حفظ و گسترش زبان فارسی به افراد هوشمند،‌ دلسوز و متعهد سپرده شود.

"کامران شرفشاهی"، شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران، گفت: با توجه به غنای زبان فارسی در عصر حاضر،‌ گسترش رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دیداری و شنیداری فرصت بسیار ارزنده و بزرگی را برای حفظ و گسترش زبان فارسی پدید می‌‍‌آورد که باید قدر آن دانسته و به بهترین نحو استفاده شود.
 
وی افزود: در حال حاضر شاهد حضور جمع کثیری از ایرانیان در خارج از کشور هستیم که اگر دچار انقطاع فرهنگی شود فرزندان این افراد نو نسل‌های آینده آن با زبان مادری خود بیگانه می‌شوند از سوی دیگر با شمار قابل توجهی از افراد غیرایرانی و فارسی‌زبان روبرو هستیم مانند افرادی که در کشورهایی چون تاجیکستان، ترکمنستان، ‌هند و بخشی از پاکستان زندگی می‌کنند.
 
این شاعر ادامه داد: می‌توان به گسترش زبان‌فارسی بین افراد دیگری که همسایه و دارای مشترکات فرهنگی هستند از طریق رسانه‌ها کمک کرد به خصوص که زبان فارسی پتانسیل بالایی برای گسترش دارد.
 
وی تصریح کرد:‌ آثار بسیاری از اندیشمندان بزرگ به زبان فارسی نوشته و به بهترین شکل ممکن در آثار این زبان منعکس شده است متأسفانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حد قابل انتظار در زمینه حفظ و گسترش زبان فارسی فعال نبوده و انتظارمی‌ورد فرهنگستان زبان و ادب فارسی،‌ نقش خود را در زمینه گسترش و حفظ زبان فارسی پررنگ‌تر کند.  
 
این شاعر عنوان کرد: با توجه به تمام حساسیت‌هایی که در زمینه حفظ و گسترش زبان فارسی در روزگار ما وجود دارد باید تلاش نوشد تا از ابزار هنری از طریق رساترین،‌ شیواترین و بلیغ‌ترین شیوه‌ها به منظور انتقال زبان فارسی سود ببرند.
 
"شرفشاهی" بیان کرد: تنها به یک سلسله نشست‌های آکادمیک و همایش‌هایی در زمینه حفظ و گسترش زبان فارسی که صرفا موردنیاز و توجه اشخاص نخبه است بسنده نشود و تمام طیف‌ها و گروه‌های مردم را در بربگیرد سرزمین ما دارای جذابیت‌های فراوانی است که بسیاری به منظور احساس فهم این زیبایی‌ها تلاش کنند به زبان فارسی نزدیکتر شوند.
 
این شاعر ادامه داد: ‌حفظ و گسترش زبان فارسی به اشخاص هوشمند،‌دلسوز و متعهد سپرده شود و با دعوت از کسانی که دغدغه،‌ تعهد و تخصص لازم در این زمینه را دارند می‌توان به گسترش زبان فارسی کمک کرد.
 
وی اظهار داشت:‌ نباید فراموش کرد که زبان بخش اعظمی از جهان، زبان فارسی بوده است و حتی در برمه و سرزمین‌های شرق آسیا، ‌انگلیسی‌ها همواره سعی داشتند با از بین بردن زبان فارسی از دامنه نفوذ این زبان در کشورهای دیگر بکاهند.
 
"شرفشاهی" افزود: نباید فراموش کرد زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام،‌ قابلیت‌ها و توانمندی‌های بسیار دارد که بسیاری از جلوه‌های ادبیات مقدس جهان را در خود جای داده است.

 
انتهای پیام/اق
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار