دنیس راس:

بعید است اوضاع اوکراین بر محاسبات "پوتین" در حوزه‌های ایران و سوریه تأثیر بگذارد

"دنیس راس"، مذاکره کننده دولت آمریکا در خاورمیانه گفت واکنش آمریکا به بحران اوکراین به شدت بر مسائل خاورمیانه نیز تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه شورای روابط خارجی آمریکا، "دنیس راس"، مذاکره کننده باسابقه دولت آمریکا در خاورمیانه در مصاحبه "برنارد گوئرتزمن" از شورای روابط خارجی آمریکا  گفت: نشانه هایی که حاکی است آمریکا قصد دارد قاطعیت به خرج دهد و از خود رهبری نشان دهد.

"دنیس راس" درخصوص تاثیر بحران اوکراین بر مذاکرات گروه پنج به اضافه یک با ایران و بحران سوریه گفت بعید می داند که اوضاع اوکراین بر محاسبات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این دو حوزه تاثیر معنی داری داشته باشد. 

"دنیس راس" گفت: این بحران تاثیر مستقیم بر مذاکرات نخواهد داشت جز در یک جنبه - و آن این است که آیا روس ها از آنچه آمریکا در پایان آوریل به اسرائیلی ها و فلسطینی ها عرضه می کند حمایت خواهند کرد یا خیر. اگر روس ها و اروپایی ها از آنچه آمریکا به دو طرف (فلسطینی و اسرائیلی) عرضه می کند حمایت کنند احتمال موفقیت بیشتر خواهد شد و این به ویژه در مورد طرف فلسطینی صادق است. اگر فلسطینی ها درباره طرح آمریکا شک و تردیدهایی داشته باشند اما احساس کنند که حمایت بین المللی گسترده ای از آن وجود دارد ، آنگاه کار برای محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان ، برای نپذیرفتن این طرح دشوارتر می شود. اگر اتفاق نظر بین المللی وجود نداشته باشد و عباس پرسش ها و شک و تردیدهایی داشته باشد ، آنگاه ممکن است به این استناد کند که از این طرح حمایت بین المللی نمی شود. برعکس ، اگر روس ها بخواهند با فشار آوردن در اوکراین (در خصوص مذاکرات خاورمیانه) واکنش نشان دهند خطر بالقوه ای اینجا وجود دارد. 


دنیس راس در مورد ایران و سوریه هم گفت: پوتین احتمالا می خواهد نشان دهد که اگر شما به او فشار بیاورید، هزینه آن را نیز خواهید پرداخت. اما در برخی مسائل معین (منافع او با منافع آمریکا همپوشانی دارد). حمایت پوتین از مذاکرات گروه پنج به اضافه یک با ایران به خاطر لطف او به ما نیست. او خودش تمایل دارد. بنابراین ، هرچند این احتمال وجود دارد که او بخواهد با برخی اختلافات بازی کند، پوتین واقعا باید درباره منافع دراز مدت خودش نیز فکر کند. در خصوص سوریه ، پوتین شریک قابل اتکایی نبوده است ، بنابراین من تصور می کنم که او بخواهد همچنان همین موضع بی نهایت غیرسازنده را ادامه دهد. 

دنیس راس افزود: اوباما اخیرا در مصاحبه با بلومبرگ گفت اکنون فرصتی به دست آمده و نتانیاهو نباید بیش از حد مطمئن باشد که در آینده نیز از این فرصت ها وجود خواهد داشت و من فکر می کنم شنیدن این پیام به همین اندازه برای عباس نیز مهم است. بنابراین ، من امیدوارم پیام های علنی رئیس جمهور آمریکا برای هر دو طرف بوده باشد. اوباما در خصوص مسئله شهرک سازی تلاش کرد این نکته را بگوید که این یک مسئله دردآور عصبی برای اروپایی ها و بسیاری دیگر در جامعه بین المللی است و این چیزی است که اسرائیلی ها می توانند بر آن تاثیر بگذارند.

دنیس راس درباره رویکرد عربستان هم گفت: این تلقی غالب در عربستان سعودی وجود دارد که توازن قدرت به ضرر منافع آنها  (و منافع آمریکا ) تغییر کرده است و آنها معتقدند ، درست یا غلط ، که آمریکا برای پرداختن به این وضع به اندازه کافی فعال نیست. بنابراین مشاهده نشانه هایی که حاکی است آمریکا آماده است قاطعیت به خرج دهد و رهبری خود را نشان دهد به مهم ترین نگرانی هایی که آنها دارند می پردازد.  

حال در خصوص عربستان سعودی، نگرانی های دیگری نیز وجود دارد. آنها از رویکرد ما به ایران ناراحتند، و دیدگاهی کاملا متفاوت به آنچه در سوریه می‌گذرد و آنچه باید انجام گیرد دارند. آنها نگرشی متفاوت درباره چیزی که از دید آنها کشمکشی بر سر موجودیت میان ارتش و اخوان المسلمین مصر است دارند. بنابراین ، اختلافات واقعی میان نگرشها وجود دارد اما اینها در چارچوب یک پرسش کلی تر جا می گیرند: آیا آمریکا این آمادگی را دارد که برای محافظت از دوستان خود و منافع خودش گام های لازم را بردارد؟ این یکی از نگرانی‌هایی است که اوباما قصد دارد به آن بپردازد و او باید به شکلی ملموس به آن بپردازد و فقط به نشانه های کلی مبنی بر متعهد بودن آمریکا در برابر آنها اکتفا نکند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار