تپه چشمه علی، یکی از آثار باستانی شهرری است؛تپه ای که حفاری هایی صورت پذیرفته در سال 1935 میلادی توسط "اریک اشمیت"،نشان می دهد قدمت این اثر به 4000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، قدمت و سفالین های به دست آمده از این تپه همزمان با طبقات دوم سیلک کاشان است که از آثار با ارزش موزه های داخل و خارج کشور به حساب می آید.

همان طور که از نام این تپه پیداست، وجود چشمه ی آب زلالی در حاشیه این اثر تاریخی زیبایی آن را چند برابر کرده است. چشمه ای که آب از لابه لای سنگ ها و کوه فوران کرده و در قسمت جنوب غربی تپه به صورت حوضچه ای در آمده و پس از طی کردن مسیر،مزارع حاشیه شهرک علائین را سیراب می کند.

چشمه علی همه روزه به ویژه ایام تعطیل و نوروز پذیرای علاقه مندان به آثار باستانی و گردشگری است و معمولا مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

در منابع تاریخی از این چشمه به نام های نهر سورین، نهر روده و "چشمه علی" نام برده می شود.

سورن ماخوذ از سورن یکی از دودمان های هفتگانه معروف عهد ساسانی است که به نوشته مورخین این نهر در تملک آن ها بوده است و بدین علت نیز این چشمه را نهرروده می گفته اند که از بازاری به نام "بازار روده" می گذشته است.

در دیواره کوه چشمه علی آثار سنگ برجسته ای از زمان قاجار خودنمایی می کند که در سال 1248 هجری شمسی و به دستور فتحعلی شاه تصویر وی و بعضی از شاهزادگان قاجار را حک نموده اند، هرچند اثر فوق به پای سنگ برجسته های با ارزش تخت جمشید نمی رسد ولی با این حال، زیبا و دیدنی است.






انتهای پیام/

برچسب ها: تپه ، چشمه ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار