معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي كرمانشاه گفت: با توجه به اهميت موضوع كاهش مصرف آب در توليدات كشاورزي و نظر به اينكه سويا در مقايسه با ذرت نياز به آب كمتري دارد، سويا مي تواند جايگزين مناسبي براي محصولات با مصرف آب زياد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دكتر سيد افشين صفوي گفت : ارزش تناوبي سويا و نقش آن در افزايش توليد ساير محصولات زراعي، تقويت خاك هاي زراعي از طريق تثبيت بيولوژيكي ازت، استفاده از شاخ و برگ سويا به عنوان خوراك دام و نياز به آب كمتر در مقايسه با ذرت از مزاياي زراعت سويا مي باشد.

صفوي با اشاره به محدوديت هاي كشت سويا افزود: سرماي زودرس پاييزه در برخي از سالها (14و15 شهريور سال 92)، وجود محصولات ر قیب در مناطق مستعد در کشت های بهاره ، كشت محصولات پردرآمدی مثل ذرت و چغندر قند در استان کرمانشاه، کمبود بذر ارقام مناسب با توجه به حساسيت بالا به طول روز در گياه سويا، بارندگي در زمان برداشت دربرخی از سالها موجب فساد دانه و بالا رفتن درصد افت دانه ( رطوبت و مواد خارجی ) شده، عدم صرفه اقتصادی کشت این محصول و عدم تناسب منطقی هزینه های تمام شده با قیمت خرید تضمینی محصول پرهزینه و دشوار بودن مدیریت کنترل آفات و عدم تأثیر مناسب برخی از سموم شیمیایی در کنترل آفات و گران بودن آنها از جمله محدوديت هاي كشت سويا مي باشد. /س

برچسب ها: سویا ، محصول ، باارزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.