مدیر گروه مطالعاتی روسیه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اوکراین برگ برنده روسیه در حوزه اروپای شرقی و کرانه دریای سیاه محسوب می‌شود، گفت: اوکراین به لحاظ ژئوپلیتیک برای روسیه اهمیت بسیار زیادی دارد به گونه‌ای که این کشور پاشنه آشیل روسیه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش تنش میان واشنگتن- مسکو شب گذشته (15 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور جهانگیر کرمی مدیر گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران و امین شکروی کارشناس ارشد حوزه اوراسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.   
 
کرمی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا اتفاقات اوکراین یادآور دهه 60 و جنگ سرد است، گفت: تاریخ روسیه در 1100 سال پیش با اوکراین آغاز شده است، به گونه‌ای که اوکراین در اصل بخشی از روسیه محسوب می‌شود.   
 
وی با اشاره به اینکه اوکراین هویت جدا شده از روسیه ندارد، ادامه داد: اوکراین در زبان روسی به معنای کرانه است.
 
مدیر گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران ادامه داد: در طول سده‌های گذشته میان روسیه با لهستانی‌ها، لیتوانی‌ها اتریشی‌ها و سپس در جنگ‌های جهانی اول و دوم درگیری‌هایی بوجود آمد به گونه‌ای که اوکراین دست به دست شد و در گذر این اتفاقات هویت جغرافیایی پیدا کرد.   
  

وی با اشاره به اینکه اوکراین به لحاظ ژئوپلیتیک برای روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: از سوی دیگر اوکراین برای طرف‌های خارجی به لحاظ تحت فشار قراردادن روسیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.   
 
اوکراین پاشنه آشیل روسیه است

مدیر گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اوکراین برگ برنده روسیه در حوزه اروپای شرقی و کرانه دریای سیاه محسوب می‌شود، اضافه کرد: اوکراین پاشنه آشیل روسیه به حساب می‌آید.
 
کرمی با اشاره به اینکه دعوا بر سر قلمرویی است که برای روسیه این قلمرو دارای هویت تاریخی و فرهنگی غنی است، ادامه داد:‌ اوکراین برای غربی‌ها ابزاری به منظور محدودسازی و فشار علیه روسیه محسوب می‌شود.   
 
وی با اشاره به اینکه در اوکراین فساد اقتصادی بیداد می‌کند، اظهار داشت: در اوکراین اولیگارشی‌های متعددی وجود دارد، به گونه‌ای که دولتمردان آشکارا منافع‌شان را به زیان ملت اوکراین پیش می‌برند.   
 
در اوکراین فساد اقتصادی بیداد می‌کند

مدیر گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران با بیان اینکه وضعیت اوکراین در مقایسه با سایر کشورها به مراتب بدتر است، افزود: در اوکراین شکاف‌های قومی، مذهبی، جغرافیایی و سیاسی وجود دارد، به گونه‌ای که مشکلات اقتصادی سبب بروز فسادهای مالی و اداری در اوکراین شده است و همین امر سبب بروز شورش و اعتراض در این کشور شده است.   
 
کرمی با اشاره به اینکه مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کردند که در اوکراین طی چندین سال اخیر 5 میلیارد دلار هزینه کرده‌اند، گفت: کشورهای اروپایی بویژه لهستان و آلمان هزینه‌های زیادی را صرف اوکراین کرده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه در این کشور پارلمان در صدد ثبات بخشیدن به شرایط موجود بود تا این کشور را از وضعیت بی دولتی بیرون آورند، ادامه داد: اوکراین به لحاظ ژئوپلیتیک برای کشورهای غربی حائز اهمیت است.   
 
مدیر گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران با بیان اینکه اوکراین وسیع‌ترین کشور اروپایی به حساب می‌آید که حتی از فرانسه و آلمان نیز گسترده‌تر است، خاطرنشان ساخت: متاسفانه اوکراین مسیر طبیعی خود را سیر نکرده است.   
 
کرمی با اشاره به اینکه کشورهای غربی طی یکسال گذشته پیرامون موضوع سوریه تحقیر شده‌اند، تصریح کرد: کشورهای غربی در صدد انتقام گرفتن از روسیه هستند، به گونه‌ای که اعتراضات اوکراین را بهانه‌ای برای این موضوع قرار داده‌اند.   
 
وی افزود: ملت اوکراین قربانی بازی بزرگی شده‌اند، به گونه‌ای که آمریکا و اتحادیه اروپا و در مجموع ناتو در صدد هستند تا روسیه را محدود سازند.   
 
مدیر گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی در صدد هستند تا محاصره چین را تکمیل کنند، ادامه داد: محاصره‌ای که امروز ژاپن، کره جنوبی، تایوان، اندونزی، مالزی، نیوزلند، استرالیا و هند را در بر گرفته است.   
 
 
ملت اوکراین قربانی بازی بزرگی شده‌اند

وی با تاکید بر اینکه ملت اوکراین قربانی بازی بزرگی شده‌اند، خاطرنشان ساخت: در درون اوکراین شکاف‌های متعددی ایجاد شده، یعنی شکاف‌های درونی این کشور در این بازی بزرگ فعال شده است.   
 
مدیر گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در اوکراین نه روس‌گرایان و غرب‌گرایان از قدرت کافی برای یکسره کردن امور برخوردار نیستند.   
 
کرمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا تحولات اوکراین برای غرب اهمیت حیاتی دارد، تصریح کرد: متاسفانه هزینه‌های بسیار زیادی به ملت اوکراین تحمیل شده است،  پس از جنگ سرد و فروپاشی شوروی، نهادهای غربی به جهانی شدن رجوع کردند، به گونه‌ای که سازمان تعرفه و تجارت به سازمان دیگری تبدیل شد.   
 
مدیر گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا در صدد برآمد که قلمرو خود را گسترش دهد، افزود: در این راستا بحث گسترش ناتو مطرح شد به گونه‌ای که ناتو تا افغانستان هم پیش رفت، تا جایی که ناتو تا حوزه‌های چین نیز گسترش یافت.   
 
کرمی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها حوزه دریای مرکزی، قفقاز و آسیای مرکزی را نیز به عنوان منطقه منافع حیاتی خود تعریف کرده‌اند، ادامه داد: به زودی ناتوی آمریکایی وارد دریای سیاه خواهد شد زیرا آمریکایی‌ها در حوزه بالتیک اقدام به انجام مانور کرده‌اند.   
 
وی با بیان اینکه بسیاری از صاحب‌نظران و سیاست‌مداران بر این امر اعتقاد دارند که اوباما شکست خورده و یا دیگر ناتوان شده است، گفت: روسیه در شبه جزیره کریمه حضور یافته و پایگاه دریایی خود را تقویت کرده است، به گونه‌ای که روس‌ها نیروهایشان را به حالت آماده‌باش درآورده‌اند.   
 
مدیر گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران ادامه داد: اگر کشورهای غربی در سواحل غربی اوکراین نیروهایشان را پیاده کنند، در این صورت نیروهای فرماندهی جنوب روسیه منطقه شرق اوکراین را اشغال می‌کنند.
 
کرمی با بیان اینکه امکان درگیری نظامی به دلیل موضوعات هسته‌ای در این کشور وجود ندارد، افزود: احتمال اقدام نظامی بسیار کم بوده، به گونه‌ای که ممکن است درگیری و مانور کوچکی صورت گیرد.

در ادامه این برنامه شکرعلی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه منطقه کریمه از لحاظ ژئوپلیتیک در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: 60 درصد از جمعیت منطقه کریمه را روس‌ها تشکیل می‌دهند به گونه‌ای که اکنون شاهد شماری از اعتراضات مردمی در حمایت از روسیه هستیم.  
 
کارشناس ارشد حوزه اوراسیا با اشاره به اینکه از دیرباز کریمه از اهمیت ژئوپلیتیک بسیار زیادی برای روس‌ها برخوردار است، اضافه کرد: ناوگان‌های پایگاه‌های نظامی در کریمه در اختیار روس‌ها قرار دارد به گونه‌ای که تا سال 2042  این منطقه در اجاره روس‌ها قرار گرفته است.  
 
وی با اشاره به اینکه روس‌ها مدت مدیدی است که تجهیزات نظامی خود را در این منطقه استقرار داده‌اند، ادامه داد:‌ روسیه دومین قدرت نظامی جهان محسوب می‌شود، به گونه‌ای که در این منطقه هواپیماها و جنگنده‌های زیادی را مستقر کرده است.  
 
شکروی با بیان اینکه اوکراین از اهمیت استراتژیک فراوانی بسیاری برای روسیه برخوردار است، تصریح کرد: شبه جزیره خودمختار کریمه تا حدودی می‌تواند اوکراین را مورد مدیریت قرار دهد.  
 
کارشناس ارشد حوزه اوراسیا با اشاره به اینکه اوکراین به لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است، بیان داشت: اوکراین بازار مصرف اتحادیه اروپا است وسومین صادرکننده ذرت جهان به حساب می‌آید.  
 
اوکراین در حوزه حیات خلوت روسیه قرار دارد

وی با اشاره به اینکه به اوکراین از زمان اتحادیه جماهیر شوروی توجه زیادی شده است، زیرا این کشور آخرین کشور اروپای شرقی و همسایه روس‌ها به حساب می‌آید، اظهار داشت: اوکراین در حوزه حیاط خلوت روسیه قرار دارد.  
 
شکروی خاطرنشان ساخت: 30 درصد گاز شرکت گاز پروم از طریق اوکراین به اروپا صادر می‌شود به گونه‌ای که نیمی از گاز صادراتی روسیه از طریق اوکراین سرازیر می‌شود.  
 
کارشناس ارشد حوزه اوراسیا با اشاره به اینکه اعتراضات مردمی در اوکراین ریشه در فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی در سال 1991 دارد، ادامه داد: پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی اوکراین درگیر مشکلات و بحران‌های اقتصادی شد.  
 
وی افزود: اوکراین در صنایع سنگین، هواپیماسازی و صنایع نظامی از قابلیت‌های زیادی برخوردار است.  
 
اوکراین سومین کشور دارای زرادخانه هسته‌ای است

شکروی با بیان اینکه اوکراین سومین کشور دارای زرادخانه‌ هسته‌ای است، تصریح کرد: اوکراین از اهمیت ژئوپلیتیک بسیار زیادی برخوردار است.
 
کارشناس ارشد حوزه اوراسیا با اشاره به اینکه اوکراین برای کشورهای غربی نیز از اهمیت بسیار زیادی برای توسعه ناتو به سمت شرق برخوردار است، گفت: بستر اعتراضات مردمی در اوکراین به دلیل بحران اقتصادی صورت گرفته است.  
 
وی  اظهار داشت: مردم اوکراین در شرایط سختی قرار گرفته‌اند که باید اقدام به انتخاب درستی کنند.  
 
شکروی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مجددا شاهد دوقطبی شدن جهان خواهیم بود، افزود: روسیه بعد از پوتین جایگاه خود را آرام آرام پیدا کرده است به طوری که بعد از امضای پیمان استارت 2 خودش را در قواره ابرقدرت‌ بازسازی کرده است.  
 
کارشناس ارشد حوزه اوراسیا با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته روسیه دیگر با گذشته‌اش تفاوت پیدا کرده است، بیان داشت: طی سال‌های اخیر روسیه به دنبال این است تا بتواند موازنه قدرت را به سمت خودش هدایت کند.
 
وی با بیان اینکه پس از آمدن پوتین در راس حاکمیت وضعیت روسیه بهبود یافته، اظهار داشت: مردمان این کشور به فکر احیای امپراطوری و قدرت قبلی خود برآمده‌اند.  
 
شکروی با اشاره به اینکه قوام روسیه به قدرت نظامی‌اش است، افزود: روسیه دومین قدرت نظامی دنیا به حساب می‌آید.  
 
کارشناس ارشد حوزه اوراسیا با بیان اینکه روسیه اولین قدرت دارنده گاز طبیعی است، تصریح کرد: کشورهای اروپایی به شدت نیازمند گاز روسیه هستند.  
 
وی با اشاره به اینکه روس‌ها در حال حاضر در صدد توسعه کشور خود برآمده‌اند تا از نظام نیمه سرمایه‌داری پیروی کنند، اظهار داشت: مردم اوکراین زرق و برق‌های اقتصاد آزاد اروپا و آمریکا را دیده‌اند و فکر می‌کنند اگر به سمت آنها سوق پیدا کنند کشورشان توسعه می یابد.  
 
شکروی با بیان اینکه 60 درصد مردم کریمه روس‌تبار هستند، گفت:‌ سرنوشت اوکراین را کل اوکراینی‌ها رقم می‌زنند.  
 
کارشناس ارشد حوزه اوراسیا با اشاره به اینکه امکان درگیری نظامی در اوکراین کم است، بیان داشت: اوکراین در حوزه حیاط خلوت روسیه قرار دارد. 


 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۲:۵۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
روسیه همیشه در کنار ایران بوده و اگه جنگی علیه روسیه رخ بده باید ایران هم به کمک روسیه بره . حتی فرستادن نیروی نظامی از طرف ایران
آخرین اخبار