شیراز/

سفر به شهر عرقیات در نوروز

مسافران نوروزی برای خرید عرقیات، به شهر عرقیات سفر کنند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ شیراز با داشتن بهترین و تازه‌ترین عرقیات، به شهر عرقیات معروف است.

شیراز به دلیل باغها و گلستانهای فراوانی که در شهر و خارج از آن دارد شهر عرقیات محسوب می شود.

شما می‌توانید در نقاط مختلفی از شهر کارگاههای تهیه عرقیات و گلاب را از نزدیک ببینید و با این صنعت آشنا شوید و بهترین و تازه ترین عرقیات که هر کدام علاوه بر طعم خوب، خواص دارویی و درمانی ویژه‌ای را دارد تهیه کنید از جمله این عرقیات عرق بیدمشک ، نسترن و دو آتشه ی شیراز است.

از دیگر شهرهای معروف استان فارس در تولید عرقیات شهر میمند است. اعتدال آب و هوا و حاصلخیز بودن خاک منطقهباعث شده که میمند از حدوددو هزار سال قبل بستری مناسب برای کاشت و پرورش گل محمدی و نسترن باشد. استناد به کتابهای تاریخیمانند صورالاقالیم نوشتهابو زید سهیل بلخی (322-235)ه ق نشان می دهد عرقیات گیری به خصوص" تولید گلابدر میمندحدود هزار و دویست سال پیش در میمند رواج داشته است.

در تاریخ بلعمی نیز راجع به تولید گلاب در میمند گفته شده است. هم اکنون نیز تولید عرقیات در میمند در تعداد زیادی از گارگاههای سنتی و صنعتی ادامه دارد و به طور یقین می توان گفت میمند بزرگترین تولید کننده گل محمدی و گلابدر سطح کشور است.

 بیشترین صادرات گلاب میمند به کشورهای هندوستان ، حاشیه خلیج فارس و تعدادی از کشورهای اروپایی است.گل محمدیکه در میمند کاشته می شود با نام علمیRosa damascenaمرغوبترین نوع از خانوادهگل سرخ است.

از دیگر انواع مختلف گل سرخ Rosa galica و Rosa centrifoliaاست.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: سفر ، شهر ، عرقیات ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.