با موافقت نمایندگان در صورتی که مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خودداری کند سازمان امور مالیاتی نسبت به تنظیم برگ ارزیابی مالیاتی بر اساس اطلاعات اقتصادی کسب شده از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق اقدام می‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) ‌در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بند 24 این لایحه را تصویب کردند.  
 
بر این اساس درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌باشند به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده و مورد پذیرش قرار گرفته باشد، خواهد بود.  
 
سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند اظهارنامه‌های دریافتی را بدون رسیدگی قبول و تعدادی از آنها را براساس معیارها و شاخص‌های تعیین شده خود و یا به طور نمونه انتخاب و یا مورد رسیدگی قرار دهد.  
 
در صورتی که مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با  مقررات خودداری کند سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تنظیم برگ ارزیابی مالیاتی براساس اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق اقدام می‌نماید.  
 
چنانچه مودی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ مطالبه مالیات نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی مطابق با مقررات مربوط اقدام کند اظهارنامه مالیاتی مودی براساس فرایند صدر این ماده مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، در غیر این صورت مالیات مطالبه شده مطابق برگ  ارزیابی مالیاتی تنظیم شده توسط سازمان مزبور قطعی و لازم‌الاجرا است.  
 
این حکم مانع از تعلق جرایم و اعمال مجازات‌های عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر و قانونی نخواهد بود.  
 
آئین‌نامه اجرایی مربوط به این ماده و نحوه رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی و نحوه انتخاب برخی از اظهارنامه‌ها برای رسیدگی و شاخص‌های قبول یا رد اظهارنامه‌های انتخاب شده توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی تهیه می‌شود و ظرف 6 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد.  
 
تبصره: سازمان امور مالیاتی کشور موظف است حداقل ظرف سه سال از تاریخ  ابلاغ این قانون بانک اطلاعات مربوط به نظام جامع مالیاتی را در سراسر کشور مستقر و فعال نمایند، در پی این مدت در دفاتر مالیاتی که نظام جامع مالیاتی به شکل کامل به اجرا در نیامده است مواد 97، 98، 152، 154 و 271 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1380 مجری خواهد شد.   
 
انتهای پیام/  

برچسب ها: جلسه ، علنی ، امروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار