آیت‌الله شهید قدوسی صبحگاه شهريور 60، در ساختمان دادستانی انقلاب بود كه با انفـــــجار بمـــــب، كه عوامل سرسپرده منافقين كار گذاشته بودند، به شـــــــــهادت رســـــيد و به لقاء‌الله و ديدار ياران شهيــــدش شتافت.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، آیت‌‌‌‌‌‌‌الله شهید "علی قدوسی ثمره‌ای" از شجره طيبه‌ای بود، از دودمان فضيلت و خانوادۀ علم و ديـن، كه در سال 1306 شمــسی در " نهاوند" چشم به جهان گشود.

مرحوم آيت‌الله ملا احمد قدوسي ـ پدر شهيد ـ خود را مديون لطف خدا مي‌ديد، كه چنيـن نوزادی را به وی عطا كرده است، نبوغ و استعداد شرف اين كودك، از همان آغاز مراحل رشد آيــــــنده را به وضـــوح نـشان می‌داد.

شهيد قدوسی تحصيلات ابتدائی و متوسطه را در نهـاوند می‌خواند كه دســـــت تقدير خـداوند او را به "قم" فرستاد، در سن 15 سالگي بود كه براي ادامۀ تحصيلات در زمينۀ علوم اسلامی، به حوزۀ علميه قم هـجرت كرد و در سال  1321تا آب را، از سرچشمه بياشامد، و ميوه را از شاخه بچيند، و ... چهرۀ اسلام را، بی نقاب و پـرده، و از نزديك ببيند و بشناسند.

در نهضت فدائيان اسلام نیز، با شهيد بزرگ، مرحوم نواب صفوي همكاری و همــــفكری و همـراهی داشت، در عين حال، فعاليت‌های سياسي هرگز وی را از راه اصلي، كه شناخت اسلام و درك مــــعارف دين و فقه اهلبيت بود باز نداشت.

در درس خارج مرحوم آيت‌الله بروجردی و حضرت امام خمينی(ره)، از شاگردان فاضــل و مورد توجه بود، فلسفه و تفسير را هم، نزد عارف وارسته و فيلسوف بزرگ مرحوم علامه طباطبائی فـــرا گرفت و تا حدّي لياقت و شايستگی و استعداد نشان داد كه مورد توجّه مرحوم علامه قرار گـــرفت و او را به دامائی خود پذيرفت.

در اين وادی، هم حوزه و هم دوره با عزيزانی چون شهيد بهشتی و شهيــــد مطهری بود پا به پای هم در صحنه‌های علمی و مبارزاتی و آموزشی بودند تا " شهادت " نسبت به حوزه علميه، نظريۀ اصلاحی خاصي داشت و همراه جمعی از ياران در فكر تشكيل جمعيتی برای تحرك بخشيدن و نهضت اصلاحی حوزه بود كه اين جـــمع در ســــال 44 از طريق ســــاواك شناسائی شد و افراد ـ ازجمله شهيد قدوسی ـ دستگير شدند.

پس از مدتی كه آزاد شد، مجدداً در تعبيب همان افكار و اهداف بود و با چهره‌ها مبارز دانشگاهی هم مرتبط بود و پذيرفتن مديريت مدرسۀ منتظريه( حقاني) در راستای همين اهداف بود كه در آنجا به تربيت شاگردانی پرداخت كه در جمهوری اسلامی، از بازوهـــــای پرتوان دستگاه قضائی و اجرائی شدند و به ابتكار وی، « مكتب توحيد» براي دروس اسلامي خواهــران تأسيـــــس شد و با برنامه‌های عـــالی، اثرات چشمگيری داشت.

شهيد قدوسی، در كنارجهاد، به اجتهاد می‌انديشيد و شتاب درســــی را همراه با عمق تحصـــــيلی می‌خواست و عرفان را مسلّح می‌كرد و همراه با « دعـــوت روزانه»، آموزگـــار « دعای شبانه» بود، گذشت و قاطعّيت را با هم داشت.

پس از پيروزی انقلاب اسلامی، ابتدا مدتی در " قم" در ستاد انقلاب، و امور قضائی فعاليت می‌كرد، كه طی حكمی از سوی امام به سمت «دادستانی كل انقلاب» منـــصوب شد و در اين سنـــگر، چه خوب از عهدۀ كار برآمد.

بی سروصدا، پرتلاش و سخت كوش به خدمت مشغول بود و داد انقلاب را از ضد انقلاب می‌ستــاند و ضد انقلاب را بدست داد اسلام می‌سپرد و به داد انقلاب می‌رسيد.

شاگردان مدرسه منتظريه، كه ساليانی متمادی با او در مدرسه آشنا بودند و افراد مورد اعــتماد وی محصوب می‌شدند، مطمئن ترين ياران او درمنصب‌های حاكم شرع و دادستان در دادسراهای انقلاب بودند.

تحولی را كه او در دادستانی بوجود آورد و سنت‌های خوبی را كه پايه گذاری كرد و نقش عظيمی كه در اين زمينه داشت، جاي سخن مفصّل است كه در اين خلاصه نمی‌گنجد.

فرزند بزرگ وی، كه دانشجوی دانشگاه مشهد و از دانشجويان پيرو خط امام بود، در درگيــری‌های 17 شهريور مجروح شده بود و پس از انقلاب، در دفتر تحكيم وحدت فعـــاليت می‌كرد كـــه با شروع جنگ تحميلی، به كربلای خوزستان شتافت و يكي از 160 شهيدی بود كه در ماجرای هويزه، دسته جمعی بشهادت رسيدند.

صبر و شكيبائي وروحيه شهيد قدوسی در شهادت فرزند، مايۀ اعجاب و شگفتي همگان گـــــرديد. او ابراهيمي بود كه اسماعيلش را به "مذبح" فرستاد و صابر و ثابت قدم ماند.

پنج فرزند ديگر ثمره زندگي شهيد قدوسی بود، كه يكی هم اكـــنون درس دينـــــي می‌خواند و ادامه دهندۀ راه پدر و برادر شهيدش است، سال 60، سال شهادت بود.

به دنبال شهادت آيت‌الله بهشتي و يارانش در 7 تير و بدنبال شهادت رئيس جمهور رجائي و نخـــــسـت وزير باهنر اين دو ققنوس عشق و دو پرندۀ مهاجــــر خونين بال، در 8 شهــــريور، شهـــيد قدوسی، حالت"انتظار" داشت.


14شهريور 60، صبح در ساختمان دادستانی انقلاب بود كه با انفـــــجار بمـــــب، كه عوامل سرسپرده منافقين كار گذاشته بودند، به شـــــــــهادت رســـــيد و به لقاء‌الله و ديدار ياران شهيــــدش شتافت.

 نامش جاويد و خاطره‌اش معطّر باد.

انتهای پیام/
برچسب ها: حقوقی ، قضایی ، مفاخر ، نهضت ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار