در نشست خبری با مسئولان مطرح شد

چهارهزار روستای "سیستان و بلوچستان" فاقد هرگونه سیستم آبرسانی/ "منطقه آزاد تجاری" چابهار هنوز هم جیره‌بندی آب دارد

سیستان و بلوچستان با مساحتی که 11.4 درصد کشور را شامل می‌شود با بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، به طوری که 4هزار روستای آن فاقد هرگونه سیستم آبرسانی و جیره‌بندی آب در شهرهای آن مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عاقبت‌بخیر مدیرعامل شرکت منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اشاره به بارش 200 میلیارد متر مکعبی این استان گفت: از این میزان بارش 85 درصد که چیزی حدود 17 میلیارد متر مکعب است آب تبخیر می‌شود و متوسط بارندگی این استان 103 میلی‌متر است که نسبت به متوسط بارش کشوری یک دهم آنرا تشکیل می‌دهد.  
 
وی افزود: 15 درصد بارش‌ها و 8 درصد روان‌آب‌ها و 7 درصد آب‌های تجدید شونده منابع آبی این استان را تشکیل می‌دهند.  
 
عاقبت‌بخیر تصریح کرد: شمال این استان از روان‌آب‌ها و مرکز آن از آب‌های زیرزمینی و جنوب استان از منابع آب زیرزمینی و سطحی منتفع می‌شود که به دلیل کاهش آب‌های سطحی که به هیرمند وابسته هستند، شمال استان با کاهش شدید آب‌های سطحی روبرو است و در این محدوده استان مصیبت کم‌آبی به پا شده است.   
 
وی با بیان اینکه 32 سد انحرافی، مخزنی و تغذیه‌ای در این استان احداث و به بهره‌برداری رسیده است، گفت: 22 سد مخزنی و تغذیه‌ای، 21 میلیارد متر مکعب آب در آن‌ها ذخیره می‌شود و در حال حاضر نیز 5 طرح در این استان در حال اجرا است که 3 طرح آن سدسازی و 2 طرح مربوط به بخش شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.  
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تصریح کرد: بزرگترین سد استان، سد کهیر بوده که از تسهیلات بانک توسعه‌ اسلامی بهره‌مند است.  
 
عاقبت‌خیر افزود: حجم مخزن این سد 314 میلیون متر مکعب است و 10 کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی را نیز در محدوده این سد در حال احداث بوده که از نظر فیزیکی 25 درصد پیشرفت داشته است.  
 
وی با بیان اینکه 12 طرح برای مهار 900 میلیون متر مکعب روان‌آب در دست مطالعه است، افزود: در سال 1.3 میلیارد مترمکعب روان آب از این استان از دسترس خارج می‌شود که 300 میلیون متر مکعب آن به پاکستان و یک میلیارد متر مکعب آن در حوزه عمان وارد می‌شود.  
 
4080روستا فاقد هرگونه سامانه آبرسانی

چادی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در ادامه این نشست با بیان اینکه این استان با 6553 روستا بالاترین تعداد روستاهای کشور را دارد، افزود: از این تعداد روستا 2473 روستا از نعمت آب برخوردار هستند و 4080 روستا فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند.  
 
وی گفت: در حدود 1036 روستا نیز با سیستم آبرسانی سیار از نعمت آب برخوردار می‌شوند و حدود 283 روستا نیز از هرگونه سیستم آبرسانی برخوردار نبوده و از برکه‌ها تامین آب می‌شوند.  
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه 2956 روستای بالای 20 خانوار باید از نعمت آب برخوردار شوند که در حال حاضر 1224 روستای غیربرخوردار و فاقد سیستم آبرسانی در طرح جامع تامین آب مورد هدف هستند.  
 
چاری ادامه داد: در بخش روستایی 2519 لیتر کمبود آب داریم.  
 
وی با بیان اینکه به دنبال اجرای مجتمع‌های آبرسانی هستیم، اظهار داشت: تاکنون 2200 روستا را از طریق مجتمع‌های آبرسانی از آب آشامیدنی برخوردار کردیم.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در این استان 551 حلقه چاه، 52 دهنه چشمه و 11 قنات منابع آبی را تشکیل می‌دهند، افزود: تعداد مشترکین روستایی 43 هزار و 98 مشترک است که مشترک زمان آب‌دار بودن شبکه‌های‌شان 12 ساعت است.  
 
چادی تصریح کرد: از 785 هزار و 788 نفر روستایی این استان 346 هزار و 852 نفر مشکل آب دارند.  
 
وی با بیان اینکه اصلاح تعرفه‌های روستایی به اجرای سریعتر پروژه‌ها کمک می‌کند،اظهار داشت: به طور متوسط هر خانوار روستایی کمتر از 1500 تومان هزینه آب می‌پردازد که این رقم حتی هزینه صدور و توزیع قرائت کنتور آب را هم پوشش نمی‌دهد و این امر نشان از اهمیت تجدیدنظر در قیمت تعرفه‌های آب روستایی را نشان می‌دهد.  
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان ادامه داد: 18 مجتمع آبرسانی در روستاهای این استان در دست اجرا است که چیزی حدود يک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.  

 منطقه آزاد چابهار هنوز آب جیره‌بندی دریافت می‌کند


در ادامه این نشست ریگی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان نیز گفت: 37 شهرستان در این استان وجود دارد که چیزی حدود یک میلیون و 300 هزار نفر را شامل می‌شود.  
 
وی ادامه داد: تعداد مشترکین شهری این استان 283 مشترک است و حجم آب تولیدی 108 میلیون متر مکعب می‌باشد که برای آنکه تمامی شهرها بدون قطعی آب روبروباشند باید 105 میلیون متر مکعب آب تولید داشته باشید.  
 
ریگی افزود: استان سیستان و بلوچستان با کمبود 27 میلیون متر مکعب در بخش شهری روبرو است.  
 
وی با بیان اینکه 14 قرارداد تامین آب تا کنون به امضا رسیده است افزود: خط انتقال آب زاهدان با اعتباری بالغ بر 250 میلیارد ریالی و 306 میلیون یورو به منظور پمپاژ آب شیرین به تامین آب شهر زاهدان در دست اجرا است.  
 
ریگی ادامه داد: مناقصات مربوط به طرح آبرسانی به خاش نیز انجام شده است.  
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیلان سفره‌‌ها و دشت‌های استان منفی است، افزود: سفره‌های آب زیرزمینی 161 میلیون متر مکعب کمبود آب مواجه است که با توجه به روند خشکسالی‌های اخیر برای تامین آب دراز مدت از منابع آب قابل اطمینان باید 228 میلیون متر مکعب آب تامین شود.  
 
وی بیان داشت: در برخی از شهرهای این استان به دلیل کمبود تولید آب با افت فشار شبکه روبرو هستیم.  
 
ریگی اضافه کرد: در چابهار جیره‌بندی آب هنوز ادامه دارد.  
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان نیاز آب چابهار را 550 لیتر در ثانیه عنوان کرد و اظهار داشت: از این میزان تنها 300 لیتر در شبانه‌روز تامین می‌شود و این موجب شده تا چابهار با جیره‌بندی آب روبرو شود.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود آب چابهار طرح‌های تلفیقی و بازسازی تاسیسات را در برنامه داریم تا بتوانیم 320 لیتر در ثانیه کمبود آب چابهار را جبران کنیم.  
 
انتهای پیام/  

برچسب ها: سیستان ، آب ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار