یک استاد اقتصاد با بیان اینکه باید دید بنزین تولید داخل تا چه حد در آلودگی هوا نقش دارد، گفت: باید با حفظ مزیت نسبی تولید بنزین، برای بهبود کیفیت تولیدات داخل هزینه کنیم.

محمد حسین فاتحی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: باید اثر بخشی یک سیاست بصورت کارشناسی و دقیق بررسی شود. اینکه بنزین در آلودگی هوا چقدر تاثیر دارد و هزینه واردات بنزین مقرون بصرفه تر است یا استفاده از سایر سیاستها مانند توسعه حمل و نقل عمومی، باید محاسبه و مبنای تصمیم گیری قرار گیرد.

وی افزود: البته معمولا در این موارد عوامل دیگری نیز در تصمیم گیریها دخیل هستند که باید بصورت شفاف بیان شوند ولی اگر تنها حفظ پاکی هوا و عدم الودگی ان مدنظر باشد باید بصورت دقیق میزان هزینه-فایده طرح بررسی و تصمیم درستی در این باره گرفته شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آنچه قطعی بنظر می رسد بصرفه بودن صرف سرمایه های ارزی جهت بهبود کیفیت تولیدات داخلی بجای صرف این هزینه ها برای واردات است. در واقع ما با دست یابی به تکنولوژی تولید بنزین به مزیت نسبی دست یافته ایم که نباید آنرا از دست بدهیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در تصمیم گیری در مورد واردات بنزین باید علاوه بر در نظر گرفتن هزینه های حمل و نقل، بیمه و سایر هزینه ها باید به اشتغالی که تولیدات این صنعت در کشور ایجاد می کند و مزیتهای نسبی  به استراتژیک بودن این محصول برای کشور با توجه به محدودیتها، تحریمها و فشارهای اقتصادی خارجی نیز توجه کرد که با تولید این محصول در داخل این مزیتها نصیب کشور می شود. 

فاتحی در پایان افزود: تاکنون شاید تولید کنندگان داخلی اعم از تولیدکنندگان خودرو و بنزین به هر دلیلی از توجه به تکنولوژی روز در افزایش کیفیت تولیدات غافل بوده اند که منجر به ایجاد قسمتی از آلودگی هوا شده است که صرف هزینه در این جهت می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تولیدات ، بنزین ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار