ساکنان منطقه کریمه اوکراین امروز یکشنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا درباره جدایی این منطقه از اوکراین و الحاق آن به روسیه تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، رأی گیری برای همه‌پرسی سرنوشت‌ساز در شبه جزیره کریمه برای پیوستن به روسیه لحظاتی قبل در این منطقه آغاز گردید و رأی‌گیری تا 8 شب به وقت محلی ادامه خواهد داشت. 


نخست وزير کريمه: کريمه روز دوشنبه رسما الحاق به روسيه را خواستار می شود.

وزیر امور خارجه انگلیس از مخالفت کشورش با نتایج همه پرسی کریمه خبر داد.

وزیر امور خارجه فرانسه از روسيه خواست برای کاهش تنش ها در اوکراين فورا اقدام کند.

مقامات کاخ سفید با نتایج همه پرسی در شبه جزیره کریمه مخالفت کردند.

نخست وزير کريمه از تصميم تاريخی مردم اين شبه جزيره استقبال کرد.

ريانووستی اعلام کرد 93 درصد به الحاق کريمه به روسيه رای مثبت داده اند.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد، با توجه به بحران اوکراین، هیچگونه تغییری در برنامه دیدارهای رئیس جمهور این کشور به وجود نیامده است.

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا گفت آمریکا روز یکشنبه به روسیه اعلام کرد نتایج همه پرسی شبه جزیره کریمه را درمورد جدا شدن این منطقه از اوکراین نخواهد پذیرفت و همچنان از مسکو می خواهیم به حل سیاسی این بحران کمک کند.

برخی منابع در گفتگو با شبکه سی ان ان از مشارکت 64 درصدی مردم کریمه در همه پرسی خبر دادند.

شبکه روسیا الیوم گزارش داد:دولت کریمه، آمریکا را متهم به "حمله سایبری" به پایگاه اینترنتی همه پرسی کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن درخواست از روسیه برای خروج نیروهای این کشور از کریمه، بر حل و فصل بحران اوکراین به شیوه سیاسی تاکید کرد.

اتحاديه اروپا همه پرسی کريمه را "غير قانونی" دانست.

مشاور کاخ سفید امروز روسیه را تهدید کرد در صورت عدم عقب نشینی از موضع گیری این کشور در قبال شبه جزیره کریمه، مسکو با تحریم های غرب روبرو خواهد شد.

وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه با یک شبکه امریکایی تاکید کرد، روسیه در داخل خاک این کشور اقدامات تحریک آمیزی انجام می دهد و ما اماده دفاع از کشور در برابر تجاوز روسیه هستیم.

تظاهرکنندگان حامی روسیه در شهر دونسک اوکراین به مقر نیروهای امنیتی یورش بردند و سد امنیتی را شکستند.


وزرات کشور اوکراین اعلام کرده مرز روسیه با این کشور را بسته است.

مقامات جدید اوکراین یکشنبه اعلام کردند روس‌ها وعده داده‌اند که تا روز جمعه دیگر پایگاه‌های اوکراینی را در کریمه محاصره نکنند.


وزیر دفاع اوکراین موافقت روسیه با برقراری آتش بس در شبه جزیره کریمه تا روز 21مارس(1فروردین) خبر داد.

سرگئی آکسیونف، نخست وزیر کریمه پس از رای دادن گفت: نشان دادن اراده مردم مهمترین کار برای ماست.

جانشین وزیر خارجه دولت موقت اوکراین گفته است کشورش مورد حمله قرار گرفته و به روسیه گفته است به "این دیوانگی‌ها پایان دهد."

یکی از مقام‌های کمیته برگزاری همه‌پرسی، گفته میزان مشارکت در 6 ساعت اخیر با نسبتی بی سابقه پیش رفته است .


ناظران بین‌المللی بر همه پرسی کریمه بر مشارکت بالای مردم کریمه در همه‌پرسی و عدم وقع هیچ بی‌نظمی و مخالفتی در جریان انتخابات تأکید کردند.


مجلس کریمه صبح فردا (دوشنبه) جلسه‌ای برگزار می‌کند تا نتیجه همه‌پرسی امروز را تایید کند و به آن رسمیت ببخشد.


در شهر دونتسک، در شرق اوکراین، گروهی از مردم علی رغم برف و بوران در مرکز شهر جمع شده‌اند تا از برگزاری همه پرسی در منطقه کریمه حمایت کنند.


به نظر می‌رسد همه رای‌دهندگان در حوزه رای سیمفروپل، خواستار پیوستن به روسیه هستند.


وزارت دفاع اوکراین در گزارشی از استقرار 22 هزار تن از سربازان ارتش روسیه در شبه جزیره کریمه خبر داد.



"سرگئی آکسیونف"، نخست وزیر منطقه کریمه اعلام کرد: هیچ مشکلی در مراکز اخذ رای وجود ندارد.



رییس کمیته برگزاری همه‌پرسی کریمه اعلام کرد که علی‌رغم باران شدید 1205 مرکز اخذ رای در کریمه فعال هستند.


حدود 135 ناظر بین‌المللی از 23 کشور از جمله اتریش، بلژیک، بلغارستان، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا و لهستان بر همه پرسی کریمه نظارت می‌کنند.


انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا فردا برای بررسی نتیجه همه‌پرسی کریمه در بروکسل (پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا) تشکیل جلسه دهند. ممکن است در نتیجه این جلسه تحریمهایی علیه برخی مقامات روسی اعمال شود.


فارن پالسی در تحلیلی نوشت روسیه پیش نویس قطعنامه ای که آمریکا درباره همه پرسی در کریمه به شورای امنیت ارائه کرده بود، وتو کرد و اکنون باید منتظر اعلام نتایج آن بود.


"بن توبایس"، خبرنگار بی‌بی‌سی در شهر سیمفروپل، مرکز اداری کریمه، اعلام کرد حضور مردم برای ثبت رای خود گسترده است و تاکنون کسی از رای‌دهندگان به او نگفته که خواهان ابقای منطقه کریمه در خاک اوکراین است.


بر اساس نظرسنجی پرس تی وی ، 53 درصد اوکراینی ها تمایل دارند همانند کریمه به روسیه بپیوندند.


در باغچه سرای مرکز منطقه تاتارنشین کریمه نیز که خواستار تحریم همه‌پرسی شده بودند دهها نفر را مشاهده کرده‌اند که به مراکز رای‌گیری می‌رفتند.

مقدمات همه پرسی در شبه جزیره کریمه آماده شده است.


سناتور آمریکایی خواستار پشتیبانی نظامی گسترده از اوکراین شد و هشدار داد که اقدامات روسیه در این کشور می‌تواند به اتخاذ اقدامات بی‌سابقه از سوی آمریکا و متحدانش منجر شود.


"یولیا تیموشنکو"، رهبر مخالفان اوکراینی و نخست وزیر اسبق این کشور که به تازگی از زندان آزاد شده و برای درمان بیماری خود در برلین به سر می برد، در گفتگو با روزنامه "تاگس اشپیگل"، خواستار موضع سختگیرانه تر آمریکا در برابر روسیه درباره مسئله اوکراین شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار