سخنگوی کاخ سفید گفت: اقدامات روسیه در شبه جزیره کریمه بدون پیامد نخواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت کاخ سفید، سخنگوی کاخ سفید درباره جاسوسی سیا از رایانه کمیته اطلاعاتی سنا گفت: موضوع مربوط به پروتکلی می شود که در سال 2009 درباره تعامل بین کارکنان کمیته(اطلاعاتی سنا) و کارکنان و مقامات سیا تصویب شد.کمیته در حال بررسی این روند است و دو تحقیق جداگانه در این زمینه در حال انجام است. یک تحقیق در بازرسی کل و تحقیق دیگر در وزارت دادگستری مطرح است. رئیس سیا امروز گفته است اگر هر نوع فعالیت نامناسبی از طرف سیا یا کارکنان آن سر زده باشد،به اصل قضیه پی خواهد برد و رئیس جمهور با آن موافق است.

جی کارنی تلاش کرد این اتهام را رد کند و در این خصوص گفت:من نمی‌خواهم درباره اتهامات صبحت کنم بلکه به شما می توانم مطالب دیگری را بگویم. فعالیت هایی در دولت قبل اتفاق افتاد که باراک اوباما با آن مخالفت کرد و وعده داد به این مسئله پایان دهد و مدت کوتاهی پس از سوگند ریاست جمهوری به آن پایان داد.رئیس جمهور از تحقیق کمیته حمایت می کندوگفته است بدنبال آشکار شدن این گزارش است.

سخنگوی کاخ سفید گفت:افراد دولت با سناتور فاینشتاین درباره این موضوع به صورت مداوم رایزنی کردند.

جی کارنی درباره مفقود شدن هواپیما در مالزی و ایرانی‌های ادعایی در این هواپیما هم گفت:دولت آمریکا با آژانس ها و شرکای بین المللی در ارتباط بوده است تا هر نوع کمک مناسبی برای تحقیق در این زمینه فراهم شود.مقامات اداره ملی امنیت حمل و نقل  و اداره هواپیمایی فدرال وارد منطقه شدند تا کمک های لازم را ارائه دهند.پلیس فدرال آمریکا نیز در حال کمک است.همچنین ناوگان هفتم قرار است تجهیزاتی برای کمک به جستجو ارسال کند. ما اطلاعات کافی درباره این حادثه نداریم.ما می دانیم اینترپل درباره گذرنامه‌های سرقتی صحبت‌هایی کرده است اما ما تاکنون هیچ اطلاعاتی برای اعلام علت مفقود شدن این هواپیما نداریم.

"جی کارنی" در مورد رزمایش‌های اخیر این کشور با لهستان و دیگر کشورهای منطقه و پیام آن به روسیه گفت:ما کمک به این کشورها را افزایش دادیم و این بخشی از تلاش های ما برای همکاری با شرکای بین المللی و متحدان ما است و می خواهیم با صدای شفاف با یکدیگر بگوییم که اقدام روسیه برای دخالت نظامی برخلاف حقوق بین الملل و نقض تمامیت ارضی اوکراین است.این چیزی است که همه ما با آن مخالف هستیم.بنابراین ما در حال همکاری هستیم تا تمایل روسیه برای حل این مسئله از راه دیپلماتیک را بسنجیم.جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در تماس مداوم با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه است. آنها  بار دیگر با یکدیگر گفتگو کردند و این گفتگوها ادامه خواهد یافت. همانطور که ما به صراحت گفتیم اقدام روسیه با پیامد همراه خواهد بود و ما یک ابزارانعطاف پذیر و دستور اجرایی داریم که رئیس جمهور آن را امضاء کرده است و به ما اجازه می دهد پیامد را بسته به تصمیماتی که روسیه می گیرد،تنظیم کنیم. این فرصت وجود دارد روسیه نگرانی خود در اوکراین را از راه مسالمت آمیز و دیپلماتیک پیگیری کند.

وی درباره نقص فنی خودروهای جنرال موتورز و فراخوانی خودروها گفت:اداره امنیت بزگراهها در حال بررسی اطلاعات ارائه شده جنرال موتورز است و تحقیق در این زمینه آغاز شده است.

سخنگوی کاخ سفید درباره حضور نیروهای روس در شبه جزیره کریمه گفت:ما می خواهیم موضوع از راه دیپلماتیک و مسالمت آمیزحل شود. ما می دانیم روسیه منافع واقعی در اوکراین دارد و با این کشور روابط تاریخی ،فرهنگی و اقتصادی عمیق داشته است.ما معتقدیم این امکان برای اوکراین وجود دارد تا به اروپا ملحق شود و این آرزوی برخی از اوکراینی ها است و حتی اگر اوکراین این کار را انجام داد می تواند روابط بسیار نزدیک خود را با روسیه حفظ کند.باید به این صورت باشد زیرا این خواسته مردم اوکراین است. آنچه که غیرقابل قبول است نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.اگر نگرانی درباره مشکلات اقلیت های روسی در شبه جزیره کریمه یا دیگر مناطق اوکراین است ،راهی برای مقابله با این مشکل وجود دارد و نیازی به بسیج غیرقانونی نیروهای خارجی یا الحاق غیرقانونی بخش مستقل یک کشور نیست.

سخنگوی کاخ سفید گفت:هدف ما این است تنش در اوکراین کاهش یابد و پرسنل نظامی روسیه که در کریمه بسر می برند به پایگاههای خود برگردند و به سطحی برسد که در توافق بین اوکراین و روسیه تنظیم شده است.ما از گفتگوی بین دولت روسیه و اوکراین با شرکای بین المللی حمایت می کنیم.روندی که موجب خواهد شد ناظران سازمان امنیت وهمکاری اروپا یا سازمان ملل متحد در اوکراین حاضر شوند و نقض یا به مخاطره افتادن حقوق روس ها در کریمه یا نقاط دیگر را بررسی کنند.گزارش ها درباره نقض حقوق اقلیت های روسی موثق نیست.

وی گفت:اقداماتی که روسیه تاکنون با دخالت نظامی در کشور مستقل برداشته است با پیامد همراه خواهد بود.اقداماتی آمریکا و اتحادیه اروپا برداشته اند و ما می توانیم از طریق دستور اجرایی تحریم  یا اقداماتی دیگر برداریم و این بستگی به اقدامات روسیه دارد.بی ثباتی در اوکراین منافع بلند مدت روسیه را تامین نمی کند و انزوای روسیه از افکار بین المللی در این زمینه به نفع این کشور نیست.تجدید نظر سرمایه گذاران جهان درباره سرمایه گذاری در روسیه به خاطر اقدامات این کشور و واکنش بین المللی به نفع روسیه نیست.بنابراین ما از روسیه می خواهیم با جامعه بین المللی در مسیر کاهش تنش همکاری کند.

وی درباره تاثیر موضوع اوکراین بر همکاری با روسیه در زمینه امحای تسلیحات شیمیایی در سوریه گفت: ما همکاری مهمی با روسیه در زمینه امحای تسلیحات شیمیایی سوریه و دیگر موضوعات از جمله گفتگوهای پنج به علاوه یک درباره برنامه هسته ای ایران داریم.ما می خواهیم به همکاری با همه شرکا در این موضوعات ادامه دهیم.روسیه نقش رهبری در تعهد برای امحای این انبارهای تسلیحات شیمیایی دارد.بنابراین روسیه برای عمل به این تعهدات در برابر جامعه بین المللی مسئولیت دارد.

جی کارنی درباره سفر سوزان رایس به امارات  و دیدار با سعودی ها و سفر رئیس جمهور در آینده نزدیک به ریاض گفت:من اطلاعات بیشتری در این زمینه ندارم.


جی کارنی در پاسخ به این سوال که آیا محمود عباس همچنان حق اسرائیل برای داشتن کشور یهودی را رد می کند، گفت:ما می‌دانیم که  در حال نزدیک شدن به نقطه ی هستیم که طرف ها باید برای نحوه حرکت به سمت جلو تصمیم گیرند.نتانیاهو و محمود عباس از خود تاکنون شجاعت نشان دادند و تصمیمات سختی گرفتند.من امیدوارم رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی و نخست وزیر اسرائیل بتوانند به توافق برسند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار