وزیر امور خارجه ونزوئلا جان کری همتای آمریکایی خود را " قاتل مردم ونزوئلا " دانست و وی را به ترغیب مردم برای برگزاری تظاهرات در این کشور متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه از کاراکاس ،وزیر امور خارجه ونزوئلا روز جمعه جان کری همتای آمریکایی خود را « قاتل مردم ونزوئلا » دانست و وی را به ترغیب مردم برای برگزاری تظاهرات در این کشور متهم کرد.

الیاس خوا ، وزیر امور خارجه ونزوئلا روز جمعه در یک سخنرانی در کاراکاس ، پایتخت این کشور گفت : « آقای کری ! ما لحن خود را آرام تر نمی کنیم ، ما شما را به عنوان قاتل مردم ونزوئلا محکوم می کنیم.»

وی گفت : « هر بار که ما تلاش می کنیم عاملان خشونت ها را مهار و آنها را منزوی کنیم ، کری اظهاراتی را بیان می کند و فورا مردم به خیابان ها می ریزند و خیابان‌ها را می بندند.»

وزیر خارجه ونزوئلا در ادامه گفت این همان چیزی بود که روز چهارشنبه اتفاق افتاد و مرگ سه نفر در شهر والنسیا ، در شمال کشور این روز را به عزا تبدیل کرد.

جان کری روز چهارشنبه در حضور نمایندگان کنگره گفت آمریکا آماده است در صورت لزوم به منشور دموکراتیک سازمان کشورهای آمریکایی استناد کند و تحریم هایی جدی وضع کند ، اما وی ابراز امیدواری کرد فشار اجتماعی منطقه و کشورهای همسایه بتواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

روز بعد جان کری بار دیگر از کاراکاس خواست از این وحشت انگیزی در بین مردم خود دست بردارد.

 از اوایل ماه فوریه جنبشی اعتراضی ونزوئلا را در بر گرفته است که در ابتدا دانشجویان این جنبش را آغاز کردند و کم کم سراسر این کشور را در بر گرفت. از یک ماه پیش مردم ونزوئلا در اعتراض به نا امنی ، تورم و کمبود مواد غذایی تظاهرات می کنند.

براساس آخرین آمار رسمی ، در خشونت هایی که در حاشیه اعتراضات ضد دولتی در ونزوئلا روی داده است ، تا کنون 28 تن کشته و حدود 400 تن زخمی شده اند. همچنین هزار و 300 نفر بازداشت شده اند.

"نیکلاس مادورو "رئیس جمهور ونزوئلا که آوریل گذشته با اختلاف کمی بر حریف خود پیروز شد و با موجی از انتقادها رو به رو است ، همواره تلاش برای کودتا به کمک آمریکا را محکوم می کند.

منبعی در وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته این اتهامات را پوچ و بی معنی دانست و گفت دولت ونزوئلا باید خود را بر حل و فصل مشکلات اقتصادی و اجتماعی خود متمرکز کند ، نه اینکه اتهاماتی پوچ و بی معنی را بر ضد آمریکا بیان کند.

آمریکا و ونزوئلا روابط دیپلماتیک حساسی دارند و از سال 2010 دیگر سفیرانی در کشور مقابل ندارند. ماه گذشته هنگامی که کاراکاس سه دیپلمات آمریکایی را به دامن زدن به ناآرامی ها متهم و اخراج کرد ، این تنش ها بالا گرفت. در پی این تصمیم ، واشنگتن نیز در پاسخ ، دست به اقدامی مشابه زد.

"نیکلاس مادورو" چندی پیش اعلام کرد در آینده سفیری به واشنگتن می فرستد که واقعیت را در مورد ونزوئلا به آمریکایی ها بگوید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار