معاون مطالعات وبرنامه ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت:تمدن سازی اسلامی وتمدن مطلوب قرآنی درفضایی که در10 سال اخیر درکشور ایجاد شده به عنوان راهبرد اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگارحوزه ادب باشگاه خبرنگاران، نشست تخصصی راهبردی جشنواره قرآنی آیات با حضور رضا سلامت پناه، معاون مطالعات و برنامه ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و محمد مهدی عزیززاده سرپرست دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت برگزار شد.

محمد مهدی عزیززاده با ارائه گزارشی از روند برگزاری دوره های پیشین این جشنواره گفت: در دوره اول 16 جشنواره در قالب جشنواره قرآنی آیات در 115 استان برگزار شد که 16 هزار اثر به مرحله داوری راه یافتند. در دور دوم نیز 22 جشنواره در 22 استان کشور برگزار شد و 33 هزار اثر به دوره داوری راه پیدا کردند.

سرپرست دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت در ادامه با برشمردن تفاوت های جشنواره سوم آیات، گفت: نخستین تفاوت این جشنواره با دوره های قبلی، این است که این جشنواره به طور متمرکز در تهران برگزار می شود و دیگر جشنواره ها استانی برگزار نخواهد شد.

وی افزود: همچنین سطح جوایز جشنواره رشد قابل توجهی پیدا کرده است تا برای بخش های آکادمیک و هنری برانگیزاننده تر باشد.

عزیززاده با بیان این مطلب که این منظومه جشنواره ها در دو بخش ملی و بین المللی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: آثار برگزیده در بخش ملی، با بخش آثار بین المللی داوری خواهند شد.

سرپرست دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت افزود: یکی از تفاوت های مهم این جشنواره با دوره های قبلی این است که بخش بین الملل جشنواره به طور جدی رشد پیدا کرده است. علاوه بر تبلیغات و فراخوان که هر ساله در خارج از کشور انجام می شود، امسال به طور مستقیم با مراکز هنری خارج از کشور ارتباط برقرار کرده ایم و انتظار داریم حجم آثار بین الملل افزایش قابل توجهی پیدا کند.

به گفته وی، آثار جشنواره امسال را اساتیدی از انجمن های هنری کشور داوری می کنند تا از بالاترین ظرفیت های هنری کشور بهره گرفته شده باشیم.

عزیززاده در پایان درباره هدف اصلی برگزاری این منظومه جشنواره گفت: جشنواره آیات تشکیل شد تا نخست فضای بین جامعه هنری و هنرمندان با قرآن کمتر شود. علاوه براین امیدواریم این جشنواره مجهز به تولید آثار فاخر اسلامی و قرآنی شود. جشنواره آیات تشکیل شد تا خروجی های این جشنواره در گالری های هنری و نمایشگاه ها عرضه شوند.

وی افزود: برای این منظور راهکارهایی پیش بینی کرده ایم تا آثار برای عرضه در اختیار معاونت قرآن و عترت قرار بگیرند. 

بنابراین گزارش در ادامه این نشست تخصصی، رضا سلامت پناه، معاون مطالعات و برنامه ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی سخنرانی کرد.

سلامت پناه درباره لزوم پرداختن به هنر اسلامی و هنر قرآنی گفت: باید بدانیم که مسئله هنر دینی، مسئله روز فلسفه هنر است و ما در پاسخ به هنر دینی با رویکردهایی که پس از انقلاب داشتیم، نتوانستیم محصولات و ادبیات در شأن انقلاب را برای هنر قرآنی و هنر اسلامی پدید آوردیم.

وی با بیان این مطلب که گام های هنر قرآنی، جلوتر از هنر دینی است، به بیان اصالت هنر قرآنی پرداخت و تصریح کرد: ما هنر قرآنی را اصیل تر از هنر دینی می دانیم، اما ادبیات برای آن نداریم. اینجا ضرورت شکل گیری منظومه جشنواره آیات مشخص می شود.

سلامت پناه افزود: بحران تولید ادبیات و بحران تولید آثار هنری دینی مطابق با شأنیت جمهوری اسلامی ایران نیست. ما گروه ها و نهادهای سیاستگذار و نهادهای فعال دولتی را در این زمینه بسیار کمرنگ می دانیم.

این پژوهشگر تاکید کرد: همین بحران تولید ادبیات و تولید آثار در حوزه هنر قرآنی موجب شکل گیری این جشنواره ها شده است.

وی با اشاره به امکان به کارگیری هنر اسلامی برای تمدن سازی اسلامی، خاطرنشان کرد: در فضایی که در 10 سال اخیر در کشور ایجاد شده است، قضیه تمدن سازی اسلامی و تمدن مطلوب قرآنی به عنوان راهبرد اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران است. اگر تمدن مطلوب قرآنی را یکی از راهبردهای نظام جمهوری اسلامی بدانیم، باید برای این تمدن جمال و، جلال قائل باشیم.

وی تاکید کرد: سرمایه تمدن مطلوب قرآن، علوم انسانی قرآن بنیان است. این فضا، فضای مطلوب است، برای رسیدن به آن سعی کردیم، این جشنواره ها شکل بگیرد.

این استاد و پژوهشگر با انتقاد از رویکرد دانشگاه ها نسبت به هنر قرآن و هنر اسلامی گفت: متاسفانه دانشگاه های ما در زمینه تولید ادبیات هنر اسلامی به طور اعم و دانشگاه های قران و علوم حدیث به طور اخص چندین سال از این ادبیات عقب هستند. این موضوع دغدغه دانشگاه ها نیست و بسیاری از عقب ماندگی های فکری ما به این عقبه بازمی گردد.

سلامت پناه با بیان اینکه در این زمینه حوزه های علمیه از دانشگاهها جلوتر هست، هدف از برگزاری منظومه جشنواره آیات را تشریح کرد و گفت: جشنواره برای این شکل گرفت که ادبیات متناسب با هنر قرآن که جنبه جمال گرایانه تمدن مطلوب قرآنی است ایجاد شود و آن را مهم جلوه دهد.

وی افزود: هدف دیگر این است که نخبگان، فلاسفه هنر و اساتید بیشتر از پیش به این مقوله بپردازند. گام بعد از آن هم تولید آثار قرآنی فاخر است به گونه ای که هنر تفسیری از مضامین قرآن باشد و این قدم بعدی برای نشر و گسترش مضامین قرآنی در سطح اجتماع است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار