دولت پاکستان قصد دارد ظرف یک سال آینده در راستای سیاست امنیتی جدید همه مدارس مذهبی این کشور را تحت کنترل نظام آموزش ملی قرار دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت پاکستان قصد دارد ظرف یک سال آینده در راستای سیاست امنیتی جدید همه مدارس مذهبی این کشور را تحت کنترل نظام آموزش ملی قرار دهد. 

بر اساس "سیاست امنیت ملی داخلی" پاکستان که خبرگزاری فرانسه به نسخه ای از آن دست یافت برخی از 22 هزار مدرسه مذهبی سراسر این کشور منبع گسترش افراط‌گرایی هستند. 

"چودری علی خان" وزیر کشور پاکستان این طرح را روز چهارشنبه هفته قبل در پارلمان این کشور ارائه کرد. در طول یک دهه گذشته هزاران نفر بر اثر فعالیت های ستیزه جویان در پاکستان کشته شده اند. اقتصاد این کشور نیز بیش از 78 میلیارد دلار از این امر آسیب دیده است. 

در سند جدید با اشاره به مشکلاتی که برخی از این مدارس ایجاد کرده‌اند آمده است دریافت کمکهای مالی از منابع ناشناس و چاپ و توزیع مطالب نفرت‌انگیز از جمله فعالیت‌های مشکل آفرین این مدارس است. 

اکثریت قریب به اتفاق مدارس مذهبی پاکستان خارج از حیطه کنترل دولت است و مواد و مطالب درسی آنها اغلب با مطالبی که در مدارس عادی تدریس می‌شود تفاوت زیادی دارد. 

در این مدارس اغلب خشونت علیه پیروان سایر فرق دینی و افراد غیرمسلمان تبلیغ می‌شود. 

در این سند آمده است: تعداد زیادی از تروریست‌ها از دانش آموزان این مدارس هستند و یا قبلا در این مدارس آموزش دیده اند؛‌ مغز این افراد به گونه ای شستشو داده شده است که آنها را برای به دست گرفتن سلاح و مبارزه با دولت آماده می‌کند.

در این سند از ناتوانی ارتش در مقابله با تروریسم نیز انتقاد شده و آمده است "ارتش نتوانسته است سایر توانایی های لازم برای مبارزه موفق با تروریسم را که عبارتند از تسلط، سازندگی و یکپارچه سازی، از خود نشان دهد."

 در این سند از  دولت خواسته شده است برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم، روایتی ملی درباره این دو پدیده تعریف و تدوین کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار