این جمعیت ،‌ منحل کردن شاخه امور خیریه گروه اخوان المسلمین در کویت یعنی "جمعیت اصلاحات اجتماعی" است و اتهاماتی که علیه این جمعیت وارد شده است مرتبط کردن امور خیریه به اقدامات سیاسی داخلی و بین المللی است. 

العرب با اشاره به اینکه احتمال نتیجه دادن این قضیه( انحلال ) ضعیف است می‌افزاید با همه اینها این اقدامات بیانگر افزایش توجه کشورهای عربی خلیج فارس به موقعیت گروه اخوان المسلمین در عرصه سیاستهای منطقه ای است.

 گروه اخوان المسلمین در کویت ،‌اوایل دهه پنجاه قرن گذشته تحت عنوان جمعیت "ارشاد اسلامی " تاسیس شد. این گروه ابتدا مذهبی بود و در مسائل سیاسی مداخله نمی کرد ولی بعدها این جمعیت تبدیل به " جمعیت اصلاحات اجتماعی" شد و سرانجام گروه اخوان در سال 1991 حرکت سیاسی را موسوم به "الدستوریه الاسلامیه " بنا نهاد و در انتخابات پارلمانی بارها شرکت کرد.

بعد از سه سال پیگری و در تنگنا قرار دادن گروه اخوان المسلمین سرانجام عربستان موضع آخر خود را اعلام و گروه اخوان المسلمین را در فهرست تروریسم خود قرار داد.به دنبال این تصمیم تدابیر شدیدی علیه فعالیت و حمایتهائی ( مالی ) که از گروه اخوان صورت می‌گرفت اتخاذ شد.

 بعد از این اقدام هم ، عربستان ، قطرو بحرین سفیران خود را از قطر فراخواندند چون دوحه از جریان اسلام سیاسی ( اخوانیها ) حمایت می‌کرد. 

العرب نوشت تصمیمات اتخاذ شده علیه اخوان المسلمین که بزرگترین ضربه را در مصر یعنی مهد این جماعت متحمل شدند آینده اخوانیها را در کشورهای عربی خلیج فارس زیر ذره بین برده است چون در این کشورها مهمترین حامیان مالی این گروه حضور دارند و گروههای وابسته به اخوان علنا در زمینه امور خیریه و فعالیتهای اجتماعی فعالیت دارند. 

بنا به گفته تئودور کاراسیک رئیس مرکز تحقیقاتی " انیگما " در دبی این تصمیم عربستان ، بر سایر کشورهای عربی خلیج فارس که در برگیرنده اعضای گروه اخوان المسلمین هستند فشار وارد خواهد کرد تا آنها هم این گروه را در فهرست تروریسم قرار دهند. 

کاراسیک همچنین می‌افزاید بسیاری در کویت ، اردن ، سوریه حتی در انگلیس و فرانسه از این تصمیم عربستان حمایت می‌کنند و اینها بیانگر وجود عزم واقعی کشورهای جنوب خلیج فارس برای ایجاد محیطی امن و خالی از گروه اخوان المسلمین است.

 هرچند دولت کویت اعلام کرده است تصمیمات عربستان درباره اخوانیها "مسئله ای داخلی" است ولی فشارهای داخلی کویت و از سوی دیگر معیارهای منطقه ای و نیاز بیشتر به امنیت ممکن است به ریشه کن شدن جمعیت اصلاحات و حرکت ( حدس ) از کویت منجر شود.

 دراین راستا محمد الدلال ، عضو حرکت الدستوریه الاسلامیه و وکیل مدافع پرونده جمعیت اصلاحات اجتماعی پیش بینی می کند تصمیم عربستان بر تمام منطقه تاثیر گذار باشد . وی خاطر نشان کرد فراخوان سفیران ریاض ،‌ ابوظبی و منامه از دوحه به هدف وارد کردن فشار بر گروه اخوان المسلمین است تا از فعالیتهای این گروه کاسته شود و با نفوذ این گروه در منطقه مقابله شود. 

العرب در ادامه به نقل از جوزف .آ. کشیش پژوهشگر مرکز پژوهشها و تحقیقات اسلامی ملک فیصل در ریاض می افزاید شاید مهمترین تحلیلی که درباره این موضع عربستان مطرح است این است که اخوانیها سال گذشته متحمل خسارتهای سنگین منطقه ای شده اند. وی می افزاید اخوانیها متحمل خسارتهای سنگینی در مصر شدند و اکنون کشورهای عربی خلیج فارس تلاش می کنند از به قدرت رسیدن اخوانیها در سوریه جلوگیری کنند.

 العرب می‌افزاید از نیم قرن قبل ،‌ اخوانیها در منطقه خلیج به دنبال ائتلاف با پادشاهان کشورهای عربی خلیج فارس علیه جریان ملی گرای عربی در مصر ظهور یافتند. دراین راستا اخوانیها در سال هزارو نهصد و چهل و هفت در کویت شکل گرفتند و عبد العزیز العلی المطوع توانست اولین تشکیلات وابسته به گروه اخوان المسلمین را در کویت و به عنوان شاخه ای از این گروه تاسیس کند.

در آغاز کویتی ها از نامیدن این گروه تحت عنوان " اخوان المسلمین " هراس داشتند چون عبارت "اخوان " برای آنها یادآور روزهای تلخ حملات " اخوانیهای وهابی " علیه کویت در سال هزار و نهصد و بیست و یک بود و در عین حال کویتیها به واژه "حزب " اعتماد نداشتند و نسبت به آن حساسیت داشتند.

 به همین خاطر عبد العزیز العلی المطوع ، به شیخ حسن البنا پیشنهاد کرد این گروه تحت عنوان جمعیت ارشاد اسلامی تاسیس شود و بازتاب دهنده فعالیت اجتماعی اخوانیها باشد. العرب می‌افزاید شاخه اخوان المسلمین در کویت کم کم در سالهای هزار و نهصد و پنجاه تا هزار و نهصد و شصت مطابق الگوی اخوان المسلمین در مصر شکل گرفت .

 این شاخه در وهله اول برای تبلیغ رسالت خود در امور خیریه ،‌آموزشی و اجتماعی فعالیت داشت. بعد از جنگ خلیج فارس ،‌ در گروه اخوان المسلمین کویت تحولاتی رخ داد و آنها گروهی را برای مقابله با ارتش عراق تشکیل دادند و بعدها هم وارد عرصه سیاسی شدند. 

العرب نوشت شاخه اخوان در کویت تا حدی از گروه اصلی اخوان در مصر مستقل شد و به حزب سیاسی فعالی تبدیل شد و توانست مرتب کرسیهای پارلمان را به خود اختصاص دهد. العرب نوشت اخوانیها در زمینه های مختلف در حکومت (کویت ) ادغام شدند و اکنون حرکتهای مردمی و رسانه ای و حتی شبکه های ارتباط جمعی ،‌ مرتب اهداف این گروه را محکوم می کنند می خواهند این گروه را از تمامی زمینه ها و در راس آنها مسائل آموزشی کنار بگذارند. الرمیحی ( تحلیلگر ) در این خصوص می گوید کویتی ها اخیرا متوجه شده اند تلاشهائی که اخوانیها در منطقه دارند همان اهدافی را دارد که در مصر داشته اند .

به عقیده وی به احتمال زیاد حرکت مردمی در کویت به اقداماتشان علیه اخوانیها ادامه خواهد داد. دراین راستا اقامه دعوی علیه جمعیت اصلاحات مثال دقیقی دراین خصوص است و برخی از اعضای اخوان درکویت اکنون خود را زیر ذره بین می بینند چون به نیروهای تندروی مخالف و شورشی سوریه کمک کرده اند و باعث شده اند به چهره جمعیت اصلاحات خسارتهای سنگینی وارد شود.

 دراین راستا صلاح سالم استاد روابط بین المللی دانشگاه قاهره به عکس این قضیه اعتقاد دارد و پیش بینی می کند پس لرزه های زلزله خلیجی علیه قطر به کویت( به خاطر مقابله نکردن به اخوانیها ) کشیده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار