قلعه قم چقا در فاصله 60 كیلومتری شمال بیجار و یك كیلومتری شمال روستای قم چقا و داخل منطقه حفاظت شده قرار دارد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج،یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان بیجار قلعه قدیمی و طبیعی قمچغای یا قم چقای است که در فصل بهار با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص ، پوشش گیاهی کم نظیر و وجود حیات وحش ، زیبایی خاصی پیدا می کند و می تواند یکی از بهترین اماکن گردشگری برای هموطنانمان باشد .

قلعه قم چقا در فاصله 60 كیلومتری شمال بیجار و یك كیلومتری شمال روستای قم چقا و داخل منطقه حفاظت شده قرار دارد .

این قلعه دارای كتیبه ای با نقش هیروگلیف و به خط هراتیك دارد و جزو قدیمی ترین كتیبه های نییمه تصویری ایران قلمداد گردیده و كتیبه آن با خط سومریان قابل مقایسه است.

ارتفاع دیواره های این قلعه به 200 متر می رسد و تنها راه ارتباطی قلعه با خارج ، گذرگاه باریكی می باشد كه ساخته و پرداخته دست صاحب هنری است كه یك نفر به دشواری می تواند از آن عبور كند .

وسعت قلعه بالغ بر 5000 متر مربع با مخازن متعدد آب است كه در سنگ كنده شده و پناهگاه زیرزمینی آن با عمق 41 پله به صورت تونلی از سنگ كنده شده و به زیر قلعه هدایت می شود

از قلعه بزرگ قم چقا در عصر پارت ها و ساسانیان نیز استفاده شده كه هم زمان با محاصره آتشكده آذرگشسب در تخت سلیمان (100 كیلومتری شمال همین قلعه) به وسیله هراكیلوس امپراتور روم ، موجبات تخریب آن فراهم شده است .

این قلعه از نظر قدمت بسیار حائز اهمیت است و در برهه های گوناگون مورد استفاده اقوام مختلفی واقع شده است .

بنابراین قلعه و دژ قم چقا یكی از قلعه های با ارزش و تاریخی شناخته شده ایران می باشدو بعضی احتمال می دهند كه جام مارلینگ در آنجا مدفون است ./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.