تکرار/ گزارش

چرا آهنگ صدای آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران هارمونی ندارد؟

نتایج مثبتی که مذاکره‌کنندگان ایران و1+5 پس از مذاکرات وین از آن صحبت کرده‌اند باعث شده تا سران رژیم صهیونیستی و متحدانش ادعاها و اظهارات سخیفی را بر زبان آورند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ نتایج مثبتی که مذاکره‌کنندگان ایران و1+5 پس از مذاکرات وین از آن صحبت کرده‌اند باعث شده تا سران رژیم صهیونیستی و متحدانش ادعاها و اظهارات سخیفی را بر زبان آورند.

بنیامین نتانیاهو که از همان ابتدا مخالف توافق ژنو بوده در نشست کابینه این رژیم بار دیگر از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ابراز نگرانی کرد و گفت تهران در دور پیشین مذاکرات هر آنچه خواست به‌دست آورد و عملاً چیزی را از دست نداد.

نتانیاهو که پیش از این توافق هسته‌ای موقت ایران و 1+5 را نیز "توافق بد" و "اشتباه تاریخی" توصیف کرده بود، هفته قبل هم اظهاراتی مشابه امروز را تکرار کرده و گفت مذاکرات جامع باید به برچیده شدن کامل ظرفیت غنی سازی ایران منجر شود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از آغاز نشست هفتگی کابینه این رژیم در بیت‌المقدس با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: من با نگرانی می‌بینم که ایران معتقد است می‌تواند برنامه‌اش برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای را با توانایی تولید یک سلاح هسته‌ای و همین طور ساخت موشک‌های بین قاره‌ای که ایران اکنون بدون هرگونه مانعی مشغول است، کامل کند.

به گزارش روزنامه تایمز آو اسرائیل، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که با وجود توافقنامه موقتی که ایران با غرب امضا کرده است، تهران همچنان در حال دنبال کردن سه چیز است: غنی سازی اورانیوم، توسعه تسلیحاتی و توانایی پرتاب خرج البته بار دیگر تکرار کرد ایران بدون اینکه چیزی را بدهد، در حال به دست آوردن همه چیز است.

نتانیاهو  با اشاره به توافق نهایی که دو طرف در حال مذاکره برای رسیدن به آن هستند، مدعی شد: ایران باید توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای‌اش و نیز توانایی پرتاب آن‌ها را برچیند. این هنوز تحقق نیافته است و بدون اراده قدرت‌های گروه ۱+۵ تحقق نخواهد یافت.

نتانیاهو از آلمان و دیگر قدرت‌های غربی خواست که قاطعانه روی درخواست‌هایشان پافشاری کنند و مانع دستیابی ایران به آنچه وی سلاح هسته‌ای خواند، شوند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی این اظهارات را با توجه به سفر صدراعظم و اعضای کابینه آلمان به اراضی اشغالی بیان کرد و گفت که قصد دارد در زمینه ایران و مسائل دیگر از جمله مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین با آنگلا مرکل دیدار و گفت‌و‌گو کند.

پیش از این وندی شرمن رئیس تیم مذاکره کننده آمریکایی در جمع خبرنگاران اسرائیلی در بیت‌المقدس گفته بود یک اقدام درباره موفقیت گفت‌و‌گو‌ها با ایران وجود دارد و آن این است که ایران موفق به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود.

وی افزود: ما گاهی اوقات با اسرائیل موافقیم و گاهی اوقات نه، اما دریافت ایده و ورودی از اسرائیل برای ما مهم است.

شرمن ادامه داد می‌خواهیم به این هدف برسیم که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است.

وی همچنین گفت توافق با ایران درباره راستی آزمایی، راستی آزمایی، راستی آزمایی است. این ممکن است که ایران برنامه غنی سازی کوچک و مجزا خواهد داشت، اما این بخشی از مذاکرات خواهد بود.

شرمن همچنین گفت این مهم است که مقامات اسرائیلی بدانند که گفت‌و‌گو‌ها چگونه پیش می‌روند و از آن‌ها ورودی (ایده) دریافت کنیم. احساس می‌کنیم که در وین پیشرفت حاصل شد و ما مسیری رو به جلو برای نحوه ادامه گفتگو‌ها داریم.

رئیس تیم مذاکره کننده آمریکایی افزود: به همه نگرانی‌های ما درباره برنامه هسته‌ای ایران باید پرداخته شود تا توافق حاصل شود. من می‌دانم که اسرائیل سوالات بسیاری درباره این گفت‌و‌گو‌ها دارد و همچنین درباره اینکه ما بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، تردید وجود دارد.

گفتنی است روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست" نوشت "یوال استاینیتز" وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل بعد از دیدار با "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا، گفت اسرائیل حق تصمیم‌گیری مستقل در مورد ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

استاینیتز گفته است: اسرائیل تأکید و تصریح کرد که یک توافق با ایران باید شامل برچیده شدن توان این کشور برای حرکت به سوی تسلیحات هسته‌ای باشد.

استاینیتز در مورد نشست خود با شرمن اظهار داشته است در این جلسه ابعاد دیپلماتیک، اطلاعاتی و فنی برنامه هسته‌ای ایران "با جزئیات زیاد" مورد بررسی قرار گرفته است.

وی این نشست‌ها را بخشی از رایزنی‌های راهبردی و مداوم آمریکا و اسرائیل دانسته است.

با این وجود وی مدعی شده است که اسرائیل خود را محق می‌داند که ارزیابی مستقلی از برنامه هسته‌ای ایران داشته و تصمیمی مستقل را برای مواجهه با آن اتخاذ کند.


در این بین مایکل کاسن، رئیس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) و لی روزنبرگ، رئیس هیات مدیره این کمیته طی گزارشی برای نیویورک تایمز ضمن حمایت از مذاکرات، خواهان افزایش فشار‌ها بر ایران و همسویی بیشتر کاخ سفید با کنگره شده‌اند.

کاسن و روزنبرگ در یادداشت مشترک خود می‌نویسند: ما نیز مانند همه آمریکایی‌ها امیدواریم تلاش‌های دیپلماتیک دولت اوباما منجر به برچیدن صلح آمیز برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران شود. برای رسیدن به این هدف امنیت ملی، ما از سیاستی که به کامل شدن مذاکرات فعلی در کنار فعالیت‌های کنگره در جهت افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بر دولت ایران کمک می‌کند، حمایت می‌کنیم.

برخی از مخالفان چنین سیاستی، طرفداران آن را با وقاحت جنگ‌طلب می‌نامند و این‌طور استدلال می‌کنند که تهران میز مذاکرات را ترک خواهد کرد. اما منتقدان این نظر دیدگاهی برعکس دارند.

این رویکرد و طرح کلی که ما مطرح می‌کنیم، بهترین فرصت برای اجتناب از درگیری نظامی با ایران است. در واقع دیپلماسی که با حمایت از تهدید عواقب روشن همراه نباشد، بزرگترین تهدید برای مذاکرات خواهد بود و چشم‌انداز جنگ را افزایش می‌دهد چراکه چنین دیپلماسی به ایران می‌گوید با استقبال از یک موضع سخت و غیرمنعطف، هیچ چیز برای از دست دادن ندارد.

مذاکرات موفقیت‌آمیز میان مخالفان بر پایه تلاقی منافع و اهداف است. ایران حاضر به مذاکره شد زیرا به‌دنبال لغو تحریم‌ها بود، ما نیز پای میز مذاکره آمدیم تا به توافقی برسیم که به گفته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا توسعه تسلیحات هسته‌ای برای ایران را «غیرممکن» خواهد کرد.

پیام ما به تهران واضح و مشخص خواهد بود: تهران به اهداف خود دست نخواهد یافت مگر اینکه ما را راضی کند.

با این حال مقامات ایران به گونه‌ای رفتار می‌کنند که به نظر می‌رسد این پیام را دریافت نکرده‌اند. طی هفته‌های اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که دولتش حتی یک سانتریفیوژ را هم بر نمی‌چیند. تهران همچنین به گفته‌ها اکتفا نکرد و موشک‌های بالستیک دوربردی را آزمایش کرد که تا پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه و اسرائیل می‌رسند. این کشور همچنین دو ناو جنگی خود را تا نزدیکی مرزهای دریایی آمریکا در اقیانوس اطلس به پیش رانده است.

با توجه به تجربه‌ای که از مذاکرات گذشته با ایران داریم، باید گفت ارائه برخی مشوق‌ها به تنهایی کافی نیست. دیپلماسی باید با یک گزینه مشخص برای دولت ایران پشتیبانی شود یا برنامه هسته‌ای خود را برچیند یا با تحریم‌های اقتصادی و انزوای بین‌المللی روبرو خواهد شد.

بدون این شفافیت، نباید از پشت کردن ایران به پیش درآمدهای دیپلماتیک متعجب شویم.

یکی از نگرانی‌های ما بهبود نسبی اقتصاد ایران در هفته‌های اخیر به‌دلیل کاهش تحریم‌ها و در عین حال تداوم تحقیق و توسعه پیشرفته سانتریفیوژ‌ها است. اگر ایران بتواند بدون متوقف کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود به چنین پیشرفت‌هایی دست یابد، چرا باید در مذاکرات امتیاز دهد؟

ما معتقدیم که باراک اوباما باید از اقدامات کنگره حمایت کند و از پیشنهادات کنگره که در واقع جایگاه دولت وی در مذاکرات آتی را نه تضعیف که تقویت می‌کند، استقبال کند. به عقیده ما کنگره باید شرایط قابل قبول یک توافق نهایی را برای ایران تعیین کند. این طرح باید حداقل شامل برچیدن برنامه هسته‌ای ایران شود تا این کشور نه اورانیوم و نه پلوتونیومی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای داشته باشد.

دوم اینکه کنگره باید اطمینان یابد تهران درک کرده که ساختار تحریم‌های هسته‌ای موجود در مدت زمان کامل شدن روند مذاکرات پابرجا خواهد بود. سوم باید بر اجرای مداوم توافق موقت نظارت داشته باشد: ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم که با توسعه برنامه هسته‌ای خود، با وجود پیوستن به مذاکرات اعتماد ما را نقض کند.

تا زمانی که روحانی می‌تواند کاملا علنی اعلام کند با توجه به توافق نهایی، حتی یک سانتریفیوژ را بر نمی‌چیند، کنگره آمریکا باید علنا اعلام کند که ایران بهای بی‌توجهی خود را خواهد پرداخت.

آمریکا می گوید حتی با وجود دستیابی گروه ۱+۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور، انتظار نمی رود تحریم های یک جانبه نفتی واشنگتن علیه تهران برداشته شود.

البته  رویترز هم به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد، انتظار نمی رود، تحریم‌های یک جانبه نفتی آمریکا علیه ایران حتی با وجود دستیابی به توافقی جامع با این کشور در قالب گروه 1+5، برداشته شود.

در همین حال دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند که شرکت‌های آمریکایی از اینکه رقیب‌های اروپایی آنها می‌توانند با ایران تجارت داشته باشند، خوشحال نخواهند شد.

این اظهارات این مقام آمریکایی پس از آن بیان می شود که انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا اعلام کردند که توانستد با ایران یک جدول زمانی برای دیدارهای مقدماتی خود طی ماه‌های آینده به همراه چارچوب ادامه بررسی‌ها را تعیین کنند.

جالب است بدانید این اظهارات در حالی بیان می‌شود که گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران شامگاه پنجشنبه در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار گرفت و یوکیا آمانو در گزارش خود اعلام کرد: ایران در چارچوب زمانی سه ماهه، شش اقدام عملی که در مورد آن‌ها با آژانس توافق شده بود، انجام داد.
 
در بخش خلاصه گزارش مدیرکل آژانس امده است: آژانس عدم انحراف در مواد و تاسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران را تایید می‌کند.
 
در این گزارش ۱۹صفحه‌ای همچنین آمده است: آژانس در حال بررسی اطلاعات دریافتی از ایران است و در برخی از موارد خواهان توضیحات تکمیلی است.
 
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در جلسه فنی هشتم و نهم فوریه که در تهران برگزار شد دو طرف توافق کردند هفت اقدام عملی دیگر تا تاریخ ۱۵ماه می ‌صورت پذیرد.

بر اساس درخواست ایران و ۱+۵ و به‌دنبال تایید شورای حکام آژانس برای نظارت بر اجرای توافق موقت میان ایران و ۱+۵ اقدام کرده است.

اقدامات انجام شده از سوی ایران و تعهدات این کشور یک گام مثبت تلقی می‌شود، ولی راه درازی برای حل و فصل همه موضوعات باقی مانده در پیش روست.

لازم به ذکر است آمریکایی‌ها هم‌اکنون به‌دنبال وارد کردن مباحثی همچون بحث درباره موشک بالستیک در مذاکرات هستند که در بیانیه اقدام مشترک جایی ندارد البته مجید تخت روانچی  معاون وزیر امور خارجه  و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان هم در این باره گفته هیچ موضوع دیگری به غیر از بحث هسته‌ای در دستور کار این گفتگوها قرار ندارد.

ایران و گروه ۱+۵ پس از مذاکرات سه روزه هفته گذشته که روز پنجشنبه پایان یافت در زمینه یک جدول زمانی و چارچوبی برای مذاکرات به منظور رسیدن به توافقی که نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران را رفع خواهد کرد، به توافق رسیدند.

مدیران سیاسی گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) قرار است در تاریخ ۱۷ مارس در وین گفت‌و‌گو با مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایرانی از سربگیرند.

همچنین قرار است کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی گروه ۱+۵ را در مذاکرات بر عهده دارد در تاریخ ۹ و ۱۰ مارس (18 اسفند)به ایران سفر کند.

 با تمامی ادعاها و اظهارات سران رژیم صهیونیستی، مقامات دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفته‌اند که برچیده شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران انتظار غیرواقعی از مذاکراتی است که اکنون بین ایران و گروه ۱+۵ جریان دارد و هدف از آن یافتن راه حلی برای برنامه هسته‌ای ایران و رفع نگرانی‌ها است.

برخی از اعضای سنای آمریکا تحت فشار لابی‌های صهیونیستی در تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بوده‌اند، اما اوباما اعلام کرده که چنین تحریم‌هایی را وتو خواهد کرد و تاکید دارد که هرگونه تحریم جدیدی می‌تواند روند مذاکرات را مختل کند بنابراین اقدام اوباما نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران با یکدیگر دچار اختلاف‌نظر شده‌اند چرا که اوباما خواسته‌های رژیم صهیونیستی و کنگره را به آن شکلی که آنها خواسته‌اند، اجرا نکرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار