مطالعات نشان می‌دهند که علاوه بر بیماری‌هایی نظیر ایدز، دیابت، نارسایی‌های مزمن کلیوی و برخی از اختلالات و نارسایی‌های گوارشی، لوسمی نیز عاملی مهم در بروز سل فعال است.

صادق علیایی استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سل از اصلی‌ترین مسائل بهداشتی در جهان است و جمعیت بسیار زیادی از مردم جهان به این بیماری دچار هستند.

وی افزود: اگرچه در سال‌های اخیر موارد آلودگی، ابتلا و مرگ‌و میر ناشی از سل کاهش نسبی یافته است، اما بروز برخی از مشکلات موجب افزایش عوارض و هزینه‌های ناشی از این بیماری شده است.

علیایی با بیان اینکه افزایش موارد سل فعال یک نگرانی عمده محسوب می‌شود، تصریح کرد: با تغییر الگوهای رفتاری و ماهیت بیماری‌های مزمن در افراد، به نظر می‌رسد که برخی از عوامل خطر مهم در بروز سل فعال نقش داشته باشند.

وی با اشاره به نقش برخی از بیماری‌ها در تبدیل سل نهفته به سل فعال، تأکید کرد: مطالعات نشان می‌دهند که علاوه بر بیماری‌هایی نظیر ایدز، دیابت، نارسایی‌های مزمن کلیوی و برخی از اختلالات و نارسایی‌های گوارشی، لوسمی یا همان سرطان خون نیز عاملی مهم در بروز سل فعال است.

علیایی یادآور شد: لوسمی یکی از شایعترین موارد سرطان است و در کودکان به عنوان مهمترین و شایعترین نوع سرطان شناخته می‌شود و عوارض زیادی اعم از جانی و مالی به دنبال دارد.


انتهای پیام/
برچسب ها: لوسمی ، سل ، دیابت ، ایدز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار