دبیر پروژه جهانی جایگاه قرآن کریم در هنر ایران گفت:پروژه جهانی جایگاه قرآن کریم در هنر ایرانی به دنبال جشنواره ای‌است که هنرهای وابسته به قرآن در کشورهای مختلف اسلامی به نمایش دربیاید .

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ پیام آریایی دبیر اجرایی این جشنواره  در این رابطه گفت :گام اول پروژه جهانی جایگاه قرآن کریم در هنر ایران که فعالیت‌های خود را با برگزاری نمایشگاه در حوزه هنرهای تجسمی و سنتی ایران؛ در ابوظبی آغاز کرده بود پایان یافت و در گام بعدی علاوه بر کشورهای اسلامی کشورهای اروپایی نیز میزبان این اکسپو خواهند بود.

آریایی این نمایشگاه را گام نخست برای آغاز به کار پروژه جهانی جایگاه قرآن کریم در هنر ایران عنوان کرد و گفت: این پروژه فعالیتی است بین‌المللی که توسط بخش خصوصی با مجوز و همراهی نهادهای فرهنگی، هنری و قرآنی کشور به صورت گسترده در دایره‌ای جهانی به نشر دستاوردهای فرهنگی هنرمندان ایرانی خواهد پرداخت.

وی در مورد دلایل طراحی این پروژه جهانی افزود : با اعتقاد به این اصل که هنر شکافنده مرزها و نزدیک‌کننده افکار است لازم می‌نماید که امروز با زبانی روزآمد و موثر که می‌تواند زبان هنر اصیل ایرانی باشد به ترویج بیش از پیش مفاهیم بلند قرآن در بستری مشترک میان تمام فرهنگ¬ها، اعم از مسلمان یا غیرمسلمان در قالب فعالیت‌های فرهنگی بپردازیم.
 
آریایی با اشاره به برگزاری جشنواره های فاخر هنری اذعان کرد: این نمایشگاه می تواند در جهت شناساندن این نبوغ و ذوق ایرانیان موثر باشد زیرا این جشنواره بیانگر هنر ایرانیان با موضوع قرآن کریم است که کمتر از لحاظ جهانی به آن پرداخته شده است. در دوره حاضر که تجلی هنر ناب و اصیل ایرانی کمرنگ‌تر از جلوه آن در بلندای قله‌های جلال و شکوه سده‌های گذشته است، می‌توان با برگزاری جشنواره‌هایی فاخر در سطوح عالی، هنر اصیل ایرانی مجددا با حضور و همکاری اساتید و هنرمندان این مرز و بوم توان خویش را باز یافته و قدم در راه درخششی دوباره گذارد.

دبیر پروژه جهانی جایگاه قرآن کریم در هنر ایران گفت: مطمئنا امروز استفاده از هنر که زبان مشترک تمام جهان و جهانیان است می‌تواند بهترین راه برای معرفی پیام‌های انسانی، اخلاقی و معنوی باشد. طرح حاضر راهکاری است هدفمند با رویکردی کاملا فرهنگی و عملکردی جهانی که با بکارگیرری ظرافت هنر به ارائه توان فرهنگی ایران می‌پردازد.

 پیام آریایی در ادامه افزود : هنرمندان ایرانی همواره به دلیل برخورداری از توان فرهنگی به جا مانده از گذشتگان و نیاکان با زبانی رسا که همان زبان هنر متعالی است به ترویج پیام‌های اخلاقی و انسانی پرداخته اند، این پتانسیل یکتا و ارزشمند دستمایه تدوین طرح حاضر با عنوان پروژه جهانی جایگاه قرآن کریم در هنر ایران به منظور ارائه و معرفی هنرهای تجسمی و اصیل ایرانی به کارگرفته شده در کتابت قرآن کریم در سطح بین‌المللی شد. چراکه با نگاهی به آثار فاخر باقی مانده از دوران گذشته و نیز آثار هنری متعالی دوران معاصر می‌توان گستره گسترده‌ای از تنوع هنری بکاررفته در کتابت و نشر قرآن کریم که به دقت و ظرافت تعالی یافته و عالی‌ترین جلوه هنری خود را حول این کتاب آسمانی خلق نموده اند یافت.

وی‌انواع روش‌های کتابت، نگارش، خطاطی، تذهیب، تشعیر، طراحی، صفحه‌آراریی، کاغذسازی، جلدسازی، صحافی، سراجی، هنرهای روی چوب و فلز، انواع روش‌های چاپ سنتی و سایر انواع صنایع دستی مستظرفه را به عنوان گوشه‌ای از گستره‌ی هنرهای ایرانی در خدمت قرآن عنوان کرد.

دبیر اجرایی پروژه جهانی قرآن کریم در هنر ایران در پایان خاطر نشان کرد: مخاطب این پروژه جهانی، هنرمندان و فرهیختگان هنری در جوامع مختلف هستند که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین گروه‌ های مرجع فکری در آن جامعه انتخاب شده‌اند. مطمئنا تاثیرگذاری این افراد بر روی بدنه فرهنگی جامعه هدف و پیرو آن عموم افراد آن جامعه در مرحله اول موجب تبادلات فرهنگی و هنری میان کشورها و در نهایت منجر به انتقال مفاهیم عمیق و متعالی انسانی خواهد شد.

گفتني است: نمايشگاه «جايگاه قرآن کريم در هنر ايران» به عنوان نمايشگاهي منحصر به فرد از آثار هنرمندان تراز اول کشور در شهر ابوظبي برگزار شد. اين نمايشگاه در يکي از معتبر‌ترين فضاهاي نمايشگاهي کشور امارات متحده عربي به نام قصرالامارات از سوي مؤسسه فرهنگي آراد به عنوان دبيرخانه اجرايي نمايشگاه داير شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کریم ، جشنواره ، قرآن ، هنر ، چاپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار