"محسن رضایی" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه "دیلی استار" لبنان گفت اقدام حزب الله در سوریه منطقی و معقول است، زیرا سوریه در جنگ 33 روزه به حزب‌الله کمک شایانی کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "محسن رضایی" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به روزنامه دیلی استار گفت: تصمیم حزب‌الله برای ورود به جنگ در سوریه با توجه به اینکه دمشق به این حزب کمک کرد تا از جنگ سال 2006 خود با اسرائیل جان سالم به در ببرد، "منطقی" بود.

"محسن رضایی" همچنین گفت: تلاشهای بین‌المللی برای حل و فصل منازعه سوریه بدون مشارکت تهران موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

رضایی گفت: آنچه حزب الله در سوریه انجام می دهد کاملا مشروع، منطقی و معقول است. وقتی اسرائیل در جنگ 33 روزه به لبنان حمله کرد، این سوریه بود که به آنان [حزب الله] کمک کرد. اگر سوریه به آنان کمک نمی کرد آنها موفق نمی‌شدند. پس اکنون نوبت آنها است که این کمک را جبران کنند.

رضایی در مصاحبه‌ای در دفتر خود گفت: حزب الله سازمان سیاسی منطقی و بسیار عاقلی است. آنها حتی کاری افراطی بر ضد اسرائیل انجام نمی دهند. همانگونه که در جنگ 33 روزه شاهد بودیم، آنها می توانستند بیت المقدس را با موشک هدف قرار دهند، اما این کار را نکردند.

وی در خصوص مذاکرات ژنو دو برای حل و فصل بحران سوریه گفت غرب با اجازه ندادن به ایران برای شرکت در این مذاکرات اشتباه کرده است. وی افزود: تا وقتی که ایران وارد این گفتگوها نشود، آنها نمی‌توانند این مشکل را حل کنند.

رضایی گفت: ایران آماده همکاری با جامعه بین المللی برای باثبات کردن منطقه است. وی افزود تهران پیشتر نشان داده است که به حفظ امنیت منطقه اولویت می‌دهد.

وی خاطرنشان ساخت که بغداد در سال 2007 از تهران خواست در کمیته ای سه جانبه شامل ایران، عراق و آمریکا برای باثبات کردن عراق شرکت کند و جمهوری اسلامی پذیرفت. وی گفت: مهمترین چیز برای ما امنیت منطقه، صلح در این منطقه و توسعه اقتصادی این منطقه است.

رضایی همچنین گفت: گروههای لبنانی که از مشارکت حزب الله در منازعه سوریه انتقاد می کنند اشتباه بزرگی مرتکب می شوند، چون فعالیتهای این حزب در سوریه امنیت لبنان را تقویت کرد.
وی درباره گروههای رادیکال که با نظام سوریه می‌جنگند، گفت: تصور کنید اگر آن تندروها رئیس جمهور (بشار) اسد را شکست می دادند. آن تندروها می‌توانستند بخشهایی از لبنان را به سوریه ملحق کنند. آنچه حزب‌الله انجام داده برای امنیت ملی لبنان است و امنیت لبنان و سوریه آنچنان در هم تنیده است که نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد.

رضایی در تمایز قائل شدن بین جنگجویان تندرو و گروههای مخالف میانه روتر که با رژیم اسد می جنگند هشیار بود.

وی گفت: مخالفان سوری به دو گروه تقسیم می‌شوند. یکی شامل گروههای بسیار رادیکال که برای این منطقه و ثبات آن بسیار خطرناک هستند. آنها خطرناک‌تر از صدام حسین هستند. 

رضایی در اشاره ای آشکار به ارتش آزاد سوریه و گروههای میانه رو دیگر گفت: اما دسته دیگری از گروههای مخالف در سوریه داریم که افرادی بسیار منطقی هستند و می توانند زمینه گفتگوی خوبی با آقای اسد ایجاد کنند.

وی افزود: ما واقعا می خواهیم مردم سوریه - مردم واقعی سوریه، همه آنها - دور هم جمع شوند و این گفتگو را و اصلاحات سیاسی واقعی در سوریه انجام دهند. ما مشکلی با گروههای مخالف سوری که منطقی هستند، نداریم ... ما هیچگاه با آنها مخالفت نخواهیم کرد. ما معتقدیم آنها و نظام آقای اسد می توانند برای دستیابی به اصلاحات با یکدیگر همکاری کنند.

رضایی گفت سه منازعه اخیر که غرب در آنها نقش داشته است نشان داد چگونه موازنه قدرت در منطقه تغییر کرده است: جنگ سال 2006 در لبنان، حمله سال 2008 اسرائیل به غزه و منازعه کنونی در سوریه.

وی افزود: تفسیر من از این سه منازعه این است که آمریکاییها باید به طور منطقی و واقعگرایانه فکر کنند و از این شکست های متوالی دست بکشند. اگر این کار را نکنند آینده آمریکا در این منطقه در خطر خواهد بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار