روستای فریزی در دامنه رشته کوه عظیم بینالود و در میان کوه‌های سر به فلک کشیده با قدمتی چندین هزار ساله چون نگینی درخشان خود نمایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، این روستا در 60کیلومتری جنوب غربی مشهد و 18 کیلومتری جنوب شهر گلبهار در سرسبزترین دره‌های بینالود ، واقع است .
 
بافت قدیمی روستای فریزی در گذر زمان حفظ شده است و از لحاظ ساختاری بسیار شبیه روستای کنگ و شهر تاریخی ماسوله می باشد. این راه در امتداد جاده آسیایی از داخل شهر گلبهار می گذرد و در بین ییلاقات شاندیز و زشک و اخلمد قرار دارد .

این روستا در قدیم که از توابع منطقه یا بخش طرقبه شاندیز و کنگ به شمار می آمده از پیشرفت چشمگیری برخوردار بوده ولی از زمانی که از توابع چناران شده تبدیل به روستایی از یاد رفته شده است . در حال حاضر 210خانوار ساکن خود روستا است و چه در روستا چه در شهر بیش از 700خانوار دارد .

طبیعتی زیبا و بکر و آب و هوایی تمیز و سرشار از اکسیژن و آب‌هایی خوش طعم و گوارا و همچنین مردمانی خونگرم و با نشاط و مهمان نواز از ویژگی‌ها و شاخصه‌های اصلی این روستا می‌باشد.
 
مردم در این روستا بیشتر کشاورز وبه پرورش زنبور عسل مشغول هستند . عسل و گردوی فریزیبدون شک از بهترین‌ها وبرترین‌ها است.
این طبیعت می‌تواند مکان مناسبی برای سپری کردن یک روز تعطیل و استراحت باشد.
 
فریزی نزدیک به حدود 40 یا50کیلومتر رودخانه و باغات متنوع که آب رودخانه از برف مانده در طول سال در کوه و چشمه های متعدد به وجود آمده که بیش تر کوهنوردان ایرانی و غیر ایرانی جهت آموزش و صعود بر فراز قله بینالود می‌روند.
 
رودخانه فریزی با عظمتی که دارد بخشی از آب مصرفی شهرستان چناران را توسط سد فریزی که در اوایل راه آسفالته و در بین روستاهای خیج و آبقد قرار دارد تامین می‌کند .گردشگران ایرانی و غیر ایرانی از این مکان بسیار دیدن می‌کنند.
 
آبشارهای زیبای تِقرا جَجی هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند.
 
کوهنوردان زیادی در چند روز بیتوته در کوهستان از این محل برای استحمام خود بهره می برند . این رودخانه از ابتدا تا انتها نزدیک به حدود 20 کیلومتر دارد و از چشمه های زیر بینالود سرچشمه می‌گیرد .

خوب است بدانیم این محل به علت وجود اره کمرها و تیغ های فراوان و تنگ بودن کالتقرا نام گرفته است./ز

برچسب ها: روستا ، عسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۹ ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
با سلام فریزی روستای فراموش شده نیست چون شما تلاشی در جهت معرفی آن نکردید .بنده به سهم خود در کتابم اشاره ای به این شهر خواهم کرد