روزنامه السفیر نوشت: سفر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان که متأثر از ناآرامیهای بزرگ منطقه، توافق هسته ای نهائی نشده با ایران ،‌ بحران سوریه ، مرحله انتقالی مصر و سرخوردگی داخلی در ترکیه،‌ است، ممکن است به زمان دیگری موکول شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه السفیر چاپ لبنان در مقاله امروز خود دراینترنت تحت عنوان " جنگ ریاض و دوحه .. اوباما چه خواهد کرد؟" به قلم "علی شقیر " نوشت: قرار است ناظران سیاسی سفر باراک  اوباما رئیس جمهوری آمریکا  را در سایه ناآرامیهای  بزرگ منطقه، توافق هسته ای نهائی نشده با ایران ،‌  بحران سوریه ، مرحله انتقالی مصر و سرخوردگی داخلی در  ترکیه،‌  دنبال کنند. 

نویسنده می‌افزاید: قرار است اوباما اواخر مارس به ریاض برود ولی منطقه اینبار متفاوت با منطقه ای خواهد بود که قبلا به آن سفر کرده است. نویسنده می افزاید ظاهرا هدف اصلی از این سفر رفع تنشهای به وجود آمده با مقامات عربستان است.  چون عربستانیها و سایر کشورهای عربی خلیج فارس از گرم شدن روابط میان واشنگتن و تهران ناخرسندند. اوباما امیدوار است روابط آمریکا با عربستان که یکی از قدیمی ترین هم پیمانان آمریکا در منطقه محسوب می شود آرام  شود تا درباره دیپلماسی خود با ایران ، به ریاض و همسایگان ریاض توضیح بهتری دهد.  

نویسنده می‌افزاید: با همه اینها  اکنون مسائل جدید و تعجب آوری در منطقه  خلیج فارس روی داده است و "خصومت" میان حکام کشورهای عربی خلیج فارس که سالها پنهانی بود علنی شده است و شورای همکاری خلیج فارس هم که زمانی ائتلاف منسجمی بود اکنون با مشکل مواجه شده است. دراین راستا برخی معتقدند هدف اوباما  از این سفر ،‌ تلاش برای کا ستن از  زیانهای ناشی از سیاست دور شدن واشنگتن از هم پیمانان قدیمی اش در منطقه است.

نویسنده در ادامه به تحرکات اخیر عربستان می‌پردازد و می نویسد این تحرکات حامل پیامهائی است اول اینکه عربستان می خواهد نقش رهبریت را در منطقه پس بگیرد و در این راستا از نفوذ اقتصادی خود در منطقه استفاده کند. دیگر اینکه این پیام را به واشنگتن بدهد که آمریکا  از "ماه عسل" میان اوباما و حسن روحانی زیان خواهد دید. علت دیگر تحرکات ریاض ، اعلام حمایت سیاسی ،امنیتی و مالی از قاهره در دوره بعد از مرسی در برابر حمایت قطر از گروه "اخوان المسلمین" است تا بدین ترتیب تلاش کند محور ریاض - قاهره را مجددا تشکیل دهد.

نویسنده می‌افزاید: واشنگتن امیدوار است سفر اوباما به ریاض،  نه تنها باعث اطمینان دادن به عبد الله بن عبد العزیز پادشاه عربستان درباره سیاستهای آمریکا در قبال برنامه های هسته ای ایران و سوریه شود بلکه فرصتی فراهم آید تا وی حمایت بیشتر کشورهای عربی خلیج فارس را کسب کند. 

نویسنده می افزاید احتمالا واشنگتن از اختلافهای سیاسی ( میان کشورهای عربی ) قبل از آنکه علنی شوند اطلاع داشته است چون روز چهارم مارس ،‌ اوباما ،‌ تلفنی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولی عهد ابوظبی گفتگو کرد. کاخ سفید با انتشار بیانیه ای دراین خصوص اعلام کرد دو طرف درباره مسائل منطقه ای و چالشهای امنیتی مشترک با یکدیگر سخن گفته‌اند.  

نویسنده تصریح می‌کند: جزئیات گفتگوی این دو هرچه که بود باید گفت علنی شدن اختلاف میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بعد از این گفتگو  بیانگر شکست دیپلماسی آمریکا در قبال هم پیمانانش در خلیج فارس است و باعث شد قضیه اختلافها به دستور کار مذاکرات اوباما با  پادشاه عربستان اضافه شود.  

نویسنده می افزاید: با وجودیکه وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده است مسئولان عربی کشورهای خلیج فارس را تشویق می کند که اختلافهایشان را حل کنند ولی ظاهرا این امر(حل اختلافها) مشکل است. 

نویسنده می‌افزاید: مسئولان هماهنگ کننده(عربستانی) سفر اوباما سه احتمال را برای سفر اوباما مد نظر قرار داده اند که متناسب با وضعیت جسمی پادشاه عربستان است و بهترین این گزینه ها کمی قبل از رسیدن اوباما انتخاب خواهد شد. اولین احتمال این است که وضعیت پادشاه خوب باشد دراین صورت پادشاه عربستان در جده و یا ریاض با اوباما دیدار خواهد کرد.  گزینه دوم این است که  در صورت بروز مشکلات  به این معنی که وضعیت پادشاه "قابل قبول" باشد  ، دو طرف در روضه خریم یکدیگر را ملاقات خواهند کرد. آْخرین گزینه هم این است که "حال پادشاه بد شود" که در این صورت به هیچ عنوان ملاقاتی با اوباما صورت نخواهد گرفت و دراین صورت طرف آمریکائی قانع خواهد شد که سفر اوباما را به زمان دیگری موکول کند و علت تعویق هم سرگرم بودن رئیس جمهوری آمریکا در حوادث اوکراین  اعلام شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار