"راهکارهای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی" شب گذشته - 13 اسفند ماه - در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد" نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "راهکارهای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی" شب گذشته - 13 اسفند ماه - در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد" نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
"حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد" در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مجلس، دولت، قوه قضاییه چگونه سازو کار عملیاتی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی تدوین کرده‌اند؟ گفت: برای رسیدن به اقتصاد پویا باید از حداکثر توان قوای سه گانه استفاده کرد.
 
وی با اشاره به این که باید از ظرفیت‌های درون نظام به خوبی و با تعامل مجلس، دولت استفاده کرد، افزود: باید مردم حضوری موثر در این عرصه داشته باشند تا بتوانیم در راستای اقتصادی پویا و مولد حرکت کنیم.  
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که  برنامه پنج ساله توسعه باید با همکاری دولت و مجلس نهایی شود، خاطر نشان کرد: باید برای تبیین نقشه راه قدم‌های بلندی برداشته شود.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با بیان این که باید نقشه راه حرکت فرا روی تمام دستگاه‌ها و مسئولین مورد توجه قرار بگیرد،ادامه داد: بودجه سالانه کشور باید اقتصاد را به بالاترین بهره‌وری برساند زیرا بودجه سالانه کشور گامی برای تحقق اهداف پنج ساله محسوب می‌شود.
 
*دولت و مجلس باید به یک اراده جدی برسند

وی با اشاره به این که باید در مسیر تحقق برنامه پنج ساله قدم‌های خوبی برداشته شود، گفت: دولت و مجلس باید به یک اراده جده‌ای برسند تا اهداف برنامه دقیقا در بودجه‌های سالانه کشور عملیاتی و اجرایی شود.
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: باید گام‌های اساسی در راستای تحقق اقتصاد قدرتمند برداشته شود به گونه‌ای که این اقتصاد باید مبتنی بر ظرفیت‌های ملی و در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به این که در بودجه سال 93 قدم‌های مناسبی برای رسیدن به اهداف مورد نظر تعریف شده است، ادامه داد: باید در جهت تعامل و هماهنگی بیشتر برای اجرایی‌تر شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.
 
وی با بیان این که باید براساس راهبردهای تعریف شده در بودجه سالانه اقدام کنیم، گفت: صندوق توسعه ملی با الهام از سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در برنامه پنج ساله توسعه پیش‌بینی شده به گونه‌ای که امروزه به یک نهاد قدرتمند تبدیل شده است.
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باید سالانه حداقل 20 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفت و گاز به صندوق توسعه ملی واریز شود.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به این که صندوق توسعه ملی برای حمایت و پشتیبانی از طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این صندوق دارای مزیت‌های بسیاری است به گونه‌ای که توسط بخش غیردولتی مورد اجرا قرار می‌گیرد.
 
وی یکی از ارکان مهم و کلیدی اقتصاد مقاومتی را حرکت به سمت تولید دانست و عنوان کرد: باید به سمت تولید کالا و خدمات در کشور گسیل پیدا کنیم.
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که باید در راستای تحقق اهدافی که در برنامه پنج ساله پنجم کشور ارائه شده به صورت هماهنگ حرکت کنیم، اظهار داشت: در برنامه پنج ساله توسعه پیش‌بینی شده بود که در پایان برنامه رابطه هزینه‌های جاری با درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به طور کامل قطع شود.

*برای تامین هزینه‌های جاری اداره کشور نباید نیازی به فروش نفت داشته باشیم
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد گفت: برای تامین هزینه‌های جاری اداره کشور نیازی به فروش نفت و فرآورده‌های حاصل از آن نباید داشته باشیم زیرا درآمدهای حاصل از فروش نفت در حقیقت فروش سرمایه ملی به حساب می‌آید.
 
وی با اشاره به این که درآمدهای حاصل از فروش نفت نباید برای هزینه‌های جاری کشور تخصیص پیدا کند، گفت: متاسفانه فاصله معناداری با برنامه پنج ساله توسعه داریم. باید با تعامل و همکاری جدی در مسیر تحقق اهداف برنامه قدم برداریم و بر حسن اجرای اهداف و برنامه‌ها نظارت دقیقی داشته باشیم.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی چه هماهنگی میان مجلس و دولت وجود دارد؟ افزود: مدیران ارشد اجرایی کشور خصوصا مسئولین حوزه‌های اقتصادی و مدیران تولیدی و اقتصادی کشور به مبانی اقتصاد مقاومتی اعتقاد و باور اساسی داشته باشند.

*مجلس اقتصاد مقاومتی را نقشه راه آینده و راه رسیدن به اقتدار اقتصادی قلمداد می‌کند
 
وی با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی سیاست اقتصاد مقاومتی را نقشه راه آینده و راه رسیدن به اقتدار اقتصادی قلمداد می‌کند، ادامه داد: در مقام عمل باید پایبند به اصول و مبانی مورد نظر باشیم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید نقشه راه حرکت خود را با الهام از مبانی اقتصاد مقاومتی تعریف کنیم و در آن راه قدم برداریم.
 
*بودجه عمومی 92 از 125 هزار میلیارد تومان تجاوز نخواهد کرد

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به این که امروزه هزینه‌های کشور با درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفت و گاز گره خورده است، اظهار داشت: عملکرد بودجه عمومی تا پایان سال از 125 الی 130 هزار میلیارد تومان تجاوز نخواهد کرد.
 
وی با بیان این که درآمدهای مالیاتی در این هزینه بسیار محدود است، گفت: درآمدهای مالیاتی زیر 40 هزار میلیارد تومان است.
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که عملکرد درآمدهای مالیاتی تا پایان سال کمتر از 40 هزار میلیارد تومان خواهد بود، گفت: عمده هزینه‌های کشور بر شانه‌ درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی قرار داده شده است.
 
*بودجه با درآمدهای نفتی گره خورده است

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد اظهار داشت: براساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نباید از منابع برای هزینه اداره کشور استفاده کنیم و بودجه به شکل معناداری با درآمدهای نفتی گره خورده است به گونه‌ای که باید به سمت درآمدهای غیرنفتی سوق پیدا کنیم.
 
وی با اشاره به این که باید حجم دولت را کوچک کنیم، اظهار داشت: برای رسیدن به این مهم باید اراده جدی داشته باشیم تا بودجه‌ریزی کشور را عملیاتی و مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی کشور کنیم.
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که منابع اختصاص یافته باید در برابر خدمات واقعی صورت گیرد، افزود: اگر قدم‌های خوبی در راستای نظام بودجه ریزی کشور برداشته شود قطعا با مدیریت درست می‌توانیم منابع را هدایت کنیم.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به این که باید منابع را برای تولید آزاد کنیم، ادامه داد: باید وابستگی نظام بودجه کشور را به درآمدهای حاصل از نفت و گاز کاهش دهیم.
 
* منابع صندوق توسعه ملی باید در خدمت تولید قرار بگیرد/ اقتصاد مقاومتی مبتنی بر صادرات کالا و خدمات است

وی با اشاره به این که باید منابعی که به سمت صندوق توسعه ملی هدایت می‌شود افزایش یابد، گفت: منابع صندوق توسعه ملی باید در خدمت تولید قرار بگیرد. چرخ اقتصادی کشور باید به حرکت دربیاید چراکه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر صادرات کالا و خدمات است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به این که باید اقتصاد مبتنی بر صادرات کالا و خدمات باشد، ادامه داد: باید درآمدهای ارزی از قبل فروش کالا و خدمات به دست آید به گونه‌ای که منابع ارزی به دست آمده در حوزه‌هایی که به افزایش درآمد ملی کمک‌ساز هستند، سرمایه گذاری شود.
 
وی با بیان این که باید هزینه‌های کشور را مدیریت کنیم و درصدد کاهش آن باشیم، گفت: باید راه را برای حضور بخش غیردولتی در عرصه‌های مولد و در عرصه‌های کلیدی اقتصاد هموار کنیم.
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که باید نگاهمان را به حوزه‌های استراتژیک معطوف سازیم، افزود: باید به حوزه‌هایی که در تولید ثروت نقش موثر و محوری دارند توجه اساسی شود زیرا حوزه‌هایی در ثروت و تولید نقش کلیدی را ایفا می‌کنند که مبتنی بر فناوری نوین و پیشرفته باشد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی از فروش کالاهای خام درآمد کسب نمی‌کند بلکه این سیاست‌ها اقتصادی است که از فروش دانش و علم منابع درآمدی خود را تامین می‌کند.
 
وی با اشاره به این که باید شرکت‌های دانش بنیان را در کشور تقویت کنیم، افزود: باید زمینه رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان را فراهم سازیم تا با استفاده از فناوری‌های نوین و با تجاری کردن فناوری‌های دانش بنیان راه را برای فروش دانش و علم هموار سازیم.

*در آستانه تجاری سازی قرار گرفته‌ایم

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در حوزه فناوری‌های نانو ظرفیت‌های ارزشمندی را کسب کرده‌ایم، ادامه داد: خوشبختانه در آستانه تجاری سازی و خلق ثروت برای کشور قرار گرفته‌ایم. فناوری هوافضا در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته‌ایم و با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توانیم به خلق ثروت پویا، ماندگار و مولد دست پیدا کنیم.
 
*ایران قدرت دفاعی بازدارنده منطقه است

وی با اشاره به این که در حوزه‌های دفاعی به پیشروی‌های بسیار خوبی دست یافته‌ایم، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به قدرت دفاعی بازدانده کارآمد در منطقه و در صحنه بین‌المللی تبدیل شده است.
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعترافات مقامات آمریکایی در کنگره مبنی براینکه قدرت دفاعی جمهوری اسلامی قدرت نظامی آمریکا را در خاورمیانه مهار کرده است، افزود: قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران نتیجه خلق فناوری‌های نوین و با استفاده از دانش و علم مجامع علمی و دانشگاهی است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد گفت: اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه دفاعی نتیجه مدیریت و رهبری فرمانده معظم کل قوا و حضور چهره‌های عالم و دانشمند است.
 
وی با اشاره به این که در سایه ثبات مدیریت راهبردها و استراتژی‌های قابل دفاع به توانمندی‌های عظیم دفاعی دست یافته‌ایم، ادامه داد: اگر از این دوران عبور می‌کنیم و می‌توانیم در سایه تولید پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های نظامی و دفاعی درآمدهای ارزی قابل قبولی را برای کشور از قبل صادرات کسب کنیم.
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به دوران‌های حیات اقتصادی بشر گفت: دوره‌ای از حیات اقتصادی بشر مبتنی بر مواهب طبیعی بود به گونه‌ای که متاسفانه هم چنان در این دوران به سر می‌بریم و امیدواریم اقتصاد مقاومتی ما را از این دوران خارج سازد.

*امروزه اقتصاد مبتنی بر نوآوری علمی است
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد یکی از دوران‌های دیگر اقتصادی را اقتصاد مبتنی بر کارایی دانست و عنوان کرد: امروزه اقتصاد مبتنی بر نوآوری علمی است زیرا در این اقتصاد می‌توان از دانش بهره گرفت.
 
وی با اشاره به این که باید با دستیبابی به فناوری‌های نوین و جدید کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر را خلق کرد خاطر نشان ساخت: در این صورت می‌توانیم درآمد ارزی بالایی را کسب کنیم.
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که امیدوارم با جدیت در مسیر خلق اقتصاد مبتنی بر نوآوری علمی حرکت کنیم، افزود: مجلس و دولت پیرامون اقتصاد مقاومتی جلساتی با هماهنگی معاون اول رئیس‌جمهور برگزار کردند به گونه‌ای که در این جلسات گفتگوها و رایزنی‌ها برای رسیدن به نقشه راه قابل قبول آغاز شده است.

*باید حدود 30 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های آن به صندوق توسعه ملی واریز شود
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با بیان این که در بودجه سال 93 گام‌های خوبی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی برداشته شده است، ادامه داد: باید حدود 30 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های آن به صندوق توسعه ملی واریز شود پس باید گفت صندوق توسعه ملی گام بلندی برای شکل گیری موتور قدرتمند اقتصاد مقاومتی است.
 
وی با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم اظهار داشت: نقش هدفمندی یارانه‌ها در شکل گیری اقتصاد مقاومتی تعیین کننده و محوری است. با تعامل و همکاری نزدیک دولت و مجلس جلساتی را با رئیس‌جمهور و وزرای حوزه اقتصادی تشکیل داده‌ایم و در این جلسات و گفتگوها به نقشه راهی رسیده‌ایم که در دستور کار قرار گرفته است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مهمترین ویژگی‌ها و مزایای اقتصاد مقاومتی چیست؟ گفت: همه آحاد جامعه باید براساس اصول و مبانی علمی حرکت کنند. اقتصاد خانواده را باید براساس مبانی علمی پی‌ریزی کنیم. اقتصاد مقاومتی پویا و مبتنی بر برنامه است به‌ گونه‌ای که بدون برنامه و با تصمیمات مقطعی نمی‌توان به اقتصاد مولد و پایدار دست پیدا کنیم.  
 
*باید اقتصاد مقاومتی به گفتمان حاکم کشور تبدیل شود

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: آحاد ملت ایران باید کار و تلاش مبتنی بر دانش، علم و برنامه را در دستور جدی کارشان قرار دهند تا اقتصاد مقاومتی به گفتمان حاکم کشور مبدل شود.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با بیان این که گفتمان ملت ایران گفتمان مبتنی بر دانش و تولید است، خاطر نشان ساخت: مردم باید نگاهشان را به مدیریت کامل مصرف معطوف کنند.
 
وی با اشاره به این که مصرف گاز کشور به صورت روزانه بیش از 650 میلیون متر مکعب است، افزود: ارزش گاز مصرفی کشور بیش از 300 میلیون دلار در روز است به گونه‌ای که اگر این رقم را ضربدر 365 روز کنیم تقریبا یکصد میلیارد دلار می‌شود.

*با اقتصاد مقاومتی امکان صادرات کالا و خدمات بیشتر فراهم می‌شود
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در اقتصاد مقاومتی بیشتر مصرف گاز باید به سمت تولید کالا با ارزش افزوده بالا سوق پیدا کند، گفت: با اقتصاد مقاومتی امکان صادرات کالا و خدمات بیشتر فراهم می‌شود.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به این که راهبرد جمهوری اسلامی ایران تقویت بازار سرمایه است، افزود: در ماه‌های نخست سال 92 مجموعه منابع ریالی که در بازار سرمایه به کارگرفته شد بیش از 180 هزار میلیارد تومان نبود.
 
وی با اشاره به این که هر یک از ما می‌توانیم با پس‌انداز حضور خوبی در بازار سرمایه داشته باشیم، اظهار داشت: مردم باید توجه ویژه‌ای به بازار سرمایه کنند.
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه سهم مردم در اقتصاد چگونه است؟ گفت: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی اجرای درست سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است به گونه‌ای که باید براساس این سیاست‌ها بنگاه‌های دولتی را به بخش غیردولتی و خصوصی واگذار کنیم.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به این که بیش از 75 درصد از بنگاه‌هایی که در بازار بورس به فروش رسیده‌اند، گفت: باید صددرصد بنگاه‌ها از طریق بورس به فروش برسد زیرا زیر ساخت‌ها برای رشد بازار سرمایه در کشور فراهم است.

*دولت باید مسیر حرکت اقتصاد مقاومتی را هموار کند
 
وی با اشاره به این که دولت باید مسیر حرکت اقتصاد مقاومتی را هموار کند، خاطر نشان کرد: دولت باید از حضور در عرصه‌هایی که جزو وظایف حاکمیتی‌اش نیست فاصله بگیرد و بنگاه‌ها را به بخش غیردولتی واگذار کند.  
 
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که باید بسترهای مناسب را فراهم کرد تا بخش خصوصی واقعی وارد عرصه اقتصادی شود، افزود: درآمدهای دولت باید درآمدهای حاصل از فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی باشد زیرا اگر بنگاه اقتصادی فعال باشد مسیر صادرات را به خارج از کشور هموار می‌شود.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


برچسب ها: اقتصاد ، مقاومتی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار