رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: پس از سرماخوردگی، پوسیدگی دندان به عنوان دومین بیماری شایع در کشور محسوب می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، محمد حسین خوشنویسان در کارگاه آموزشی دستورالعمل‌های بهداشت دهان و دندان مادر و کودک که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ایران، بهترین برنامه را در حوزه سلامت دهان و دندان دارد، سازمان بهداشت جهانی این موضوع را تأیید و به کشورهای دیگر برای بهره برداری ارسال کرده است.

وی تصریح کرد: باید در زمینه آموزش و اطلاع رسانی بیشتر کار شود و این نیاز در هر فرد برانگیخته شود که رعایت بهداشت دهان و دندان همانند غذا خوردن و حمام کردن، ضروری است.

خوشنویسان با بیان این مطلب که بیماری های دهان و دندان  همه گیری (اپیدمی) خاموش نامیده می‌شود، افزود: این بیماری‌ها یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که مردم با آن دست به گریبان هستند و شاید بتوان گفت، پوسیدگی دندان بعد از سرماخوردگی، شایع ترین بیماری محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زدن صحیح مسواک موجب رعایت 65 درصدی  بهداشت دهان و دندان می‌شود و اگر نخ دندان هم در کنار مسواک استفاده گردد، تمیزی دندان به 85 درصد و در صورت استفاده از آب نمک یا دهان شویه به 100 درصد خواهد رسید.

خوشنویسان اظهار کرد: بر اساس پیمایش کشوری سال 1382 شاخص  dmft (دندان های پوسیده، کشیده شده و پر شده)  کودکان شش ساله عدد 5 بود و  هر کودک شش ساله به طور متوسط پنج دندان پوسیده دارد.

وی تصریح کرد: دندان های پوسیده این کودکان در پیمایش سال 1391 حدود 7 درصد بالاتر رفته است و بر اساس این مطالعه  تعداد دندان های پوسیده پر نشده در ایران زیاد است.

خوشنویسان افزود: شاخص «dmft » کودکان 12 ساله کشور  به طور متوسط  1.86 است، البته با توجه به این که دندان های دائمی از سن شش سالگی رشد و تا سن 12 سالگی کامل می‌شود، طبیعی است که این شاخص پایین باشد.

وی تصریح کرد: البته ایده ال این است که این شاخص صفر باشد، یعنی هیچ پوسیدگی، کشیدگی و پر شدگی در دهان وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/ م

منبع: تسنیم
برچسب ها: قزوین ، پوسیدگی ، دندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.