اعلام جزئیات 3 محصول جدید سایپا، اعلام وزیر صنعت مببنی بر عدم تاثیر استاندارد یورو 4 در قیمت خودرو، برخورد شورای رقابت با خودروسازانی که اقدام به دریافت وجه اضافه از مشتریان نمایند، چین تامین کننده 60 درصد از تایرهای باری ایران و اعلام ضروریات برای تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 از جمله مهم ترین اخبار حوزه صنعت در هفته ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهم ترین اخبار حوزه صنعت از 17 تا 22 اسفند ماه به شرح زیر است:


سعید مدنی مدیرعامل گروه سایپا گفت: خودروی 232 از مهرماه با پیش فروش 26 تا 28 میلیون تومان و تولید 100 درصد داخلی به بازار عرضه خواهد شد. 
 
وی افزود: در حال حاضر خط تولید خودرو B90‌ آماده است تا هر زمانی که قطعات خارجی برسد تولید آن آغاز خواهد شد. 
 
به گفته مدنی B90 با 50 درصد تولید داخل و براساس پلت فورم خودروی تندر 90 با پیش فورش 40 میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه فعالیت خط تولید خودروی S300   ظرف 6 ماه آینده آغاز می‌شود گفت: این خودور با 30 درصد ساخت داخل با پیش فروش 72 میلیون تومان عرضه می‌شود البته قیمت آن شناور است و بستگی به میزان تقاضا و نرخ ارز دارد. 
 

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص علت افزایش 2 میلیونی قیمت خودرو به خاطر اضافه شدن مؤلفه استفاده از استاندارد یورو 4 گفت: من از این موضوع کاملاً بی اطلاع هستم و صادقانه باید بگویم که استفاده از استاندارد اجباری یورو 4 آپشن محسوب نمیشود از این رو در قیمت خودرو تاثیری ندارد. 

وی در مورد احتمال آزاد سازی قیمت خودرو در سال آینده نیز گفت: در این زمینه تصمیمی گرفته نشده و البته دولت نظرش این است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواردی که مشمول فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست هیچ تأثیری در افزایش قیمت خودرو نخواهد داشت. 


 رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بعضی از خودروسازان می‌خواهند به بهانه‌های مختلف اقدام به افزایش قیمت خودرو کنند که اعلام می‌کنم اگر پول اضافه‌ای از مردم گرفته شود تخلف محسوب و شورای رقابت با شرکت‌های متخلف برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه موضوعی که همچنان در رابطه با تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمول قابل تجدیدنظر دستورالعمل خودرو باقی مانده فقط اعلام آمار تورم بخشی از سوی بانک مرکزی است افزود: آمار تورم بخشی سال گذشته را هنوز نتوانسته‌ایم از بانک مرکزی دریافت کنیم این آمار مربوط به دوره 12 ماهه است که هنوز از سوی بانک مرکزی به شورای رقابت اعلام نشده است. 


سعید مدنی مدیر عامل سایپا در خصوص تأثیر استاندارد یورو 4 در قیمت نهایی خودرو تصریح کرد: قبلا مسئله قیمت‌ خودروهایی که با یورو 4 تولید می‌شدند در سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و شورای رقابت حل شده است، قیمت خودروهای یورو 4 و یورو2 با یکدیگر متفاوت است در واقع قیمت‌های خودروها تثبیت شده و تغییری در این مورد نخواهیم داشت. 

وی همچنین با تأکید بر اینکه در مسئله قیمت‌گذاری خودرو تابع سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم گفت: تمام تلاش ما این است با افزایش تولید و کاهش هزینه‌های سربار قیمت نهایی خودرو را کاهش دهیم ولی به هر حال  قیمت پایه خودرو تابع سیاست‌های وزارت صنعت خواهد بود و ما در این راستا پیشنهادی را ارائه نداده‌ایم.


رضا عباسی رییس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در ده ماهه سال 92، 75 هزار تن واردات تایر داشتیم، اظهار داشت: تایرهای چینی در بخش باری حدود 60 درصد بازار کشورمان را در اختیار گرفته که با کیفیت پایین و قیمت کم عرضه می‌شود. 
 
به گفته وی تعرفه واردات در بخش تایرهای سنگین از 6 تا 15 درصد تایین شده است. 
 
وی با بیان اینکه ما قادر به تامین 70 درصد نیاز داخل هستیم، گفت: ولی به دلیل واردات تنها حدود 30 درصد بازار از تولیدات داخل تامین می‌شود. 


بهرام سبحانی رئیس هیئت مذیره انجمن تولیدکننگان فولاد ایران گفت: در سند چشم انداز 1404 باید تولید فولاد کشور به 55 میلیون تن برسد یعنی طرف 12 سال باید 35 میلیون تن به میزان تولید کنونی فولاد افزوده شود.

وی  افزود: برای این امر اجرای ضروریاتی هم چون تامین انرژی، تامین مواد اولیه، بهبود شرایط حمل و نقل کشور، مکان یابی صحیح  و ایجاد واحدهای با ظزفیت بالای تولید و احداث واحد های اقتصادی با زیربنا، ظرفیت و تکنولوژی روز دنیا لازم است که هر کدام به عنوان گلوگاه این صنعت عنوان می شوند.


امسال قرار شد دو گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا از 20 اسفند تا 17 فروردین ماه 93 با همکاری یکدیگر اقدام به امدادرسانی به مشتریان هر دو گروه خودروساز کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: صنعت ، معدن ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار