یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد این کشور امیدوار است بحران فزاینده در اوکراین باعث تضعیف همکاری ها با روسیه در خصوص مذاکرات هسته ای ایران نشود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، خبرگـزاری رویترز در گـزارشی از وین به قلم "لویی شاربونو" نوشت: مقامات ارشد کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین قرار است هفته جاری در وین با مقامات ارشد ایران دیدار کنند. 

این مقام ارشد آمریکایی طی یک کنفرانس تلفنی از واشنگتن دراین باره گفت: "ما همگی امیدوار هستیم این اوضاع بسیار دشوار در اوکراین، مشکلاتی را برای مذاکرات به وجود نیاورد."

وی در ادامه گفت: "امیدوار هستیم طی روزهای آینده هر اتفاقی که بیافتد، و هر اقدامی که ما در جامعه بین المللی در واکنش به تصمیم گیری ها و انتخاب های روسیه انجام دهیم، و هر اقدامی که روسیه متعاقب آن انجام دهد، مذاکرات را با مخاطره روبرو نکند."

آمریکا و اتحادیه اروپا تهدید کرده اند آن دسته از مقامات روسیه را که در تلاش هستند منطقه کریمه را به روسیه ملحق کنند، در فهرست سیاه قرار خواهند داد. این تلاش ها که دولت های غربی ادعا می کنند روسیه در حال انجام آنها است، بر خلاف قوانین اوکراین و قوانین بین المللی شمرده می شود.

روسیه پیشتر روز جمعه نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری را در منطقه مستقر و تهدید های خود را مبنی بر حمله به سایر بخشهای اوکراین تکرار کرد. این موضوع حاکی از آن بود که مقامات روسیه به هیچ وجه به درخواست کشورهای غربی مبنی بر پایان دادن وخیم ترین تقابل شرق - غرب از زمان جنگ سرد تا کنون توجه نشان نخواهند داد.

مقامات آمریکایی و اروپایی طی گفتگوهای اختصاصی خود با خبرگزاری رویترز در این باره اعلام کردند اوضاع اوکراین، گفتگوها با روسیه را در خصوص مسائلی از قبیل ایران و روسیه تحت تاثیر قرار نداده است. اما در صورتی که دهها مقام ارشد روسیه بابت رویکرد مسکو در قبال بحران اوکراین هدف تحریم های آمریکا و اروپا قرار بگیرند، اوضاع ممکن است تغییر کند.

پیشتر این مقام آمریکایی از همکاری های مثبت میان اعضای گروه موسوم به پنج بعلاوه یک در خصوص مساله ایران خبر داده بود.

وی گفت: "حتی زمانی که اختلاف هایی میان اعضای گروه پنج بعلاوه یک وجود داشته باشد، که وجود دارد، ما این اختلافات را رفع خواهیم کرد. ما زمانی که بحث از گفتگو با ایران باشد، کاملا با یکدیگر متحد خواهیم بود."

گفتنی است، تهران و اعضای 1+5 در ماه نوامبر در خصوص یک موافقتنامه موقت به توافق دست پیدا کردند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار