مشهد/

حرم مطهر رضوی بزرگترین قطب توریسم مذهبی ایران

مجموعه ی آستان قدس رضوی یکی از با شکوه ترین بناهای آرامگاهی سراسر جهان اسلام است که وجود متبرک حضرت رضا(علیه السلام) را در برگرفته و سبب شده خراسان رضوی به بزرگ ترین قطب توریسم مذهبی ایران تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی درباره فضاهای حرم مطهر می گوید :حرم مطهر امام رضا (ع) دارای پنج صحن؛ عتیق(انقلاب)، جدید(آزادی)، امام خمینی (موزه)، جمهوری اسلامی و قدس است که هر یک از صحن ها شاهکارهایی از معماران مختلف ایرانی را به نمایش می گذارند.

محمود ممتاز به دیگر آثار ارزشمند داخل حرم رضوی از جمله سه محراب با شکوه مربوط به قرن های هفتم هجری اشاره کرد و افزود : بر روی دو محراب، ‌کتیبه‌هایی به خط کوفی و بر سومی، کتیبه‌هایی به خط کوفی و ثلث و به رنگ لاجوردی بر زمینه سفید، مشتمل بر آیات و احادیث نوشته شده است.

رواق ها، صحن ها، مناره ها و دیگر سازه هایی که در حرم مطهر رضوی درده سال گذشته بنا شده اند جلوه گاهی بی نظیر از زیباترین و گیراترین بناها و سازه های معناگرا را از هنر ایرانی اسلامی به وجود آورده اند.

مسجد زیبا، تاریخی و مشهور گوهرشاد در جنوب حرم مطهر رضوی از دیگر جاذبه های حرم مطهر امام رضا (ع) است که به سبب دارا بودن انواع تزیینات چشم گیر و غنی، از دیدنی ترین مسجد های منطقه به شمار می آید.

مسجد جامع گوهرشاد نمونه کامل و برجسته هنر ایرانی است بویژه ایوان بزرگ مسجد یعنی ایوان مقصوره به گونه ای زینت یافته که افزون بر ایجاد احساس آرامش و نشاط، نماز گزار و نیایشگر را در جهانی مرموز و ماورآیی به پرواز درآورده، غرق در جذبه های عرفانی می سازد/س.


برچسب ها: حرم ، توریسم ، مذهبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.