فارن پالسی در تحلیلی نوشت روسیه پیش نویس قطعنامه ای که آمریکا درباره همه پرسی در کریمه به شورای امنیت ارائه کرده بود، وتو کرد و اکنون باید منتظر اعلام نتایج آن بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛  فارن پالسی در تحلیلی به قلم "کالم لینچ" نوشت روسیه پیش نویس قطعنامه ای که آمریکا درباره همه پرسی در کریمه به شورای امنیت ارائه کرده بود، وتو کرد و اکنون باید منتظر برگزاری این همه پرسی و اعلام نتایج آن بود. 

این اقدام روسیه موجب شد بحرانی که می تواند مناسبات روسیه آمریکا را به پایین ترین سطح از زمان جنگ سرد برساند عمیق تر شود. 

قطعنامه کریمه توسط 13 عضو شورای امنیت حمایت شد و چین نزدیک ترین متحد روسیه نیز به آن رای ممتنع داد، این درحالی است که پکن از آمریکا به خاطر پافشاری برای تصویب این قطعنامه به شدت انتقاد و اعلام کرد این اقدام آمریکا تحریک آمیز است. به هر حال وتوی روسیه موجب شد مسئولان طرفدار روسیه در شبه جزیره کریمه بتوانند طبق برنامه همه پرسی شانزدهم مارس را برگزار کنند. 
 
"سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه گفت مسکو به نتیجه این همه پرسی احترام خواهد گذاشت با این حال ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه درباره گامهای بعدی از جمله انضمام کریمه تصمیم گیری نخواهد کرد. 

"ویتالی چورکین" نماینده روسیه در سازمان ملل پیش از رای گیری در شورای امنیت از اقدامات کشورش حمایت کرد و گفت مسکو در حال حمایت از حق مردم کریمه برای تعیین سرنوشتشان براساس منشور سازمان ملل است. وی گفت مردم کریمه به علت کودتای خشن و برخلاف قانون اساسی توسط نیروهای افراطی و تهدید آن ها به کنترل  کریمه تصمیم به برگزاری همه پرسی گرفته اند. 

وی همچنین گفت روسیه می تواند براساس تاریخ ادعای مالکیت کریمه را بکند و خوب است که به خاطر بیاوریم کریمه پیش از این بخشی از فدراسیون روسیه بوده است.  

با این حال دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی این استدلال چورکین را به سخره گرفتند. "ژرار آرو " سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت نقض قوانین در کریمه آنقدر روشن و واضح است که ما با مشاهده اینکه دیپلمات های روس اینقدر طرفدار قانون شده اند احساس شرمندگی می کنیم. 

آرو افزود تلاش‌های  روسیه برای توجیه اقدامات خود فاقد هر گونه استدلال قانونی است روسیه منشور سازمان ملل را وتو کرد.  

"سامانتا پاور" سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفت روسیه از وتو به عنوان مکمل اقدام نظامی غیرقانونی خود استفاده کرد. با این حال روسیه با این اقدامات نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد حرکت در جهت عکس قوانین بین المللی پیامدهایی خواهد داشت.

آمریکا و دولت های اروپایی قصد دارند روز دوشنبه تحریم هایی هدفمند از جمله تحریم های مالی و مسافرتی درباره مسئولان سیاسی و اقتصادی روسیه اعمال کنند. 

آنها ادعا می کنند همه پرسی در کریمه نقض قانون اساسی اوکراین است. جان کری وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در لندن در جمع خبرنگاران گفت آمریکا و دولت‌های اروپایی نتایج این همه پرسی را به رسمیت نمی شناسند و از دیگر کشورها خواستند آنها نیز تغییر وضعیت کریمه را به رسمیت نشناسند. 

رای ممتنع چین به قطعنامه کریمه تا حد زیادی بر خلاف روند های قبلی این کشور در همکاری با مسکو بود. با این حال لیو جیی نماینده چین در سازمان ملل گفت این رای ممتنع به معنی حمایت از پیش نویس آمریکا نیست که به گفته وی تنها منجر به رویارویی بیشتر و پیچیده تر شدن تلاش ها برای حل و فصل صلح آمیز بحران کریمه خواهد شد. 

این بیانیه سفیر چین اگرچه کاملا مبهم و غیرمستقیم بود با این حال تاکید کننده تعهد پایدار چین به اصل عدم دخالت در امور دیگر کشورها و همزمان حمایت از گفته های مسکو درباره تهدید های ناشی از افراط گرایی در اوکراین بود. 

وی 3 راه حل برای پایان دادن به این بحران سیاسی پیشنهاد کرد که شامل درخواست از همه گروهها مبنی بر خودداری از هر گونه اقدام بود که می تواند منجر به افزایش تنش‌ها باشد. وی پیشنهاد تشکیل یک سازوکار همکاری بین المللی با شرکت همه طرفها برای بررسی راههای حل این بحران مطرح کرد و از نهادهای مالی بین المللی خواست که راههای ثبات بخشیدن به اقتصاد شکننده اوکراین بود. 

روسیه تاکنون تمایلی به مذاکره با رهبران سیاسی اوکراین نداشته است و آنها را مسئولانی غیرمشروع قلمداد می کند. لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته است مسکو به نتیجه همه پرسی در کریمه احترام خواهد گذاشت و حامیان قطعنامه وتو شده شورای امنیت درباره کریمه تقریبا به طور کامل امید خود را برای جلوگیری از برگزاری این همه پرسی از دست داده اند  به نظر می رسد در شرایط کنونی باید تنها منتظر برگزاری و اعلام نتایج این همه پرسی بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار