ترس از فراموشی "خط" سنتی موجب منزوی شدن هنر نقاشی خط شده است.

"محمد حسن دانشگر‌نژاد"، خوشنویس، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت: در سال‌های اخیر با استقبال هنرجویان از هنر نقاشی خط و اوج گرفتن این جریان، مخالفت اساتید و خوشنویسان سنتی با این هنر نیز بالا گرفت.   
 
این هنرمند افزود: خوشنویسی و نقاشی خط در تعارض با هم هستند.، در واقع خوشنویسی در حدود 600 سال پیش با قواعد و اصول هندسی خاص به وجود آمد ولی در نقاشی خط مقید به رعایت این اصول و قواعد نیستیم.  

"دانشگر‌نژاد" بیان کرد: بسیاری از اساتید و خوشنویسان سنتی که برای این قواعد زحمت کشیدند تا این هنر را به این جایگاه برسانند نگران از بین رفتن و کم‌رنگ شدن این قواعد خوشنویسی هستند.  

وی با ابراز تأسف از وارد شدن بعضی از هنرجویان به هنر نقاشی خط بدون اطلاع کافی از قواعد خوشنویسی و نگذراندن دوره‌های آکادمیک خوشنویسی ادامه داد: در بعضی از آثار نقاشی خط به سختی می‌توان حروف و خطاطی با قواعد و اصول پیدا کرد و در این آثار رنگ و بافت حرف اول را می‌زند و همین امر موجب نگرانی اساتید و خوشنویسان شده است. 
 
این هنرمند اظهار داشت: حذف نقاشی خط از هنر موجب از بین رفتن و دیده نشدن بسیاری از استعدادهای جوان در این عرصه می‌شود و امکان برگزاری و تقویت کلاس‌های آموزشی در این راستا به صورت آکادمیک در دانشگاه‌ها به جای حذف کلی آن از جشنواره‌ها وجود دارد.  

"دانشگر‌نژاد" عنوان کرد: درحال حاضر در دانشگاه‌ها ارائه واحد خوشنویسی به صورت آموزش سنتی خط نستعلیق است و آموزش نقاشی خط در بعضی موارد به صورت خصوصی تدریس می‌شود.  

وی افزود: هنر نقاشی خط در بین مردم کشورهای مختلف با زبانهای متفاوت که قواعد حروف فارسی را نمی‌شناسند بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد، زیرا مفهوم خاصی را دنبال نمی‌کنند و بیشتر جلوه آن و رنگ‌آمیزی اثر حائز اهمیت است و در نمایشگاه‌ها و گالر‌ی‌های خارجی از فروش بالایی بهره‌مند می‌شود.  

"دانشگر‌نژاد" خاطر نشان کرد: هنر نقاشی خط نیاز روزگار ماست و باید به آن بها داد. این هنر جنبه منفی ندارد. 

 
انتهای پیام/ اق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار